Reklama.
Z badania przeprowadzonego w 17 państwach Ameryki Północnej, Europy i Azji wśród dorosłych w każdym wieku, wynika, że influencerów ogółem śledzi już co 4 osoba. Największy odsetek obserwatorów w grupie od 18 roku życia znajduje się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w Indonezji i w Indiach. Polska uplasowała się na 10. pozycji wśród badanych państw z wynikiem 37 proc., co daje nam miejsce w górnej stawce badanych państw europejskich – ustępujemy jedynie Hiszpanii.
W celu uzyskania dokładnych danych o poszczególnych grupach influencerów, YouGov podzieliło twórców internetowych na 14 kategorii w następujących dziedzinach: kulinaria, zdrowie, celebryci, podróże, moda, muzyka, kosmetologia, lifestyle, fitness, sport, gaming, aktywiści socjalni, reality TV, inni.
Wśród nich wyodrębniono influencerów gamingowych, których poczynania śledzi 9 proc. globalnej populacji dorosłych, czyli nieco mniej niż co 10 osoba. Taki wynik zagwarantował im 11. pozycję. Prym wiodą twórcy kulinarni (16 proc.), ci zajmujący się tematyką zdrowotną (12 proc.) oraz celebryci (12 proc.).
Fanbase influencerów gamingowych
Live streamy gamingowe czy esportowe to treści chętnie wybierane przez mężczyzn, szczególnie tych w wieku 18-34 lat. W tej grupie influencerzy gamingowi to zdecydowany nr 1 – obserwuje ich prawie ćwierć wspomnianej populacji (23 proc.). Sytuacja w Polsce jest zbliżona do globalnego wyniku. Polacy należący do wyszczególnionej grupy demograficznej również najchętniej śledzą twórców gamingowych (22 proc.).
Co z obserwatorkami?
Analizując wykresy przedstawione przez YouGov, można zauważyć, że influencerzy gamingowi mają największy odsetek mężczyzn wśród odbiorców w każdym wieku – 69 proc. (wyprzedzają influencerów sportowych – 66 proc. i muzycznych – 52 proc.). To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę fakt, że w skali ogólniej to kobiety częściej stają się obserwatorkami influencerów (53 proc.). Niemniej, chociaż preferują one treści z branży beauty (77 proc.) czy fashion (67 proc.), gaming influencer również może liczyć na ich zainteresowanie (obserwatorki influencerów gamingowych – 31 proc.). Czy Polki śledzą treści związane z grami? Tak, lecz nie jest to ich core zainteresowań - 24 proc. Polek należy do grona ich obserwatorek.
Gracze chętniej śledzą gamingowe aktywności
Jak dobrze wiadomo, sektor gier jest ogromny i oprócz samego odbierania przekazów z nim związanych, często sami wcielamy się w rolę gracza. Według informacji dostarczonych w raporcie YouGov, 68 proc. dorosłych w każdym wieku, z 17 państw ujętych w badaniu, przynajmniej raz w tygodniu gra w gry.
Warto przyjrzeć się więc zależności, którą zauważono pomiędzy liczbą godzin spędzonych na graniu a obserwowaniem gamingowych influencerów. W skali globalnej, osoby określane przez YouGov „heavy gamers” chętniej śledziły influencerów z tej dziedziny (20 proc.), niż osoby, które grają powyżej godziny tygodniowo (15 proc.).
W Polsce 19 proc. osób zaliczanych do „heavy gamers” obserwuje influencerów gamingowych, a tylko 11 proc. to obserwatorzy, którzy znacznie mniej czasu poświęcają temu rodzajowi rozrywki.
Trzy kategorie graczy wśród followersów
YouGov podzieliło następnie osoby, wyłącznie z grona obserwatorów twórców gamingowych, na trzy kategorie: „heavy gamers” – ci, które na granie poświęcają więcej niż 11 godzin tygodniowo, „moderate gamers” – od 3 do 10 godzin tygodniowo w świecie gier, „light gamers” – grają mniej niż 2 godziny tygodniowo. Wśród obserwatorów influencerów gamingowych, na podstawie ankietowanych państw, największa grupa to „moderate gamers” – prawie co druga osoba (49 proc.), następnie „heavy gamers” – więcej niż co 4 osoba (28 proc.) i light gamers – 23 proc..
W Polsce również wśród obserwatorów influencerów gamingowych dominują gracze, którzy przeznaczają na ten cel 3-10 (moderate gamers) godzin tygodniowo (51 proc.). Polscy „heavy gamers” to 29 proc., a „light gamers” – 21 proc..
Telefon, komputer czy konsola? Najchętniej wybierane urządzenia
Wiedząc już, że obserwatorzy influencerów gamingowych, to osoby, które również same aktywnie uczestniczą w świecie gier, YouGov sprawdziło, z jakiego sprzętu korzystają oni najczęściej. Jak wynika z danych, największą popularnością cieszą się urządzenia mobilne (telefony i tablety) – wybiera je 76 proc. obserwatorów. Na drugim miejscu z wynikiem 56 proc. znalazły się laptopy i komputery stacjonarne. Najmniej zwolenników posiadają konsole do gier – 45 proc. obserwatorów wskazało na ich używanie.
Jednak rozkład top3 wygląda zupełnie inaczej w momencie, gdy przyjrzymy się odpowiedziom udzielanym przez respondentów z poszczególnych państw. W Polsce zdecydowanym nr 1 są laptopy i komputery (72 proc.) – co znacznie przewyższa wynik globalny i równocześnie jest najwyższym uzyskanym rezultatem spośród wszystkich badanych państw. Polscy obserwatorzy influencerów gamingowych deklarują także korzystanie z urządzeń mobilnych oraz z konsoli do gier.
Wpływ na decyzje zakupowe obserwatorów
Streamerzy i influencerzy gamingowi tworzą poczucie więzi i wspólnoty ze swoimi odbiorcami. Zdolność ta daje cenne możliwości współpracy dla marek, które chcą dotrzeć do lojalnej i zaangażowanej publiczności. Co wpływa na to, że twórcy ci mogą liczyć na taką społeczność?
Często wymienianym wspólnym mianownikiem, pomiędzy influencerami gamingowymi a ich fanami, jest zainteresowanie grami (65 proc.), co jest całkowicie zrozumiałe. Jednak w rzeczywistości to takie aspekty jak poczucie humoru (86 proc.), osobowość twórców (79 proc.) czy rozrywka, którą proponują (70 proc.), pomagają stworzyć tę wyjątkową więź.
Jednak poziom zaufania różni się w zależności od rynku, na którym działają influencerzy gamingu. Czy Polacy są otwarci na rekomendacje twórców? Tak, dokładnie co drugi followers influencerów gamingu liczy się z tym, co polecają twórcy, jest otwarty na takie rekomendacje i śmiało można stworzyć wśród nich zaufaną społeczność.
Komentarz eksperta, Mateusz Górecki, Managing Director, WE!RE FANTASY: Przedstawione dane w jasny i klarowny sposób pokazuje siłę jaką gospodarują influencerzy gamingowi. To bardzo ważny aspekt pod względem komunikacji. Planując działania w gamingu nie powinniśmy pomijać influencerów, którzy dysponują nieustannie rozwijającą się społecznością. Dzięki zaangażowaniu ich w działania staną się pomostem, który pozwoli dostać się do grona wiernych fanów i docelowo zwiększyć liczbę odbiorców marki. Warto też mieć na uwadze aspekt, że badani użytkownicy deklarują, że lubią oglądać reklamy ze swoimi ulubionymi twórcami. W WE!RE FANTASY stawiamy na nieszablonowe działania i unikalne kreacje w obrębie gamingu, tak aby tworzone przez nas realizacje zapadały w pozytywny sposób społeczności gamingowej i były dla nich źródłem fascynującej rozrywki.