Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Bez masła trudno wyobrazić sobie uwielbiany przez Polaków sernik czy wakacyjną szarlotkę. Jednak z najnowszych obserwacji CMR, które cytuje portal bankier.pl, wynika, że zamiłowanie do tego produktu maleje.
Między czerwcem 2021 r. a majem 2022 r. zmniejszył się wolumen sprzedaży wszystkich tłuszczów do smarowania - masła, margaryny i miksów maślanych. Spadek widać zarówno w sklepach małoformatowych (do 300 mkw), jak i w supermarketach (301-2500 mkw).
Eksperci z CMR wyliczyli, że w porównaniu do analogicznego okresu w roku wcześniejszym wolumen sprzedaży masła w sklepach małoformatowych spadł o 14 proc. Z kolei miksy maślane i margaryna odnotowały spadek rzędu około 8-9 proc.
Z kolei w supermarketach spadki są nieco mniejsze - wolumen sprzedaży zmniejszył się w ciągu roku o niecałe 12 proc. Margaryna zaliczyła spadek zaledwie o około 2 proc.
Jednak między sklepami małoformatowymi a supermarketami analitycy dostrzegli jedną, zdecydowaną różnicę. W supermarketach sprzedaż miksów maślanych zwiększyła się o 14 proc. Ich zdaniem jest to "zdecydowany" wzrost.
Skąd ten nagły odwrót od masła? W czasach najwyższej od 25 lat inflacji odpowiedź może być tylko jedna - z powodu ceny. Drogie produkty zmieniają nawet najbardziej utrwalone nawyki żywieniowe.
Badacze wskazują, że masło to jeden z najmocniej drożejących produktów. W maju 2022 r. jego cena wzrosła aż o 53 proc. rdr w sklepach małoformatowych. "Maślana drożyzna", choć nie aż tak dotkliwa, jest widoczna również w supermarketach, gdzie ceny wzrosły o 39 proc. rdr. Do poszukiwania innych zamienników zachęca też cena margaryny, która w maju 2022 r. zwiększyła się w supermarketach o 32 proc. rdr.
Miksy maślane kuszą klientów supermarketów, ponieważ jego średnia cena za 1 kg wzrosła tylko o 15 proc. "Wygląda zatem na to, że jeśli jakakolwiek kategoria ma zyskiwać na popularności z powodu coraz wyższych cen masła, będą to właśnie miksy maślane" - stwierdzili analitycy.
Ich zdaniem spadek wolumenu sprzedaży masła i margaryny wynika także z "rosnącego znaczenia dyskontów w sprzedaży tej kategorii". Klienci, widząc wysokie ceny w sklepach małoformatowych i supermarketach, polują na promocje, które najłatwiej znaleźć w dyskontach.
Tę tendencję potwierdzają także dane CMR. W I kwartale 2022 r. to właśnie dyskonty odpowiadały za 60 proc. wartości sprzedaży masła w polskich sklepach. Dla porównania rok wcześniej było to 55 proc.