Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Piąty pakiet sankcji UE obowiązuje od soboty 9 kwietnia. Wśród nowych ograniczeń pojawił się zakaz transportu w Europie, jeśli wykonują go przewoźnicy z Rosji lub Białorusi. Dotyczy to zarówno dowozu do krajów Unii, jak i tranzytu przez nie.
"W okresie od 9 kwietnia do 11 kwietnia nie zostało wpuszczonych do Polski 236 pojazdów ciężarowych białoruskich i rosyjskich przewoźników drogowych" – poinformowała stację TVN 24 Krajowa Administracja Skarbowa.
Od blokady są jednak wyjątki. Nie obejmuje ona m.in. produktów medycznych i farmaceutycznych, rolniczych i spożywczych (np. pszenicy) oraz transportów humanitarnych.
Serwis przypomina też, że podobna blokada trwa na granicy litewskiej i łotweskiej. W niedzielę 10 kwietnia Andrejs Vaivars z Państwowej Służby Dochodów Łotwy podał, że cofnięto 152 ciężarówki.
W poniedziałek rzecznik Departamentu Ceł Litwy Vitas Volungeviczius wskazał zaś, że dotychczas nie wpuszczono do państwa 250 tirów.
Jak pisał serwis naTemat.pl, piąty pakiet sankcji wobec Rosji Komisja Europejska zatwierdziła w piątek 8 kwietnia. Wśród nich znalazło się embargo na import rosyjskiego węgla, które zacznie obowiązywać dopiero od sierpnia. Pozostałe sankcje weszły już w życie.
Czytaj także: Olbrzymi cios dla rosyjskich oligarchów. Mały NATO-wski kraj również nakłada sankcje
Chodzi m.in. zakaz wpływania statków rosyjskich do europejskich portów; zakaz transakcji z czterema kluczowymi rosyjskimi bankami; zakaz przewozu towarów (z wyjątkiem leków i artykułów spożywczych) przez teren Unii dla rosyjskich i białoruskich przewoźników.
UE zdecydowała się również ograniczenie eksportu paliwa odrzutowego, zaawansowanej technologicznie elektroniki, oprogramowania, sprzętu inżynieryjnego, transportowego i komputerowego; a także importu: drewna, cementu, nawozu, owoców morza i alkoholu.
Objęto również 217 Rosjan (w tym oligarchów, urzędników Kremla i córki Putina) zakazem wjazdu do Unii i zamrożono ich aktywa w Europie. Sankcje nałożono też na cztery główne rosyjskie banki, spółki z sektora transportu i firmy z branży zbrojeniowej.