Oczywiście od czasu pojawienia się Internetu oraz urządzeń umożliwiających do niego stały dostęp takich jak smartfony i tablety, prasa drukowana traci czytelników. Z jednej strony ludzie bardzo często nie muszą za dostęp do informacji płacić, z drugiej - zyskali możliwość dostępu do nich „na żywo”, w każdym miejscu i czasie. Pomijam wartość tych informacji, bo tu można dyskutować czy bezpłatny portal internetowy da nam taką jakość jak wyspecjalizowane wydawnictwo w wersji drukowanej czy subskrypcyjnej, a więc płatnej. Osobiście uważam, że nie. Niemniej w percepcji wielu osób te bezpłatne informacje są wystarczające. Do tego dochodzi zmiana pokoleniowa. Większość młodych ludzi nigdy w życiu nie miała gazety w ręku. Wśród moich rówieśników jest to nie do pomyślenia. Tak więc rewolucyjne zmiany na rynku prasy są nieuniknione. Niemniej wciąż jest to znacząca grupa czytelników, także tych od lat związanych z pewnymi tytułami. Poza tym wielu z nich, a także firmy i instytucje widzą korzyść w dostępie do jakościowych tytułów w wersji cyfrowej, nawet gdy uznają, że wersja drukowana przestała spełniać swoją rolę. I tu z perspektywy lidera rynku rzeczywistość nie wygląda już tak pesymistycznie. Ale zwracam uwagę, że e-Kiosk to nie tylko prasa!
Mamy księgarnię cyfrową nexto.pl, która oprócz e-wydań prasy udostępnia czytelnikom audiobooki i ebooki. W sumie w portfolio ma już ponad 93 000 tytułów. Ponadto posiadamy agencję marketingową eContentLAB, oferującą usługi w zakresie marketingu internetowego oraz jesteśmy dystrybutorem oprogramowania dla przedsiębiorców, służącego do prowadzenia księgowości z liczną bazą wieloletnich odbiorców.
W 2022 roku możemy się pochwalić przychodami na poziomie 13,9 mln zł i wskaźnikiem EBITDA wysokości 5 mln zł. Są to wyniki lepsze od roku 2021 o odpowiednio 9 proc. i 8 proc. Jeśli do tego dodamy, że wypracowaliśmy zysk netto na poziomie 3,8 mln zł wobec 3,4 mln zł rok wcześniej - myślę, że możemy być zadowoleni.
Tu możemy mówić o pozytywnym trendzie utrzymującym się od 4 lat. W 2018 roku przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 8,9 mln zł, EBIDTA spółki wyniosła 1,2 mln zł, a wynik netto był ujemny (-150 tys. zł). Jeśli porównamy to do wspomnianych wyników w roku ubiegłym (przychody na poziomie 13,9 mln zł; EBIDTA - 5 mln zł; zysk netto - 3,8 mln zł) to widzimy skalę zmiany. Cieszy też stale utrzymująca się wysoka rentowność netto, w 2022 roku na poziomie 27 proc. Uważam, że dzięki dyscyplinie finansowej udało nam się wprowadzić Spółkę na tory stabilnego wzrostu opartego na silnych fundamentach.
Teraz czas na przedsiębiorców! Wspominałem, że oprócz elektronicznej prasy mamy także w portfolio m.in. oprogramowanie dla przedsiębiorców. Jest to spora liczba stałych użytkowników, którzy dzisiaj prowadzą księgowość dzięki dostarczanemu przez nas narzędziu. Chcemy rozwijać ofertę dla tej grupy klientów o nowe produkty. Tym bardziej, że w wyniku pandemii świadomość osób prowadzących działalność gospodarczą czy własną firmę w zakresie koniecznej cyfryzacji procesów biznesowych znacząco wzrosła. Sami jako e-Kiosk SA musieliśmy się z tym zmierzyć. W 2020 roku głównym wyzwaniem była digitalizacja wszystkich możliwych procesów biznesowych w Spółce. W tamtym czasie to była kwestia przetrwania, zapewnienia ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przy okazji jednak okazało się, że wiele procesów realizowanych cyfrowo można robić szybciej, taniej i bardziej efektywnie. Chcemy rozwijać naszą ofertę w tym kierunku, czyli m. in. świadczyć usługi zaufania, w tym udostępnić naszym klientom portal do elektronicznego obiegu dokumentów.
Mamy wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług dla przedsiębiorców, dużą bazę użytkowników i wypracowaną w ostatnich latach sytuację finansową, pozwalającą na konieczne inwestycje. Jestem więc dobrej myśli.
Pierwsze kroki już zostały wykonane. Uruchomiliśmy portal dla przedsiębiorców https://poradnikbiznesu.pl/. Naszym celem było stworzenie miejsca, w którym każda osoba prowadząca własną firmę lub myśląca o jej założeniu znajdzie niezbędne informacje o tematyce księgowo - podatkowej, a tym samym rozszerzenie bazy potencjalnych klientów naszych produktów. Portal w bieżącym roku wygenerował znaczący wzrost czytelników, tak więc tu pierwszy cel został osiągnięty. Ponadto rozbudowujemy zespół i finalizujemy rozmowy z naszymi partnerami biznesowymi tak by pierwsze nowe produkty dla przedsiębiorców znalazły się w sprzedaży jeszcze w tym roku.
Bez wątpienia. To kwestia czasu. Pandemia z pewnością ten proces przyspieszyła. Z logicznego punktu widzenia nie ma uzasadnienia by w czasach, gdy możemy przesyłać za pomocą sieci niezliczone ilości danych, w tym np. wysokiej jakości filmy nagrane własnym smartfonem - umowę z kontrahentem podpisywać ręcznie, czy przesyłkę awizowaną odbierać fizycznie na poczcie. Przecież te czynności, często zajmujące nam dużo czasu, można zrobić w kilka minut nie wychodząc z domu. To jest według mnie przyszłość biznesu i cieszę się, bo widzę w tym scenariuszu rolę, którą może odegrać nasza Spółka. E-Kiosk, który przed laty powstał jako odpowiedź na potrzebę cyfryzacji w branży prasowej, dzisiaj uczestniczy w digitalizacji przedsiębiorstw. W ten sposób rozpoczynamy budowę drugiego filaru naszej działalności obok dystrybucji treści cyfrowych
Uważam, że prasa, w tym cyfrowa, nie zniknie. Będzie miała swoją grupę odbiorców. Szczególnie, że w czasach fake newsów coraz więcej osób będzie poszukiwało sprawdzonej informacji i będzie skłonna za nią płacić. Pozostaje pytanie jak duży będzie to rynek i czy na tyle duży, aby realizować wzrostowe plany Spółki w długoletniej perspektywie. To jest dzisiaj pewna niewiadoma. I od tej niewiadomej chcemy się uniezależnić.
Dziękuję za rozmowę.