INNPoland_avatar

Ten system ocenia kierowców. "Jedynka" zwiastuje duże koszty

Maria Glinka

06 lutego 2023, 12:18 · 3 minuty czytania
Każdy kierowca może sprawdzić, jak atrakcyjny jest dla ubezpieczyciela. Umożliwia to Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka (eSCOR), który klasyfikuje zmotoryzowanych w pięciostopniowej skali. Osoby z "jedynką" muszą przygotować się na duże koszty.


Ten system ocenia kierowców. "Jedynka" zwiastuje duże koszty

Maria Glinka
06 lutego 2023, 12:18 • 1 minuta czytania
Każdy kierowca może sprawdzić, jak atrakcyjny jest dla ubezpieczyciela. Umożliwia to Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka (eSCOR), który klasyfikuje zmotoryzowanych w pięciostopniowej skali. Osoby z "jedynką" muszą przygotować się na duże koszty.
System oceniania kierowców Fot. BURGER/PHANIE/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • eSCOR pozwala sprawdzić historię polisowoszkodową
  • Może to mieć wpływ na wysokość ubezpieczenia pojazdu
  • Ocenę może wygenerować każdy kierowca, pod warunkiem że posiada profil zaufany

Jak działa eSCOR? Tak sprawdzisz, co myśli o tobie ubezpieczyciel

Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka (eSCOR) został opracowany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Dzięki niemu kierowcy mogą sprawdzić, jak ich historia polisowo–szkodowa wpływa na koszty obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdów. Z narzędzia mogą korzystać również ubezpieczyciele, aby ocenić ryzyko.

Użytkownicy są oceniani w eSCOR według pięciostopniowej skali, przy czym 5 to ocena najwyższa, którą zdobyło 20 proc. kierowców z najlepszą historią ubezpieczeniową w danej grupie wiekowo-geograficznej. Kolejne 20 proc. to ocena 4 itd.

Ocena jest generowana na tle grupy porównawczej. W przypadku osób fizycznych jest to grupa wiekowo-geograficzna. Z kolei w odniesieniu do osób prawnych – tylko grupa geograficzna. Zatem każdy kierowca może mieć zupełnie inną ocenę, a dosłowne porównywanie może zaburzyć obraz.

Kamil Gala, dyrektor Departamentu Zasobów Informacyjnych i Analiz w Funduszu, tłumaczy w rozmowie z portalem motoryzacja.interia.pl, że 5 w jednej z grup nie musi oznaczać mniej ryzykownego zachowania niż ocena 2 w innej grupie.

– Jako przykład można wskazać młodych kierowców, wśród których częstotliwość szkód jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku tych bardziej doświadczonych, zatem takie grupy należy analizować osobno – przekonuje.

Co wpływa na ocenę w eSCOR?

eSCOR wyznacza ocenę ogólną i szczegółową. W pierwszym przypadku pod uwagę są brane: wiek, miejsce zamieszkania, przebieg ubezpieczenia oraz historia szkód.

Z kolei w ocenie szczegółowej uwzględnia się dodatkowo: rodzaj i markę pojazdu, moc i pojemność silnika oraz liczbę lat ubezpieczenia OC i AC. Zatem dodatkowe parametry mogą sprawić, że ocena szczegółowa będzie inna niż ogólna.

Jak sprawdzić ocenę w eSCOR?

Ocenę w eSCOR mogą sprawdzić kierowcy, którzy posiadają profil zaufany. System jest bezpłatny. W celu wygenerowania raportu z oceną należy zalogować się do protalu UFG. Osoby, które nie posiadają konta, muszą je założyć.

Po zalogowaniu lub rejestracji należy kliknąć zakładkę "Ocena eSCOR". Na tym etapie możemy uzupełnić dane np. o nowy pojazd. Później klikamy "Nowy wniosek o ocenę eSCOR" i na ekranie pokazuje się pełny raport ze skalą.

eSCOR to przydatne narzędzie, nawet jeśli nie jesteśmy zainteresowani, jak widzą nas ubezpieczyciele. W systemie można bowiem zweryfikować dane i ewentualnie je uaktualnić.

Brak OC a kolizja wypożyczonego auta

O tym, jak ważne jest ubezpieczenie OC, powinni pamiętać nie tylko właściciele samochodów. Okazuje się bowiem, że grono osób, które może zostać pociągnięte do odpowiedzialności w razie wypadku, jest znacznie większe.

– W razie spowodowania kolizji lub wypadku nieubezpieczonym pojazdem, konsekwencje poniesie nie tylko posiadacz auta, ale również osoba pożyczająca je i kierująca nim – przyznał Gala w rozmowie z PAP.

Czytaj także: https://innpoland.pl/189526,jakie-auta-kupuja-polacy-tanie-i-uzywane-ale-marza-o-innych