Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, podstawowe produkty spożywcze były w czerwcu 2022 droższe o blisko 10 proc. niż rok temu. Rekordowy wzrost cen w skali roku (86 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Dwucyfrowe podwyżki objęły również nabiał (21 proc.) piwo i używki (19 proc.), produkty sypkie (12 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (11 proc.).
Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu br. kształtowała się na poziomie 246,75 zł. To wzrost o 5,69 zł czyli o 2,36 proc. w porównaniu do maja br.
W 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu były wyższe niż w maju. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (17,41 proc.) a spośród sklepów tradycyjnych w sieci Carrefour (5,26 proc.).
W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (13,48 proc.), Intermarche (11,30 proc.) czy E.Leclerc (10,29 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o 32,21 zł niż przed rokiem, czyli o blisko 15 proc.
Gdzie po najtańsze zakupy?
Z raportu agencji wynika, że koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych kosztował 192,19 zł (więcej o 4,09 zł niż w maju), a koszyk produktów najdroższych – 295,77 zł (mniej o 25,08 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2022 r. wyniosła 103,58 zł i jest ona o 29,17 zł niższa niż w maju.
Najtańszym sklepem w zestawieniu okazał się Auchan, gdzie na koszyk trzeba wydać 209,88 zł. Za nim jest Lidl (220,88 zł), potem Makro (236,69 zł). Tuż za podium mamy Biedronkę (238,07 zł) i Carrefoura (241,39 zł).
W ujęciu rocznym wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 9,70 proc. z 224,93 zł w czerwcu 2021 r. do 246,75 zł w czerwcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w czerwcu 2022 r. była wyższa o 8,52 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2022 r. droższy o 1,94 proc. niż w 2021 r.
"Spodziewamy się, że duże sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one mogą aktywnie wpływać na ceny produktów dzięki wieloletnim kontraktom zawartym bezpośrednio z producentami żywności. W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata" - powiedział, cytowany w informacji dot. raportu, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.
Jego zdaniem w obliczu tak wysokich cen noclegów i posiłków w restauracjach np. nad Bałtykiem, duża część urlopowiczów będzie starała się we własnym zakresie przygotować rodzinny obiad czy kolację z zakupionych produktów.