Kochamy polskie morze, przepadamy też za górami, najchętniej wynajmujemy domki wakacyjne, ale coraz częściej spoglądamy z zainteresowaniem na wieś. Niezależnie od wyboru miejsca do noclegu, oczekujemy jednak czegoś więcej niż tylko przysłowiowego dachu nad głową. Takie wnioski można wyciągnąć z poprzedzającego okres wakacyjny badania Danae i najnowszych danych z wyszukiwarki OLX.
Przed wakacjami zapytano reprezentatywną grupę Polek i Polaków, jakie mają plany dotyczące letniego sezonu urlopowego. Spośród nieco ponad połowy planujących wyjazd wakacyjny w tym roku (51 proc.) większość zadeklarowała, że spędzi urlop w Polsce (73 proc.).
Wciąż nasz kraj wydaje się wygrywać z zagranicą przy wyborze miejsca na wakacyjny wyjazd. Czy to kwestia wyłącznie kosztów? Niekoniecznie. W grę mogą wchodzić inne czynniki np. prostsza organizacja wyjazdu, łatwiejszy dojazd i rozbudowana baza noclegowa. Ponadto już od dłuższego czasu przestajemy wierzyć w mit, że "zagraniczne" znaczy "lepsze". Chcemy spędzać wakacje w Polsce, bo odkrywamy, że nasz kraj też ma do zaoferowania dużo atrakcji i mnóstwo ciekawych miejsc.
A co z wyborem zakwaterowania na czas urlopu? Odpowiadając na pytanie o rodzaj poszukiwanego miejsca noclegowego, uczestnicy i uczestniczki badania "Plany wakacyjne Polaków" wskazywali najczęściej wynajem domku lub domu wakacyjnego (18 proc.). Widać, że na wyjeździe coraz bardziej chcemy czuć się jak w domu – na swoim, komfortowo i z poczuciem prywatności.
Na drugim miejscu znalazły się gospodarstwa agroturystyczne i inne kwatery oferowane przez właścicieli na wsi (17 proc.). Zainteresowanie tą formą noclegu też nie zaskakuje, bo wpisuje się w światowy trend, z którego wynika, że coraz więcej osób ceni sobie wypoczynek w zgodzie z naturą, wypełniony zdrową aktywnością i dający dostęp do wyżywienia wysokiej jakości.
Przeglądając dane z wyszukiwarki OLX, można uznać, że złożone w badaniu deklaracje nie były rzucaniem słów na wiatr. W tegorocznych wyszukiwanych na OLX lokalizacjach królowały miejscowości nadmorskie (łącznie 43 proc.). Drugie miejsce zajmowały regiony górskie (23 proc.). Najczęściej wyszukiwanymi miastami tego sezonu były: Gdańsk, Zakopane, Kołobrzeg i Władysławowo.
W czasie szczytu sezonu wakacyjnego noclegu szukało ponad dwa miliony użytkowników! Analizując wyniki wyszukiwania na platformie OLX, można stwierdzić, że pokryły się one z wakacyjnymi deklaracjami noclegowymi z badania Danae. Najczęściej szukano domków nad morzem, jeziorem i w górach. Takiej formy noclegu wyszukiwano ponad pół miliona razy.
Do ścisłej czołówki (TOP 3 wyszukiwań przeprowadzonych przez użytkowników platformy) trafiła też agroturystyka. W kategorii "Noclegi" ponad 100 tys. zapytań wyszukiwarki dostępnej na stronie bezpłatnego serwisu ogłoszeniowego dotyczyło właśnie miejsc noclegowych w obiektach oferujących wypoczynek na łonie wiejskiej przyrody.
Okazuje się też, że coraz więcej Polaków chce spędzać wakacje "na wypasie". Co to oznacza? Otóż przy szukaniu zakwaterowania zwracamy uwagę na dodatkowe udogodnienia. Stają się one nawet jednym z ważniejszych kryteriów przesądzających o wyborze takiej czy innej wakacyjnej kwatery. Jakich "wypasów" życzymy sobie w obiektach noclegowych?
Najczęściej poszukiwane były miejsca przyjazne zwierzętom (43 tys. razy) oraz miejsca z parkingiem (41 tys.). Dopiero na trzecim miejscu wśród wyszukiwań znalazły się noclegi z infrastrukturą przyjazną dzieciom (prawie 24 tys.). Wyżywienie znalazło się poza podium z prawie 17 tys. wyszukiwań. Płatności kartą wybrało 5 tys. użytkowników, a udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością zaznaczono 1,3 tys. razy.
Poza weryfikacją wakacyjnych deklaracji Polek i Polaków dane pozyskane z wyszukiwarki OLX to też czytelny sygnał dla przedsiębiorców oferujących już bazę noclegową lub planujących otworzyć biznes najmu noclegów (domki, kempingi, apartamenty). Potwierdzają bowiem rzecz oczywistą, o której jednak wielu oferentów często zapomina – ogłoszenie musi być atrakcyjne, aby wyróżnić się w gąszczu dziesiątek tysięcy konkurencyjnych ofert.
Wśród "klikanych" ogłoszeń dominowały te, których tytuł był precyzyjny i konkretny, opis rozbudowany (z niezbędnymi szczegółami, takimi jak lokalizacja, dodatkowe udogodnienia, cena i forma kontaktu), a zdjęcia przykuwające uwagę. Co pomaga ją przyciągać? Podstawy to dobre światło, uchwycenie najmocniejszych stron oferty oraz prezentacja klimatu panującego w miejscu noclegowym i okolicy wypoczynkowej.
Uatrakcyjnienie oferty zakwaterowania dla turystów ma ogromne znaczenie, ponieważ pozwala się wyróżnić na platformie, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem właścicieli obiektów noclegowych. Na OLX można wyszukać prawdziwe perły w najbardziej zaskakujących lokalizacjach. Przekrój kwater obejmuje miejscówki od Jastrzębiej Góry na północy po najbardziej wysuniętą miejscowość na południu kraju – Wołosate.
Spędzanie wakacji w Polsce to długotrwały trend, za którym idą konkretne potrzeby urlopowiczów i rozbudowana baza noclegowa. Warto na bieżąco śledzić preferencje turystów, dostosowywać się do ich potrzeb i dzielić się swoją ofertą w sieci. Pozwoli to lepiej dotrzeć do potencjalnych klientów.