Shopee, wykorzystując doświadczenie zdobyte na rynkach zagranicznych i dopasowując je do potrzeb klienta znad Wisły, stara się wspierać rozwój lokalnego rynku e-commerce. Jaki jest sposób Shopee na to, aby zaoferować kupującym i sprzedawcom nową jakość? Czynników jest kilka, ale najważniejszy z nich, to zdecydowanie pracownicy.
Obecność na rodzimym rynku nowego gracza, jakim jest Shopee, z pewnością wpływa na kształtowanie się polskiej gospodarki cyfrowej i zwiększa wachlarz możliwości dostępnych dla kupujących. W jaki sposób jednak wywodząca się z Singapuru platforma chce docierać do polskich konsumentów? Kluczem do sukcesu jest słowo „lokalność”.
Shopee, gdziekolwiek działa, buduje swoje zespoły z pracowników, którzy bardzo dobrze znają specyfikę rynku, na którym funkcjonują. To, w parze z zaangażowaniem, talentem i zdolnością do adaptacji w zmieniającej się rzeczywistości, to cechy członków polskiego zespołu Shopee — niezależnie od pełnionej funkcji.
Pytanie, jak stworzyć (a potem utrzymać) tak wysoką etykę pracy? W pierwszej kolejności należy stworzyć warunki, w których talent ma szansę się rozwijać. Służą temu przede wszystkim wewnętrzne szkolenia, pozwalające nieustannie podnosić kwalifikacje. Z kolei możliwość wymiany stanowisk pomiędzy działami i zespołami daje szansę na to, aby sprawdzić się w nowej roli i przekonać, czy może nieco inna ścieżka zawodowa okaże się lepsza.
Nie bez znaczenia dla pracowników jest też możliwość dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i pewność, że zostanie się wysłuchanym. W Shopee panuje kultura wzajemnego szacunku i otwartości: pracownicy mogą bez przeszkód osobiście kontaktować się z HR Business Partnerami. Swoje uwagi i sugestie mogą również przekazywać anonimowo. Informacje napływające od pracowników są na bieżąco analizowane i wprowadzane w życie.
O tym, jak jeszcze usprawnić działanie firmy, można dodatkowo podyskutować przy śniadaniu — Shopee codziennie zapewnia swoim pracownikom ten najważniejszy posiłek dnia. W ramach wspierania kultury pracy organizowane są również spotkania integracyjne, wspierające budowanie trwałych, pozytywnych relacji w ramach zespołów. Firma dofinansowuje aktywności grupowe, dzięki czemu pracownicy mogą wspólnie realizować swoje pasje.
Pracownicy Shopee mają także szansę wzięcia udziału w inicjatywach wspomagających budowanie świadomości w sferze work-life balance, takich jak warsztaty na temat relaksacji czy Dzień Jogi. Ważnym atutem jest również prywatna opieka medyczna, z której mogą korzystać nie tylko osoby zatrudnione w Shopee, ich małżonkowie i dzieci, ale również ich rodzice i inne bliskie osoby.
E-commerce rozwija się nad Wisłą prężnie, jednak prawda jest taka, że wiele mniejszych firm nie rozpoczęło jeszcze na dobre procesu digitalizacji. Inne, choć starają się prowadzić możliwie intensywną działalność w internecie, nie posiadły jeszcze odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, aby zarządzać efektywnie tym aspektem swojego biznesu,
W tym momencie pojawia się ona: Shopee, czyli firma z jednej strony posiadająca imponujący know-how globalny, którym z chęcią dzieli się nim ze swoimi partnerami. Dzięki temu sprzedawcy otrzymują do dyspozycji (bez)cenne narzędzia – oparte o najnowsze praktyki światowe, a zarazem dostosowane do naszych realiów – które pozwalają efektywnie skalować swój biznes i rosnąć w stabilnym tempie.
Shopee udostępnia swoim sprzedawcom mnóstwo materiałów edukacyjnych (obejmujących zarówno wiedzę podstawową, jak i zaawansowaną), które zgromadzono w Centrum Edukacji Sprzedawcy, a także oferuje bezpłatne szkolenia online oraz profesjonalne webinary i tutoriale na youtube'owym kanale Shopee Masters.
Wymiernym wsparciem działalności są również inicjatywy takie jak Dni Polskich Sprzedawców, w ramach których nasze firmy wyróżniane są podczas comiesięcznych kampanii tej platformy. Czy to działa? I to jak! Dość powiedzieć, że część lokalnych przedsiębiorców odnotowuje w owym czasie ponad dwukrotny wzrost zamówień.
Platforma uważnie wsłuchuje się w potrzeby sprzedawców, zapewniając każdemu z nich dokładnie to, czego potrzebuje najbardziej w danym momencie rozwoju swojego biznesu online.
Tym, którzy oczekują szerokiego wsparcia marketingowego i operacyjnego, włączając w to ścisłe partnerstwo logistyczne, realizowane we współpracy z firmami takimi jak InPost, Poczta Polska, DPD i ORLEN Paczka, Shopee mówi: proszę bardzo.
Korzystanie z innowacyjnego, zaawansowanego ekosystemu, dzięki któremu nie tylko można dotrzeć do odpowiednich klientów, lecz także prowadzić sklep, również przestaje być problemem.
Właśnie w tym pomaga Centrum Sprzedawcy Shopee, w którym na bieżąco można obserwować m.in. informacje o wystawionych i sprzedanych produktach, stanach magazynowych i płatnościach oraz zarządzać wysyłką przedmiotów zamówionych przez użytkowników platformy.
Rozkładając fenomen Shopee na części składowe nie można pominąć tego, w jak sprawny, zaskakująco wręcz szybki oraz elastyczny sposób owa platforma typu marketplace dostosowuje się do aktualnej sytuacji.
Echa pandemii koronawirusa, które wciąż mają przecież istotny wpływ na nasze życie, galopująca inflacja i niepewność gospodarcza – oto zaledwie część zawirowań, z którymi muszą radzić sobie zarówno klienci, jak i sprzedawcy internetowi (będący nierzadko małymi, wyjątkowo wrażliwymi na złą kondycję gospodarki, przedsiębiorstwami).
Jak oferować konsumentowi towar w naprawdę przyjaznej dla jego portfela cenie (dodajmy: jeszcze atrakcyjniejszej w przypadku comiesięcznych kampanii sprzedażowych, takich jak np. „7.7 Wakacyjna Wyprzedaż” lub „9.9 Dzień Super Zakupów”), wspomagając zarazem intensywny rozwój polskich firm?
Otóż Shopee stawia na efekt skali, dokładając do tego bardzo sprawny, świetnie zorganizowany łańcuch dystrybucji. Pozwala to zoptymalizować koszty i korzystać w pełni z dobrodziejstw nowoczesnego, opartego na kanałach cyfrowych handlu.
O tym, jak uważnie owa platforma zakupowa przygląda się zmianom zachodzącym w naszym kraju, świadczy również jej bardzo sprawne dostosowywanie się do charakterystyki demograficznej użytkowników e-handlu.
W ten sposób Shopee nieustannie poszerza asortyment niedrogich artykułów użytku osobistego i domowego, które zainteresują różnorodne grupy społeczne np. osoby powyżej 65. roku życia bądź też mieszkańców niewielkich miejscowości.
Platforma Shopee podchodzi do naszego rynku dalekowzrocznie, wiążąc z nim bardzo duże nadzieje w perspektywie wieloletniej.
To właśnie dlatego poświęca mnóstwo środków i energii na poszerzanie możliwości cyfrowych polskich sprzedawców i lokalnych współpracowników. Pomaga w ten sposób rozwijać skrzydła firmom coraz intensywniej wspierającym zarówno naszą gospodarkę narodową, jak i społeczności, w których działają.
O tym, że Shopee nie skupia się wyłącznie na tym, co tu i teraz, lecz prezentuje podejście długofalowe, świadczy również mnóstwo udogodnień dla osób, które dopiero rozpoczynają współpracę z tą firmą. Chcesz wystartować jako sprzedawca na platformie? Debiut jest nie tylko łatwy (założenie sklepu zajmie ci zaledwie parę minut), lecz także darmowy.
Przez pierwsze 90 dni od zarejestrowania sklepu nie będziesz także objęty jakimikolwiek prowizjami, dodatkowo mogąc liczyć na ekskluzywne kupony od Shopee, przydatne w przyciąganiu klientów i zwiększaniu sprzedaży.
W ten sposób, współpracując z jedną z największych platform typu marketplace na świecie, otrzymujesz szansę błyskawicznego rozwoju, stając się jednym z dziesiątków tysięcy polskich sprzedawców, którzy już dziś idą w awangardzie pozytywnych zmian, jakie przechodzi właśnie nasz e-handel.
Artykuł powstał we współpracy z Shopee.