Małe samochody to dla producentów ciężki kawałek chleba. Wbrew pozorom produkowanie dużych, ciężkich SUV-ów opłaca się bardziej z uwagi na sposób, w jaki liczone są limity emisji dwutlenku węgla. Auto miejskie, z natury lżejsze i mniejsze, jak na ironię, znacznie trudniej opracować i wycenić tak, by było przystępne dla klienta i dochodowe dla producenta.
Toyota opanowała tę sztukę do perfekcji, bo w swojej ofercie ma auto miejskie praktycznie w każdym możliwym rozmiarze. Od segmentu A po B-SUV-y, japońska marka ma w gamie samochody dostosowane do bardzo różnych wymagań, a większość modeli, o których dowiecie się z tego tekstu, jest dostępnych również jako hybrydy.
Świetne wyposażenie standardowe, legendarna trwałość i przestronne wnętrza to kluczowe zalety, które sprawiają, że kierowcy cenią sobie Toyoty. Nie byłoby jednak pozycji rynkowej i renomy lidera, gdyby nie elektryfikacja. Japończycy postawili na hybrydy wiele lat temu, a dziś ten wybór procentuje również jeśli chodzi o małe auta. Nieprzerwanie rozwijana technologia hybrydowa pozwala wytwarzać samochody, które w mieście przez ponad 3/4 czasu jazdy mogą poruszać się zupełnie bezemisyjnie.
Małe auta miejskie Toyoty są również dostępne z konwencjonalnymi jednostkami – wolność wyboru to kolejny z argumentów, który od lat przyciąga klientów do salonów. W ofercie marki znajdziemy praktycznie same bestsellery. Jakie modele Toyoty do miasta czekają u dealerów i czym wyróżniają się poszczególne samochody w gamie?
Dowiedz się więcej o samochodach miejskich od Toyoty: https://www.toyota.pl/nowe-samochody/miejskie.
Yaris to model, którego nie trzeba przedstawiać. Zna go niemal każdy, bo pod koniec lat 90. zdefiniował na nowo kilka pojęć. W swojej klasie wyróżniał się bezkompromisowym podejściem do bezpieczeństwa, a jego oszczędne silniki z czasem okazały się być wręcz niewiarygodnie trwałe. Mała Toyota jest często spotykana na ulicach miast, również, jeśli mówimy o modelu pierwszej generacji, który w tym roku obchodzi 24. urodziny.
Oferowana dziś czwarta odsłona Yarisa niezmiennie korzysta z innowacji, które stawiają ją w roli lidera swojego segmentu. To nie przechwałki – wystarczy spojrzeć na specyfikację i wyposażenie auta, które w standardzie ma m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny, 8 poduszek powietrznych i system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i Android Auto.
Bazową jednostką jest z kolei mocny, bo aż 125-konny silnik 1.5 Dynamic Force, dzięki któremu małe miejskie auto przyspiesza do 100 km/h w czasie 9 sekund. Nie sposób zapomnieć również o wersji hybrydowej – wariant 1.5 Hybrid Dynamic Force pozwala osiągnąć średnie zużycie paliwa na poziomie od 3,8 l/100 km, a 116 KM i dostępny natychmiastowo moment obrotowy gwarantują rewelacyjną elastyczność, której w mieście nigdy za wiele. Mierzące niespełna 4 metry auto ma duży rozstaw osi – 2560 mm to wartość, dzięki której Toyota Yaris oferuje przestronne wnętrze.
Wyposażenie bazowej wersji Active Hybrid nie pozostawia wiele do życzenia, ale w cenniku znajdziemy również odmiany takie jak Comfort, Executive, Selection Style czy GR SPORT. Każdą cechuje zestaw udogodnień, o których właściciele miejskich aut jeszcze kilka lat temu mogli pomarzyć. Kamera cofania, system bezkluczykowy, wyświetlacz head-up na przedniej szybie czy system monitorowania martwego pola – jeśli sięgniemy po najmocniejszą konfigurację, to wszystko może znaleźć się w małej Toyocie, która jest obecnie liderem w segmencie B.
Kojarzycie małą Toyotę Aygo? W najnowszej odsłonie do jej nazwy dołączyła litera "X", ale to rzecz jasna niejedyna zmiana. Samochód klasy A, który przez lata dał się poznać jako niezawodny kompan mieszkańców miejskiej dżungli oraz pracowników małej gastronomii ma dziś do zaoferowania więcej niż kiedykolwiek. Choć mała Toyota nadal nie boi się wyzwań, w nowej generacji ma doskonałe wyposażenie standardowe, więcej miejsca w kabinie i sprawdzone jednostki napędowe pod maską.
W Aygo X postawiono na styl. Najlepiej świadczą o tym 17-calowe felgi w standardzie. Opcjonalnie auto może być wyposażone również w 18-calowe koła. Dla porównania w poprzedniku, największym dostępnym rozmiarem były 15-calowe obręcze. Możliwości personalizacji nadal są tu duże – w katalogu dostępne są różne wzory felg i kolory nadwozia, wliczając w to oczywiście dwukolorowe warianty. Wersji wyposażenia jest aż 6. Jakie elementy są dostępne bez dopłaty?
Choć mówimy o samochodzie klasy A, nie ma mowy o przednich szybach na korbkę czy jeździe w upalnym wnętrzu. Toyota Aygo X Active ma elektrycznie otwierane szyby przednie i klimatyzację manualną. Nad bezpieczeństwem czuwa układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, a w trasie pomaga inteligentny tempomat adaptacyjny. Światła do jazdy dziennej wykonano w technologii LED, a do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym oraz obsługą Apple CarPlay i Android Auto.
Już w kolejnej wersji Comfort standardem jest m.in. kamera cofania i kierownica obszyta skórą, a w topowych odmianach Selection i UNDERCOVER znajdziemy system bezkluczykowy, 18-calowe felgi czy tapicerkę materiałową z elementami skóry. Prawdziwą wisienką na torcie jest opcjonalny, elektrycznie składany, miękki dach. W kilka sekund możemy znaleźć się pod gołym niebem, a otwieranie i zamykanie jest możliwe również podczas jazdy.
Opisywanie modeli Toyoty to tak naprawdę opisywanie bestsellerów. Toyota Prius jest tego doskonałym przykładem. Światowy model, który zaskarbił sobie sympatię klientów poszukujących oszczędnego, kompaktowego auta, doczekał się niedawno nowej odsłony. Zmian względem poprzednika jest tak wiele, że nie wiadomo od czego zacząć – to prawdziwie sensacyjny samochód.
Po pierwsze – stylistyka. Odważnie narysowany Prius na dobre zrywa z nudą. Dynamiczna sylwetka łączy się tu z detalami, które przywodzą na myśl koncepcyjne auta, a wnętrze zostało przemyślane tak, by łączyć efektowny design z równie imponującą ilością miejsca dla pasażerów. Rozstaw osi wynosi 2750 mm, czyli o 5 cm więcej niż w Toyocie Corolli Sedan. Różnice pojawiły się również od strony technicznej. Prius piątej generacji ma bowiem hybrydę nieco inną niż poprzednik.
Pod maskę trafił tu bowiem układ plug-in hybrid. Auto może jeździć wyłącznie na prądzie na dłuższych dystansach, możemy ładować je z gniazdka lub z miejskiej stacji ładowania, a maksymalny zasięg w trybie elektrycznym to nawet do 69 km (w zależności od wersji i oczywiście warunków na drodze). Po rozładowaniu baterii możemy korzystać z samochodu jak z każdej innej hybrydy Toyoty, co oznacza, że pozostaje on bardzo oszczędny. Nie tylko ekonomiczna jazda jest tu jednak przyjemnością, bo moc systemowa wynosząca 223 KM gwarantuje rewelacyjne osiągi zahaczające o ligę hot-hatchy. Nowy Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,7 s. A spalanie tego auta miejskiego zaczyna się już od 0,5 l paliwa na 100 km.
W gamie Priusa możemy wybierać spośród trzech wersji wyposażenia. Podobnie, jak w innych modelach Toyoty, każdy oferuje wiele wygód. Już standardowa wersja Comfort ma w standardzie obszerny zestaw systemów bezpieczeństwa, system multimedialny Toyota Smart Connect z 12,3-calowym ekranem dotykowym, nawigację Connected z dodatkowym trybem offline, kamerę cofania, klimatyzację z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, a nawet podgrzewane fotele przednie oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach. Krótko mówiąc, wszystko to, za co u konkurentów trzeba słono dopłacać.
Toyota Yaris Cross od chwili premiery radzi sobie doskonale. Za co uwielbiają ją klienci? Powodów jest wiele, ale najważniejszy jest chyba fakt, że Yaris Cross jest jak małe auto miejskie, z możliwościami SUV-a. Wymiary auta nie są wiele większe od „zwykłego” Yarisa, dzięki czemu użytkowanie w mieście jest wygodne. Wnętrze jest z kolei przestronne, a bagażnik o pojemności do 397 l pozwoli spakować walizki również na dłuższy wypad. Napęd? Oczywiście hybrydowy lub konwencjonalny, benzynowy.
W ofercie jest również wersja z AWD-i, czyli z napędem na 4 koła, który w tej klasie należy traktować jako chlubny wyjątek. Krótko mówiąc, to jeden z najbardziej wszechstronnych samochodów miejskich na rynku.
Toyota Yaris Cross dostępna jest w czterech wariantach silnikowych i w pięciu wersjach wyposażenia. Podstawowa konfiguracja to Yaris Cross Active z silnikiem 1.5 Dynamic Force. Przyzwoite osiągi i zużycie paliwa na poziomie 5,9 l/100 km, to kombinacja, która pasuje do miasta. Jazda po zatłoczonych ulicach będzie szczególnie wygodna, jeśli sięgniemy po wariant z automatyczną skrzynią biegów Multidrive S. Cenne oszczędności w dobie drogich paliw przynosi z kolei Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force, który w wersji z napędem na przednią oś zużywa średnio od 4,4 l/100 km.
Wyposażenie jest zbliżone do tego, które znamy z Yarisa, czyli bogate już w podstawowej wersji. Małe auta rzadko mogą pochwalić się adaptacyjnym tempomatem, systemem multimedialnym z kolorowym, dotykowym ekranem czy systemem PCS, który reaguje w razie ryzyka zderzenia i ma funkcję wykrywania pieszych oraz rowerzystów. W cenniku znajdziemy również wersje Comfort, Executive, Adventure i GR SPORT. Ta ostatnia zasługuje na uwagę, bo sportowy klimat nie bierze się w niej tylko ze stylistycznych dodatków.
Zawieszenie zostało obniżone o 10 mm i dostrojone pod kątem dynamicznej jazdy. Mniejsze przechyły nadwozia i większa pewność prowadzenia to kluczowe cechy. Yaris Cross GR SPORT wyróżnia się także 18-calowymi felgami aluminiowymi, nowym tylnym dyfuzorem i przednim grillem z charakterystycznym wykończeniem. Doskonałe wrażenie we wnętrzu tworzą również specjalna tapicerka Ultrasuede, czerwone przeszycia, a także logo GR umieszczone na przycisku rozruchu silnika, fotelach i zegarach.
Gama modelowa Toyoty zmieniła się przez ostatnie lata. Oszczędne, ulepszane z generacji na generację hybrydy zagrzały miejsca w modelach marki, ale nowa architektura TNGA pozwoliła na tworzenie bardziej angażujących, lepiej jeżdżących aut, które nie pozostawiają niedosytu tym, którzy cenią sztywność nadwozia, dobrą pozycję za kierownicą i precyzyjnie dostrojony układ jezdny.
Dodajmy do tego bogate wyposażenie bazowych wersji i szerokie portfolio modeli do miasta i mamy przepis na sukces. Sądząc po wynikach sprzedaży Toyoty, która w ostatnich latach jest niekwestionowanym liderem polskiego rynku, doskonale sprawdza się on w praktyce. Małe auta wcale nie mają łatwo – trwałe i chętnie wybierane przez klientów Toyoty nie boją się jednak oczekiwań kierowców, którzy poszukują samochodów do miejskiej jazdy.