Skróci się czas podróży pociągiem z Warszawy do Lublina. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Najszybszy pociąg PKP IC z Lublina do Warszawy Wschodniej pojedzie w 1 godzinę 42 minuty, to o 17 minut szybciej. Podniesienie prędkości na linii kolejowej było możliwe dzięki uzyskaniu certyfikacji dla nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Podróżni już korzystają z efektów prac PLK SA na odcinku z Otwocka do Lublina. W ramach inwestycji zmodernizowano m.in.: tory i sieć trakcyjną oraz 42 przejazdy kolejowo-drogowe na 150 km odcinku linii kolejowej nr 7. Pociągi przejeżdżają sprawniej po 13 nowych i 31 zmodernizowanych mostach i wiaduktach kolejowych. Pasażerowie korzystają z 77 nowych, bardziej komfortowych i wyższych peronów.
Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Lepszy dostęp do kolei w Lublinie zapewnia nowo wybudowany przystanek Lublin Zachodni. Zwiększyło się też bezpieczeństwo za sprawą budowy 11 i modernizacji 4 przejść podziemnych.
Między Poznaniem a Wolsztynem już od najbliższej niedzieli (12 marca) znów pojadą pociągi. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły zasadnicze prace na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn.
Dojazd z Wolsztyna do Drzymałowa, bez zastępczej komunikacji autobusowej, wyniesie ok. 25 min, a do stolicy regionu – ok. 1,5 h (czas przejazdu jest uzależniony m.in. od liczby i długości zatrzymań).
Podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z peronów w Wolsztynie (perony 2 i 3 – peron nr 1 został przebudowany wcześniej) oraz Grodzisku Wielkopolskim (peron nr 2). Oczekiwany komfort zapewnią m.in. wiaty i ławki. Bezpieczeństwo zwiększy nowe oświetlenie.
Dla dobrej orientacji w podróży przygotowano czytelne oznakowanie oraz gabloty z rozkładem jazdy. Na antypoślizgowej nawierzchni są ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą, pomocne osobom niewidomym. Dogodne dojście do peronów na obu stacjach umożliwią wyremontowane przejścia podziemne, które zostały przystosowane do potrzeb pasażerów mających trudności z poruszaniem się.
Na tej trasie zostało jeszcze trochę do zrobienia. Postępować będą ostatnie prace na trasie, m.in. przebudowa peronu przy budynku dworca w Grodzisku Wielkopolskim, budowa nowego przystanku Adamowo (okolice Wolsztyna), który zwiększy dostęp do kolei, czy montaż odnowionej kładki nad ul. 5 Stycznia w Wolsztynie.
Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu, przewidywane obecnie w II połowie 2023, po uzyskaniu wymaganych pozwoleń umożliwi zwiększenie prędkości pociągów na objętym pracami odcinki z 80 km/h do 120 km/h.
Na Dolnym Śląsku uruchomiony zostanie nowy przystanek Legnica Strefa, a w woj. warmińsko-mazurskim otwarte zostaną przystanki Nikielkowo i Kolno na linii Olsztyn–Korsze, oraz Wietrzychowo na trasie Olsztyn–Działdowo. Pod koniec marca planowane jest udostępnienie przebudowanego peronu nr 4 na stacji Olsztyn Główny.
W Krakowie otwarte zostaną przebudowane perony na stacji Kraków Bieżanów. Na Lubelszczyźnie od marcowej korekty rozkładu jazdy pasażerowie skorzystają z nowego jednokrawędziowego peronu na stacji Biała Podlaska.
PKP PLK poinformowało też, że rusza budowa nowych przystanków z Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Na Podkarpaciu powstawać będzie przystanek Mielec Południowy, w Małopolsce – Dąbrówka Jezioro Mucharskie, a w woj. łódzkim PLK zaczynają budowę nowych przystanków Pabianice Północ oraz Zgierz Rudunki, gdzie zakres prac wymaga wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej.