INNPoland_avatar

Młode pokolenie odpowiada na światowe wyzwania. Poznajcie zwycięzców 2. edycji Solve for Tomorrow

Dawid Wojtowicz

26 kwietnia 2023, 11:22 · 4 minuty czytania
Pokonywanie wyzwań, przed jakimi staje współczesny świat, wymaga nie tylko systemowych rozwiązań, ale także oddolnych inicjatyw. Sukces tych drugich zależy szczególnie od zaangażowania dzieci i młodzieży, którym przecież my, dorośli, przekażemy w spadku planetę. Pierwszym krokiem na tej drodze dla młodego pokolenia może być program Solve for Tomorrow. Poznaliśmy właśnie zwycięzców jego II edycji.


Młode pokolenie odpowiada na światowe wyzwania. Poznajcie zwycięzców 2. edycji Solve for Tomorrow

Dawid Wojtowicz
26 kwietnia 2023, 11:22 • 1 minuta czytania
Pokonywanie wyzwań, przed jakimi staje współczesny świat, wymaga nie tylko systemowych rozwiązań, ale także oddolnych inicjatyw. Sukces tych drugich zależy szczególnie od zaangażowania dzieci i młodzieży, którym przecież my, dorośli, przekażemy w spadku planetę. Pierwszym krokiem na tej drodze dla młodego pokolenia może być program Solve for Tomorrow. Poznaliśmy właśnie zwycięzców jego II edycji.
Solve for Tomorrow (SFT) to globalny program edukacyjny Samsung w obszarze CSR, skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 20 kwietnia 2023 roku odbył się finał jego drugiej edycji. Materiały prasowe / Samsung
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Solve for Tomorrow (SFT) to globalny program edukacyjny Samsung w obszarze CSR, który został uruchomiony w 2021 roku. Skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zwłaszcza z mniejszych miast i miejscowości, rozwija ich kompetencje przyszłości (kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja, empatia) w odpowiedzi na wyzwania społeczne, środowiskowe i technologiczne.

Uczestnicy programu zgłaszają swoje projekty w 4 obszarach (klimat, zdrowie, bezpieczeństwo, integracja) z myślą o ich realizacji w postaci aplikacji, rozwiązań technologicznych czy podcastów. Ci, którzy przechodzą do półfinału, dopracowują je przy użyciu 5-etapowej metody Design Thinking, która koncentruje się na odkryciu potrzeb przyszłych użytkowników. W kwietniu 2023 odbył się finał 2. edycji Solve for Tomorrow.

– Kreatywność młodych ludzi nie zna granic. To jeden z pierwszych wniosków, jakie nasuwają mi się po przejrzeniu projektów przesłanych do programu Solve for Tomorrow. Wśród prac są nie tylko innowacyjne rozwiązania technologiczne, ale też pomysły działań inspirujących i zachęcających do zmiany codziennych nawyków. Program uwolnił w młodzieży energię, która zaowocowała genialnymi pomysłami, a ich wdrożenie przyniosłoby tak bardzo potrzebną zmianę naszych wzajemnych relacji, ale i naszej relacji z planetą – komentuje Maria Andrzejewska, dyrektor generalna UNEP/GRID- Warszawa i jurorka SFT 2022/2023

Decyzją jury zwycięzcą Solve for Tomorrow 2022/2023 został żeński zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie. Zaproponowany przez uczennice projekt "Pokolenia do połączenia" w kategorii "Integracja" łączy wydawanie comiesięcznego lokalnego magazynu informacyjnego w formie papierowej oraz udostępnienie dedykowanej aplikacji internetowej dla wykluczonych seniorów.

– Inspiracją dla naszego przedsięwzięcia były obserwacje lokalnej społeczności, które wskazywały na to, że w Krasnymstawie mieszka wiele osób starszych. Nasze spostrzeżenia potwierdziły dostępne dane statystyczno-demograficzne, które wskazały, iż najliczniejszą grupą społeczną w naszej okolicy są seniorzy. Stanowią oni ponad 1/4 mieszkańców Krasnegostawu. Z rozmów z naszymi dziadkami wynikło również, że problemy, które dotykają starsze osoby, to samotność i wykluczenie technologiczne – mówią licealistki.

W drukowanym miesięczniku oraz aplikacji mobilnej seniorzy znajdą m.in. numery telefonów do wolontariuszy, do których będą mogli zadzwonić, by porozmawiać, umówić się na spotkanie osobiste lub poprosić o wskazówki dotyczące korzystania z nowych technologii, porady w zakresie posługiwania się urządzeniami elektronicznymi oraz informacje na temat cyberbezpieczeństwa.

Drugie miejsce zajęła koedukacyjna drużyna z Liceum Ogólnokształcącego Spark Academy w Poznaniu, która swój projekt w kategorii "Integracja" zatytułowała "USapp – aplikacja o Nas dla Was". Ma on pomagać w zacieraniu różnic pokoleniowych. Uczniowie wpadli na pomysł stworzenia w formie aplikacji na telefon bezpłatnego przewodnika dla rodziców z perspektywy świata widzianego przez nastolatka.

– To, co przynosi nam szczęście i poczucie bezpieczeństwa to relacja oparta na uważności i zrozumieniu oraz wzajemnej akceptacji, a także szacunku dla potrzeb. Nasza aplikacja jest miejscem, gdzie spotykają się różne perspektywy i ludzie za nimi stojący. Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń, gdzie nastolatkowie mogą się otworzyć, podzielić się swoimi emocjami i opisać trudności, z którymi zmagają się w okresie dojrzewania, a rodzice dowiedzą się, czego potrzebują jego dzieci – tłumaczą pomysłodawcy USapp.

Trzecie miejsce na podium przypadło pomysłodawcom z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kopalni. Ich zgłoszona w kategorii "Klimat" koncepcja o nazwie "Ćwicz i twórz energię" zakłada pozyskiwanie energii z ćwiczeń fizycznych do ładowania telefonów komórkowych. Zachętą do praktykowania tego proekologicznego nawyku ma być aplikacja odnotowująca osiągnięcia użytkowników i ich wpływ na planetę.

– Pewnego dnia nasz kolega Jakub, przejeżdżając przez miasto z rodzicami, zauważył dużą siłownię. Przez przeszkloną ścianę widać było bardzo dużą grupę ludzi wykonujących ćwiczenia na dostępnych w siłowni urządzeniach. Pomyślał wtedy, że ci ludzie generują bardzo dużo energii i byłoby świetnie, gdyby dało się ją wykorzystać do ładowania telefonów. Dlatego, gdy tylko pojawiła się szansa udziału w konkursie Solve for Tomorrow, Jakub zebrał naszą ekipę i wysłaliśmy nasze zgłoszenie – opowiadają członkowie męskiego teamu.

Jury najnowszej odsłony programu Solve for Tomorrow postanowiło wyróżnić też następujące zespoły: Świetlica Środowiskowa dla Dzieci i Młodzieży "Bartek" z Legnicy, Bednarska Szkoła Realna w Warszawie, Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni, III Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Koninie, Zespół Szkół, Technikum im. Stefana Bieszka w Chojnicach, Zespół Szkół Elektronicznych w Lublinie oraz Technikum dla Niewidomych w Laskach, Szkoła Branżowa I stopnia.

Nagrodę Publiczności, przyznaną na podstawie wyników zdalnego głosowania uruchomionego kilka dni przed uroczystą galą finałową, otrzymał zespół z III Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Koninie (950 z 4586 oddanych głosów). Społeczności lokalne doceniły pomysł uczennic na aplikację mobilną "Zadbaj o swój mózg z BrainForce", która ma zachęcać młodzież do zdrowych wyborów dietetycznych oraz edukować w zakresie wartości odżywczych.

Również jury zdecydowało się na przyznanie specjalnej nagrody. Mowa o Nagrodzie Pozytywnego Wpływu, czyli objęciu mentoringiem podczas dalszej pracy nad projektem. Z tej możliwości skorzystają uczniowie z Technikum dla Niewidomych w Laskach, autorzy kanału podcastowego "Jabłonkowe podcasty" dla osób z dysfunkcją wzroku szukających pomocy w korzystaniu z różnych urządzeń elektronicznych lub oprogramowania.

– Dużym wyzwaniem zarówno dla mnie, jak i całego jury, był wybór półfinalistów oraz finalistów tegorocznej edycji. Przedstawionych zostało wiele ciekawych rozwiązań przez dobrze zorganizowane, współpracujące i umiejętnie stosujące metodę DT zespoły, zarówno z mniejszych miejscowości, jak i dużych miast z całego kraju. Liczę, że to doświadczenie wpłynie znacząco na dalszy rozwój uczestników programu i może w przyszłości będą oni rozwijać innowacyjne projekty na dużą skalę, czy to w startupach, czy w centrach B+R, jak nasze – opowiada Adam Roś, VP R&D Strategy w Samsung R&D Institute Polska i juror SFT 2022/2023.

W II edycji programu wzięli udział uczniowie z klas 7-8 szkół podstawowych oraz klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Zgłoszenia, które zakwalifikowano do oceny przez jurorów, wysłało 127 szkół i placówek z całej Polski. W listopadzie 2022 r. do półfinałów wybrano 26 zespołów. Finał rozegrał się zaś między 10 drużynami. Gala finałowa odbyła się 20 kwietnia 2023 w kompleksie Warsaw Spire.

Nad programem edukacyjnym Solve for Tomorrow patronat sprawują: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centrum GovTech, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem unikalnej inicjatywy organizowanej i koordynowanej przez firmę technologiczną Samsung jest UNEP/GRID-Warszawa.