Tetra Prisma® Aseptic 330 Square o pojemności 330 ml – mały, poręczny karton z zadrukiem 360° i kodem QR przekierowującym na stronę internetową. Rozwiązanie, które znamy z mleka zagęszczonego, śmietanki czy napojów roślinnych, po raz pierwszy na polskim rynku wykorzystano do opakowania wody niegazowanej.
Tetra Pak wspólnie z zaproszonymi do kampanii partnerami: Muzeum Narodowym w Krakowie, Grupą Międzynarodowe Targi Poznańskie (MTP), Forum Media oraz PLL LOT rozdystrybuowali łącznie prawie 200 000 opakowań wody niegazowanej z nadrukami każdego z partnerów. Po co? Aby pokazać, że opakowania na wodę mogą być zrównoważone środowiskowo i wygodne w sytuacjach, gdy nie mamy dostępu do bieżącej wody pitnej. Firmy mogą więc w sposób niekonwencjonalny odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, którzy coraz bardziej troszczą się o środowisko i obawiają się zanieczyszczeń, odpadów w oceanach czy marnowania żywności*.
Opakowania kartonowe Tetra Pak powstają w co najmniej 72% z surowców roślinnych pozyskiwanych z odpowiedzialnie zarządzanych źródeł. Nawet plastikowa nakrętka powstaje z trzciny cukrowej. I nie, to nie jest błąd – technologia produkcji w dzisiejszych czasach rozwinęła się do tego stopnia, że obecnie zamiast surowców kopalnych wykorzystuje się surowce roślinne do produkcji plastiku, który następnie dzięki odpowiedniej segregacji może zostać poddany recyclingowi. Wystarczy zgnieciony karton wyrzucić do żółtego pojemnika.
W Polsce istnieje już pełna infrastruktura recyklingowa, w ramach której z sortowni odpadów opakowania kartonowe trafiają do dwóch papierni – w Wadowicach i w Świeciu. Tam oddzielana jest celuloza od PolyAlu – z pierwszego surowca można wyprodukować ponownie np. papier pakowny lub wytłoczki do jajek. Z kolei PolyAl wykorzystuje się do produkcji mebli czy ogrodzeń. Wkrótce zostanie także otwarta wspólna inwestycja Tetra Pak i Stora Enso – wieloskalowa linia do rozwłókniania umożliwi odzysk surowców wtórnych z całego wolumenu tego typu opakowań w kraju. W ten sposób karton i inne surowce wykorzystane do produkcji zyskują drugie życie.
Wykorzystanie tego rozwiązania jest więc korzystne z konsumenckiego i środowiskowego punktu widzenia, choć nie tylko. Dla firm jest to dodatkowo innowacyjne rozwiązanie marketingowe – każde opakowanie można zaprojektować w dowolny sposób, który pozwoli na przekazanie odbiorcom najważniejszych komunikatów marki. A co istotne – nie trzeba być producentem wody.
Tetra Pak, wspólnie z partnerami biznesowymi, udostępnia kompleksową usługę – od wsparcia przy projektowaniu opakowania, przez produkcję kartonów, ich wypełnienie wodą, po dostawę. Z tego rozwiązania mogą więc skorzystać firmy z różnych sektorów: gastronomicznych, hotelarskich, eventowych czy nawet motoryzacyjnych.
Woda jest drugim co do wielkości segmentem napojów bezalkoholowych w Polsce o wartości ponad 5 miliardów złotych – prawdopodobnie więc nie zrezygnujemy z wody „na wynos”. Możemy za to wybierać zrównoważone środowiskowo rozwiązania, takie jak woda w opakowaniu kartonowym.