INNPoland_avatar

Duże zmiany dla kierowców już obowiązują. Zmotoryzowani zapłacą więcej

Maria Glinka

02 listopada 2022, 09:50 · 3 minuty czytania
1 listopada przyniósł ogromne zmiany dla kierowców. Nowe rekomendacje KNF sprawiają, że zmotoryzowani zapłacą więcej za polisy OC. Poza tym badania techniczne ich pojazdów muszą być bardziej szczegółowe.


Duże zmiany dla kierowców już obowiązują. Zmotoryzowani zapłacą więcej

Maria Glinka
02 listopada 2022, 09:50 • 1 minuta czytania
1 listopada przyniósł ogromne zmiany dla kierowców. Nowe rekomendacje KNF sprawiają, że zmotoryzowani zapłacą więcej za polisy OC. Poza tym badania techniczne ich pojazdów muszą być bardziej szczegółowe.
Dwie ważne zmiany dla kierowców Fot. Piotr Kamionka/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • Od 1 listopada diagności sprawdzają, czy samochody są wyposażone w system szybkiego informowania o wypadkach i kolizjach na drogach
  • Tego dnia zaczęły obowiązywać rekomendacje KNF, które przełożą się na podwyżkę cen polis OC
  • Obecnie najdroższe polisy są w Sopocie

Badanie techniczne pojazdu na nowych zasadach

1 listopada to ważny moment dla kierowców. Tego dnia zaczęły obowiązywać zmiany, z którymi powinien zapoznać się każdy zmotoryzowany.

Pierwsza modyfikacja dotyczy wizyt u diagnostów, którzy przeprowadzają obowiązkowe badania techniczne pojazdów. Zapisy nowego rozporządzenia autorstwa Ministerstwa Infrastruktury wskazują, że od 1 listopada badania mają być bardziej szczegółowe.

Co się zmieniło? W stacji diagnostycznej kierowcy będą dopytywani o system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku (eCall). Eksperci muszą sprawdzić, czy pojazd posiada tego typu narzędzie. "Jeśli to możliwe", to weryfikują, czy system działa prawidłowo.

eCall musi być montowany w samochodach, które zostały wyprodukowane po 31 marca 2018 r. To ogólnoeuropejski system szybkiego informowania służb o kolizjach i wypadkach na drogach.

Polisy będą droższe. "Znacząca" podwyżka

Druga ważna zmiana wynika z rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), które zaczęły obowiązywać wraz z początkiem listopada 2022 r.

Pod koniec I kwartału 2022 r. cena ubezpieczenia OC komunikacyjnego wynosiła 488 zł. To kwota o prawie 2 proc. niższa niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Jednak jak wskazuje prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) Jan Grzegorz, KNF wymaga od ubezpieczycieli, aby składki zbierane od kierowców pokrywały przynajmniej koszty wypłacanych odszkodowań i prowadzenia działalności.

Zatem kierowcy zapłacą za polisy OC więcej. – Wyższe koszty szkód, wynikające z jakichkolwiek uwarunkowań, oznaczają wyższe ceny polis dla klientów – podkreśla ekspert, cytowany przez Businessinsider.pl. Jego zdaniem koszt podwyżek będzie "znaczący".

Kto już teraz płaci najwięcej? Z raportu multiagencji Punkta "Miasta, ludzie, pojazdy – ubezpieczenia motoryzacyjne w 3. kwartale 2022" średnia cena OC wynosiła w lipcu, sierpniu i wrześniu 533 zł. Najwięcej płacili kierowcy z Sopotu (782 zł), a najmniej – w Zamościu (490 zł).

Dodatkowe kontrole policji. Łatwo złapać mandat

To niejedyne dodatkowe koszty, na jakie są narażeni kierowcy. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, trwają wzmożone kontrole policji na polskich drogach. Tym razem funkcjonariusze sprawdzają, czy pojazdy mają odpowiednio zamontowane oświetlenie.

Jeśli usterka świateł okaże się poważna, to policjant zatrzymuje dowód rejestracyjny i kieruje na dodatkowe badania diagnostyczne. Dodatkowo ma prawo nałożyć mandat w wysokości do 3 tys. zł.

Policyjna akcja kontrolna potrwa do 15 grudnia. Każdy, kto ma wątpliwości, czy oświetelnie w jego samochodzie jest zamontowane poprawnie, może skorzystać z darmowych wizyt u diagnostów (5 i 19 listopada, 3 grudnia).

Czytaj także: https://innpoland.pl/186064,mandat-za-brak-plynu-do-spryskiwaczy-w-bagazniku-nie-to-fake-news