O zrównoważonym rozwoju i wdrażaniu strategii ESG jest coraz głośniej. To już nie kwestia obowiązku, a zrozumienia otoczenia, w jakim się funkcjonuje, poszanowania środowiska, społeczności oraz zdrowego ładu korporacyjnego. Tomasz Korytkowski reprezentujący Nestlé Polska podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu wskazał wręcz, że bardzo ważne jest, by postrzegać ESG jako inwestycję, a nie koszt.
Reklama.
Reklama.
32. Forum Ekonomiczne w Karpaczu przyniosło wiele ciekawych i istotnych dyskusji. Jedną z tych najważniejszych, bo w szerokim kontekście dotyczącym zmian obejmujących nas wszystkich, był panel dyskusyjny pt. "ESG – standard w nowoczesnym biznesie?".
W rozmowie wzięli udział: Barbara Dąbek, dyrektorka ds. Partnerstw Strategicznych w fundacji WWF, Agata Kruszec, Sustainability lead w McDonald’s, Martyna Strupczewska, kierownik Zespołu ESG w Adamed Pharma oraz Tomasz Korytkowski, członek zarządu, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, public affairs i ESG w Nestlé Polska. Panel moderowała profesor Dominika Hadro z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
W trakcie dyskusji eksperci odpowiedzieli m.in. na pytanie, dlaczego przedsiębiorstwa powinny kłaść nacisk na zrównoważony rozwój i społeczną odpowiedzialność na wielu poziomach oraz w jaki sposób to osiągnąć.
Choć ESG coraz szerzej przebija się do naszej świadomości, warto przypomnieć główne obszary, które obejmuje ten skrót, czyli Environmental, Social oraz Governance (z ang. Środowisko, Społeczeństwo oraz Ład korporacyjny).
ESG standardem nowoczesnego biznesu.
W obliczu narastającego znaczenia kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, jak również nadchodzących zmian legislacyjnych zarówno na poziomie krajowym jak i UE, coraz więcej firm w Polsce stawia na tę strategię. Zgodnie z opinią panelistek i panelistów z Forum Ekonomicznego w Karpaczu, ESG staje się wręcz standardem nowoczesnego biznesu i nie jest to już pytanie, czy w ogóle, tylko w jaki sposób to wprowadzić.
W przestrzeni publicznej często słyszymy o czempionach biznesu, jednak prawdziwi liderzy kierują się nie tylko wskaźnikami finansowymi, ale również tymi ESG, które – na co zwrócił uwagę Tomasz Korytkowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, public affairs i ESG oraz członek zarządu Nestlé Polska – koniec końców mocno wpływają również na finanse.
– Jednym z kluczowych aspektów tej transformacji jest zmiana sposobu myślenia o tzw. czynnikach niefinansowych. W przeszłości wydatki na różne działania związane ze zrównoważonym rozwojem traktowane były jako koszty. Teraz jednak coraz więcej firm, w tym nasza, traktuje je jako inwestycje w przyszłość. ESG to nie tylko kwestia raportowania, jak firma oddziałuje na środowisko, ale także w jaki sposób otoczenie wpływa na firmę – powiedział Tomasz Korytkowski.
Jego zdaniem, długoterminowa strategia jest kluczowa w podejściu do zrównoważonego rozwoju.
– W naszej firmie nie istnieje pojedynczy, odseparowany dział ds. zrównoważonego rozwoju. Każdy biznes i każda funkcja w Nestlé Polska ma strategię, która uwzględnia aspekty zrównoważonego rozwoju. To podejście jest integralną częścią naszej firmy i prowadzonej przez nas działalności, zaznaczył Korytkowski.
Wskazał też kilka przykładów dobrych praktyk w jego organizacji. Były to m.in. inwestycje w budowę farm fotowoltaicznych – nowoczesnych i bardzo wydajnych.
– Mimo że już od ponad 5 lat wszystkie nasze fabryki w Polsce korzystały w 100 proc. z energii odnawialnej, w zeszłym roku zdecydowaliśmy się na umowę off-site PPA i inwestycję w 22 nowe farmy fotowoltaiczne na północy i północnym zachodzie Polski. Dziś pokrywają one 1/3 naszego zapotrzebowania na energię – powiedział Tomasz Korytkowski.
– Ta inwestycja nie tylko zwiększa naszą niezależność energetyczną, ale także pomaga w minimalizacji wpływu podwyżek cen energii na naszą działalność – dodał.
Zwrócił jednak uwagę na bardzo ważny aspekt. Otóż tylko 5 proc. całkowitych emisji Nestlé pochodzi z bezpośredniej działalności zakładów produkcyjnych, a aż 95 proc. to emisje związane z pozostałym łańcuchem wartości. Dlatego też firma w swoich działaniach nie ogranicza się wyłącznie do własnych fabryk, a skupia się na współpracy z dostawcami, przetwórcami i rolnikami.
Z racji, że około 70 proc. emisji związanej z całościową działalnością Nestlé pochodzi z produkcji rolnej, firma popularyzuje wśród swoich dostawców rolnictwo regeneratywne, mające wpływ na poprawę jakości gleby, wzrost bioróżnorodności i retencji wody.
– W Polsce mamy problemy z obiegiem wody, a ta inicjatywa pomaga rolnikom w poprawie tych kwestii. Wspieramy ich w procesie wdrażania nowych, bardziej zrównoważonych praktyk rolniczych – powiedział Tomasz Korytkowski.
Dlatego zrównoważony rozwój to nie tylko kwestia raportowania czy spełnienia określonych norm, to inwestycja w przyszłość. Wymaga to partnerstw i współpracy zarówno wewnątrz firm, jak i między sektorami. Dążenie do zrównoważonego rozwoju to nie tylko obowiązek, ale także interes każdej firmy, ponieważ wpływa na nas wszystkich i na przyszłość naszej planety.
Konsument na pierwszym miejscu
– Konsument zawsze był i nadal jest w centrum naszej uwagi. Dlatego stawiamy na innowacje produktowe, badania konsumenckie i edukację. W miarę jak świadomość konsumentów w Polsce rośnie, rośnie również nasza odpowiedzialność za dostarczanie produktów i usług, które spełniają ich oczekiwania – stwierdził Korytkowski.
Przykładem ostatnich innowacji jest wprowadzenie w Polsce produktów marki Garden Gourmet, dedykowanej osobom, które chcą ograniczyć spożycie mięsa na rzecz roślinnych alternatyw. Warto zaznaczyć, że produkty na bazie roślin mają dużo niższy ślad węglowy niż ich mięsne odpowiedniki.
– 88 proc. konsumentów chce, żeby firmy działały w sposób zrównoważony, a prawie 50 proc. uważa, że to powinna być podstawa działalności każdej firmy. Konsumenci chcą się angażować, dlatego edukacja i transparentność działań są kluczem do dalszego rozwoju zrównoważonej przyszłości – dodał.
– Marnotrawstwo żywności to jedno z najistotniejszych wyzwań, z którym jako społeczeństwo się obecnie mierzymy. Dlatego nasza firma edukuje konsumentów na temat choćby różnicy między "należy spożyć do" a "najlepiej spożyć przed". Ponadto, w ramach naszych działań społecznych wspieramy rozwój lokalnych jadłodzielni, inspirujemy do gotowania i niemarnowania oraz do odpowiedzialnych zakupów – dodał.
Inwestycje w zrównoważony rozwój wymagają też współpracy. Przykładem takiego partnerstwa jest zaangażowanie Nestlé Polska w przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu elastycznych odpadów opakowaniowych, czyli takich jak folie po budyniach, waflach, batonach, kaszkach dla dzieci czy płatkach śniadaniowych. Celem jest podarowanie tym odpadom drugiego życia i wykorzystanie do produkcji np. płyt wygłuszających.
Projekt współfinansowany przez Nestlé Polska pozwala nie tylko na zwiększenie poziomów recyklingu tych odpadów w naszym kraju, co przyczynia się do dalszego rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego, ale także buduje świadomość wśród polskich konsumentów. W zeszłym roku kilka tysięcy uczniów szkół podstawowych wzięło udział w zajęciach edukacyjnych dotyczących właściwej segregacji odpadów i postępowania z opakowaniami elastycznymi.
ESG to zmiana systemowa, wymagająca długofalowej strategii i konsekwencji w działaniu, zmiana, która dotknie całych sektorów, a nie tylko firm objętych obowiązkiem raportowania. Działania, jakie podejmujemy w ramach naszej strategii, mają nie tylko pozytywny wpływ na środowisko i lokalne społeczności, ale budują także odporność samej organizacji. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój.