„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
Aplikuj.pl jako przykład serwisu pracy i popularnego job boardu to obecnie jedno z najważniejszych narzędzi employer brandingowych w rękach pracodawców. Stanowi także doskonały sposób na obniżenie kosztów pozyskania pracowników, którzy często decyzję o uczestniczeniu w rekrutacji podejmują w oparciu nie tylko o fakty, ale także o wrażenia i emocje. Z tego też powodu portale pracy wspierają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia na swój temat. W jaki sposób? Ważne są przede wszystkim trzy rozwiązania, w które wyposażony jest także serwis Aplikuj.pl:
Odwiedzający Aplikuj.pl – jeden z największych w Polsce portali z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z wielu różnych branż – znajdą w nim: aktualne oferty, ogromną bazę porad dla pracowników i pracodawców oraz nowoczesne narzędzia ułatwiające poruszanie się po dzisiejszym rynku pracy. Efektywność serwisu wynika z mocnej integracji oraz promocji w mediach społecznościowych. Do tego dochodzi proaktywne wsparcie firm w employer brandingu połączone z dostarczaniem kandydatom rozbudowanych informacji o pracodawcy. Wszystko to sprawia, że obie strony procesu rekrutacji korzystają z usługi na najwyższym dostępnym poziomie – nieustannie zresztą optymalizowanej.
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „Co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”.
Czy w kontekście ludzi i relacji – bazowych procesu rekrutacji – można mówić o konwersji? Jak najbardziej. Koszty i złożoność omawianego procesu rekrutacji powodują, że także w tym przypadku ustalamy wiele wskaźników. Koszty pozyskania CV, retencja pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego lub jakość rekrutacji. Średni koszt skutecznej rekrutacji z uwzględnieniem źródła ich pozyskania? To w swoich kosztorysach uwzględniają doświadczeni rekruterzy. Ci najlepszy liczą również wskaźniki związane z satysfakcją kandydata z procesu rekrutacji.
Duża skuteczność łączy się z dobrym wrażeniem. Aby osiągnąć taki cel, potrzebny jest większy wysiłek ze strony rekrutera, ale także job boardu. Za czym więc nie przepadają kandydaci o pracę? Wymieńmy – na szczęście tylko pięć – „grzechów głównych” popełnianych przez jedną stronę procesu rekrutacji:
Pierwszy punkt styku kandydata z marką, gdzie bardzo często po raz pierwszy dowiaduje się o istnieniu firmy? Serwis typu Aplikuj.pl. Kultura organizacyjna, misja czy warunki pracy – w szczególności nowe pokolenia na rynku cenią sobie informacje i chcą wiedzieć jak najwięcej o miejscu, do którego aplikują. Wiadomości tych muszą szukać w Internecie, dlatego ważne jest, żeby rekruterzy skutecznie budowali markę firmy już na samym początku procesu – w serwisie pracy. Inicjalne wrażenie może być tu kluczowe i zdecydować o uczestnictwie w dalszym procesie rekrutacyjnym.
Źródła zewnętrzne, praca zespołów redaktorów oraz moc AI – wszystko to składa się na skuteczność Aplikuj.pl. Kandydaci mogą sprawdzić tu kompleksowe informacje o pracodawcy, takie jak:
Firma, która używa rozbudowanego (płatnego) profilu w Aplikuj.pl, może do niego dodać galerię zdjęć, filmy, opinie oraz inne sekcje.
„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Popularność i efektywność serwisu pracy jest oczywiście ważna dla kandydata. Jednak o wiele ważniejsze są: dopasowana oferta, pełna informacja o pracodawcy oraz wygoda i intuicyjność procesu aplikowania. Dlatego też Aplikuj.pl w ostatnich miesiącach przebudował serwis i zaproponował całkowicie nowe rozwiązania:
1. Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
2. Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
3. Kreator CV (wzory do wyboru), czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
4. Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania jak i pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
5. Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
6. Szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Na koniec warto podkreślić, że dla kandydata proces aplikowania oraz atrakcyjność oferty i pracodawca nie są rozdzielne. Często są jedną całością. Dbanie więc o proces rekrutacji to istotny element employer brandingu.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.