INNPoland_avatar

Rząd dorzuci 250 zł do TV lub stówę do dekodera. Już można składać wnioski o nowe świadczenie

Kamil Rakosza-Napieraj

22 marca 2022, 08:04 · 3 minuty czytania
Od tego tygodnia można już składać wnioski o dofinansowanie dekodera, który pozwoli odbierać telewizję naziemną w nowym standardzie. Kto może otrzymać tzw. bon na dekoder i jak złożyć wniosek? Wyjaśniamy.


Rząd dorzuci 250 zł do TV lub stówę do dekodera. Już można składać wnioski o nowe świadczenie

Kamil Rakosza-Napieraj
22 marca 2022, 08:04 • 1 minuta czytania
Od tego tygodnia można już składać wnioski o dofinansowanie dekodera, który pozwoli odbierać telewizję naziemną w nowym standardzie. Kto może otrzymać tzw. bon na dekoder i jak złożyć wniosek? Wyjaśniamy.
Jak złożyć wniosek o bon na dekoder? Fot. Arkadiusz Ziolek / East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

Jak poinformowała Kancelaria Premiera, ruszyła usługa składania wniosków w rządowym programie dofinansowania do zakupu dekodera lub telewizora.


Na ten moment dofinansowaniem w wysokości 100 zł jest objęty zakup dekodera lub telewizora zgodnego z zapisami rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowych, czyli takiego, który umożliwia poprawny odbiór sygnału telewizyjnego w nowym standardzie DVB-T2/HEVC

Jak pisaliśmy w INNPoland, operację przełączenia nadajników na nowy standard podzielono na cztery etapy, każdy z nich obejmie kilka województw. Zmiany rozpoczną się już pod koniec marca 2022 roku i zakończą się w czerwcu 2022 roku.

  • etap 1.: od 28 marca 2022 r. (woj. dolnośląskie, lubuskie i zachodnia część woj. wielkopolskiego);
  • etap 2.: od 25 kwietnia 2022 r. (część woj. wielkopolskiego, woj: zachodniopomorskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, płn.-zach. część woj. mazowieckiego);
  • etap 3.: od 23 maja 2022 r. (woj. małopolskie, świętokrzyskie, łódzkie, podkarpackie, opolskie, śląskie i w pd. część woj. wielkopolskiego i Mazowsza);
  • etap 4.: od 27 czerwca 2022 r. (centralna i płn. część woj. mazowieckiego, woj. podlaskie, warmińsko-mazurskie i lubelskie).

Z badań przeprowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że 2,27 mln gospodarstw w Polsce nie jest przystosowanych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Jeżeli nie wymienią telewizora lub dekodera – jeszcze w tym roku stracą dostęp do telewizji.

Wyższa kwota bonu na telewizor

Rząd poinformował, że w związku z nowelizacją ustawy regulującej rządowy program dofinansowania, w ciągu najbliższych tygodni kwota dofinansowania do zakupu telewizora zostanie podniesiona do 250 zł. 

Wniosek o dofinansowanie można złożyć już dziś, a przyznane świadczenie zrealizować w późniejszym terminie, decydując czy skorzystamy ze 100 zł dofinansowania do dekodera, czy z 250 zł do nowego telewizora.

O wyborze rodzaju dofinansowania należy poinformować sprzedawcę w sklepie, w którym będziemy realizowali bon. Lista sklepów, które są włączone w rządową akcję można znaleźć tutaj. To zarówno duże sieciówki jak np. MediaMarkt, RTV Euro AGD, Mediaexpert, Neonet, ale też platformy aukcyjne (Allegro) i lokalne sklepy z elektroniką.

Komu przysługuje dofinansowanie?

Rząd podaje, że dofinansowanie przysługuje na gospodarstwo domowe, które ze względu na swoją sytuację materialną nie może samodzielnie ponieść kosztów zakupu nowego sprzętu. Wniosek o przyznanie świadczenia może złożyć jedna osoba z gospodarstwa domowego.

"Aby otrzymać świadczenie, osoba składając wniosek będzie musiała złożyć oświadczenie, iż bez dofinansowania nie ma możliwości dostosowania sprzętu odbiorczego do zmiany standardu nadawania sygnału telewizyjnego" – czytamy.

Gdzie można złożyć wniosek? 

Wniosek o dofinansowanie na zakup dekodera lub telewizora można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika za pośrednictwem: 

  • formularza online na platformie gov.pl;
  • Poczty Polskiej w tradycyjnej formie papierowej – lista placówek, gdzie można złożyć wniosek.

Po złożeniu wniosku otrzymamy specjalny kod na podany w formularzu online adres e-mail lub w postaci wydruku przekazanego przez pracownika Poczty Polskiej, który będzie rejestrował wniosek w systemie. Ten kod będziemy musieli okazać pracownikowi sklepu, w którym będziemy realizowali świadczenie.

Program dofinansowania trwa do 31 grudnia 2022 roku. Do tego czasu będzie można ubiegać się i zrealizować świadczenie.