
Jak wynika z danych Capgemini, globalny wolumen płatności bezgotówkowych osiągnie w tym roku prawie 1,3 biliona, a wzrost wolumenu transakcji bezgotówkowych przyspieszy w tempie 15% CAGR i osiągnie 2,3 biliona w 2027 r. Firmy wykorzystały okazję do rozwoju swoich rozwiązań technologicznych oraz inwestycji w innowacji w dziedzinie płatności bezgotówkowych.
Natomiast z ankiety przeprowadzonej przez S&P Global wśród międzynarodowych sprzedawców, których roczna sprzedaż wynosi 500 mln dolarów i których ponad połowa pochodzi z Internetu, wynika iż „jakość i niezawodność technologii” uznano za najważniejszy atrybut przy wyborze partnera w zakresie przetwarzania i autoryzacji płatności.
Wartym uwagi trendem jest tzw. embedded finance (usługi finansowe połączone z produktami niefinansowymi i oferowane przez podmioty spoza tej branży) dające możliwości przesyłania pieniędzy w określonych okolicznościach, np. uiszczania opłat za przejazd autostradą. Jednak nowe technologie, w tym uwierzytelnianie biometryczne, uczenie maszynowe AI i analityka behawioralna, pomogą zmniejszyć problemy przy realizacji transakcji oraz zapewnią kontrole bezpieczeństwa online.
– Uwierzytelnianie biometryczne to metoda weryfikacji, która uwzględnia cechy biologiczne i strukturalne osoby. Te metody weryfikacji obejmują skanowanie odcisków palców, rozpoznawanie twarzy, rozpoznawanie tęczówki i mapowanie żył – mówi Eugenio Tornaghi, Head of CSEE Region w Grupie Nexi, europejskiego lidera w dziedzinie płatności elektronicznych.
Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana w płatnościach, aby usprawnić podróż klienta i sposób dostarczania produktów. Do tej pory było to uczenie maszynowe. Generatywna sztuczna inteligencja, w której sama SI jest w stanie podejmować decyzje, będzie kolejnym przełomem i wywrze ogromny wpływ na płatności, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę przed oszustwami.
Najnowsza ankieta przeprowadzona przez firmę NVIDIA pokazuje, że prewencyjne zabezpieczenia transakcji i płatności było główną inwestycją w dziedzinie komercyjnego zastosowania sztucznej inteligencji w 2022 roku.
– Narzędzia sztucznej inteligencji są coraz powszechniej stosowane do monitorowania nietypowych zachowań, analizowania dużych ilości danych i identyfikowania wzorców lub anomalii, które mogą wskazywać na oszustwo. Pomaga to sprzedawcom przewidywać sytuacje kryzysowe i zapobiegać im, a także zmniejszać liczbę obciążeń zwrotnych wynikających z oszustw – dodaje Tornaghi.
Również cyfrowe waluty banków centralnych (CBDC) niosą ze sobą ogromne potencjalne korzyści. Atrakcyjność przyjęcia CBDC zależy od różnych czynników, w tym niskich kosztów, efektywności jako narzędzia oszczędnościowego, obniżonych kosztów przekazów pieniężnych, a w szczególności, ich akceptacji przez sprzedawców.
– Nasi eksperci zostali wybrani do wspierania Europejskiego Banku Centralnego na etapie badania cyfrowego euro. Testy przeprowadzone przez EBC w latach 2022 i 2023 wykazały, że możliwa jest ich płynna integracja, pozostawiając jednocześnie szerokie pole do popisu dla innowacyjnych funkcji i technologii. Ustalenia potwierdziły również, że cyfrowe euro będzie działać zarówno w trybie online, jak i offline, przy wykorzystaniu niezależnych projektów, zwiększając w ten sposób odporność cyfrowego euro – dodaje Tornaghi.
Technologia jest czynnikiem, który pomaga konsumentowi. Tylko liderzy IT są w stanie zrozumieć, w jaki sposób technologia płatności stworzy wszelkiego rodzaju nowe produkty i usługi, których nie możemy sobie jeszcze teraz wyobrazić.