W augustowskiej fabryce odbywa się kompleksowy proces produkcyjny: od dostawy liści tytoniu po wytworzenie gotowego produktu. Fabryka produkuje rocznie około 50 miliardów sztuk papierosów, które następnie trafiają na mniej więcej 50 rynków (głównie europejskich), a największe z nich to Niemcy, Polska, Francja i Holandia. Fabryka już pięć lat temu zdobyła nagrodę w konkursie Fabryka Roku w kategorii „Zielona fabryka”.
Jury konkursu oceniało między innymi efektywność energetyczną, ograniczenie strat w procesie produkcyjnym, czy gospodarkę odpadami. Zdaniem Grzegorza Kazany z zarządu fabryki troska o środowisko naturalne przestaje być już trendem, a staje się stylem życia i częścią strategii firm. Branża tytoniowa nie jest wyjątkiem — BAT chce wpływać pozytywnie na otoczenie, firmie zależy na zwiększaniu efektywności energetycznej i redukcji zużycia wody.
— Na terenie fabryki działa już centralna stacja uzdatniania wody do celów bytowo-socjalnych, dzięki czemu płynąca w rurach woda nadaje się do bezpośredniego spożycia. Pozwoliło to na zredukowanie plastikowych odpadów aż o 1,5 tony już w pierwszym roku od jej uruchomienia. Obecnie jesteśmy na etapie ukończenia projektu drugiego poziomu odwróconej osmozy w kotłowni, który zmniejszy pobór świeżej wody o prawie 5000 m3 rocznie — mówi Grzegorz Kazana.
Ponad połowę całkowitej energii wykorzystywanej w fabryce stanowi energia ze źródeł odnawialnych.
BAT wspiera też lokalną społeczność w Augustowie. Ponad 3 lata temu firma objęła patronatem uczniów Augustowskiego Centrum Edukacyjnego, a niedługo potem Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Ignacego Prądzyńskiego.
Uczniowie mają szansę na zatrudnienie w firmie po ukończeniu edukacji, a na najzdolniejszych czekają stypendia. Ta inicjatywa to realizacja idei współpracy nauki i biznesu. Zgodnie z odsłoniętym w mieście hasłem „Augustów is the future”, BAT chce pokazać, że fabryka nie dość, że jest dobrym miejscem do pracy, to jeszcze czyni wiele, by odpowiedzieć na wyzwania środowiskowe i klimatyczne.