INNPoland_avatar

Drakońska kara dla Allegro. UOKiK każe spółce zapłacić ponad 210 mln złotych

Konrad Bagiński

29 grudnia 2022, 17:42 · 3 minuty czytania
UOKiK wydał dwie decyzje, w których nałożył łącznie ponad 210 mln zł kar na spółkę Allegro. Urząd uznał, że Allegro złamało reguły konkurencji i bezprawnie przyznało sobie prawa do zmiany regulaminów, w tym usługi Smart. Spółka może prowadzić własny sklep, ale musi traktować go tak samo, jak inne – twierdzi UOKiK.


Drakońska kara dla Allegro. UOKiK każe spółce zapłacić ponad 210 mln złotych

Konrad Bagiński
29 grudnia 2022, 17:42 • 1 minuta czytania
UOKiK wydał dwie decyzje, w których nałożył łącznie ponad 210 mln zł kar na spółkę Allegro. Urząd uznał, że Allegro złamało reguły konkurencji i bezprawnie przyznało sobie prawa do zmiany regulaminów, w tym usługi Smart. Spółka może prowadzić własny sklep, ale musi traktować go tak samo, jak inne – twierdzi UOKiK.
210 mln zł kar nałożył UOKiK na Allegro Andrzej Zbraniecki/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • Prezes UOKiK wydał dwie decyzje w sprawie praktyk Allegro
  • Nałożył na spółkę łącznie 210 mln kary
  • UOKiK uznał, że Allegro faworyzował własny sklep kosztem sprzedawców
  • Allegro kombinowało też z regulaminami usługi Smart

– Przedsiębiorca w niedozwolony sposób wykorzystywał pozycję rynkową, faworyzując własny sklep internetowy kosztem konkurencyjnych sprzedawców na platformie allegro.pl – uznał UOKiK i ukarał Allegro 206 milionami kary. Dołożył do tego prawie 4 miliony za niedozwolone klauzule w umowach.

UOKiK analizował praktyki Allegro zarówno pod kątem ochrony konkurencji, jak i konsumentów. Pierwsza z wydanych decyzji dotyczy nadużywania pozycji dominującej wobec innych przedsiębiorców, druga stosowania klauzul abuzywnych w umowach z konsumentami.

Ochrona konkurencji - 206 mln zł kary

UOKiK tłumaczy, że Allegro w relacjach ze sprzedawcami działającymi na platformie allegro.pl pełni podwójną funkcję. Z jednej strony jest platformą pośredniczącą w handlu elektronicznym, natomiast z drugiej rywalizuje na tej platformie z innymi sprzedawcami, w szczególności poprzez własny sklep internetowy – Oficjalny Sklep Allegro (OSA).

Po skargach sprzedawców konkurujących z Allegro oraz w wyniku własnych obserwacji UOKiK, a także po przeprowadzeniu przeszukania Urząd wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce.

UOKiK uznał, że strategia faworyzowania własnej działalności sprzedażowej została podjęta przez Allegro w maju 2015 r., kiedy to pracownicy spółki odpowiedzialni za Oficjalny Sklep Allegro zauważyli, że oferty wystawiane za pośrednictwem OSA na platformie allegro.pl są nisko pozycjonowane według algorytmu trafności ("na samym końcu").

Allegro - jak twierdzi UOKiK - wykorzystywało niedostępne dla pozostałych sprzedawców informacje na temat funkcjonowania swojej platformy sprzedażowej, np. o stosowanym algorytmie trafności, a także o zachowaniach kupujących na platformie allegro.pl.

Spółka na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystała również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie allegro.pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp – oficjalny sklep.

Niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji. Korzystanie z tych funkcji przez Allegro pozytywnie wpływało na efektywność sprzedaży ofert Allegro na różnych etapach procesu zakupowego, np. na etapie zakupu lub wzbudzenia zainteresowania ofertą Allegro, w tym wpływało na lepsze wyświetlanie i pozycjonowanie ofert spółki względem ofert wystawianych przez niezależnych sprzedawców.

Za nadużywanie pozycji dominującej Prezes UOKiK nałożył na spółkę Allegro karę w wysokości 206 169 786 zł.

Urząd tłumaczy, że decyzja nie oznacza, iż Allegro nie może prowadzić sklepu na własnej platformie i konkurować tam z innymi podmiotami. Prawa antymonopolowego nie narusza również sam fakt tworzenia algorytmów sprzedażowych czy zbierania informacji o zachowaniach konsumentów lub sprzedających.

Zabronione jest natomiast nadużywanie pozycji dominującej. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy, który ją posiada, wolno mniej. Niektóre zachowania dozwolone dla mniejszych przedsiębiorców stają się niedopuszczalne.

Ochrona konsumentów - 4 mln zł kary

Druga wydana decyzja dotyczy zasad współpracy między Allegro a konsumentami. Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom, z których korzystają osoby zakładające konto, by kupować za pośrednictwem platformy oraz użytkownicy usługi "Allegro Smart!"- umożliwiającej bezpłatną dostawę nabywanych towarów.

W stosowanych regulaminach platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych.

W wydanej dziś decyzji Prezes UOKiK uznał, że stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone – zezwalają bowiem na dokonanie jednostronnych zmian w umowach, nie precyzując jednocześnie jasno zakresu oraz przesłanek ich wprowadzenia. Ponadto charakteryzują się dużą ogólnością, dzięki temu platforma może w nieograniczony sposób dokonywać zmian, czego konsumenci nie mogą przewidzieć, zawierając umowę.

Jest to tym bardziej ważne w przypadku umów z wielomiesięcznym okresem rozliczeniowym opłaconym przez konsumenta z góry. Zdaniem Prezesa UOKiK w takich przypadkach istotne warunki powinny być niezmienne przez cały opłacony okres.

Prezes UOKiK uznał, że spółka stosowała klauzule niedozwolone, za co została ukarana sankcją finansową w wysokości 3 970 677 zł.

Czytaj także: https://innpoland.pl/188305,co-sie-dzieje-z-automatami-paczkowymi-poczty-polskiej-jest-ich-tylko-200