INNPoland_avatar

Tymi autami do centrum Warszawy nie wjedziesz. Na liście kilka perełek

Maria Glinka

15 listopada 2023, 08:45 · 3 minuty czytania
Najpierw Strefa Tempo, a teraz to. Kierowcy poruszający się po stolicy muszą przygotować się na kolejne utrudnienia. Strefa Czystego Transportu w Warszawie ma objąć dwukrotnie większy obszar, niż pierwotnie planowano. Niektóre pojazdy dostaną zakaz wjazdu, ale będą też uprzywilejowane grupy.


Tymi autami do centrum Warszawy nie wjedziesz. Na liście kilka perełek

Maria Glinka
15 listopada 2023, 08:45 • 1 minuta czytania
Najpierw Strefa Tempo, a teraz to. Kierowcy poruszający się po stolicy muszą przygotować się na kolejne utrudnienia. Strefa Czystego Transportu w Warszawie ma objąć dwukrotnie większy obszar, niż pierwotnie planowano. Niektóre pojazdy dostaną zakaz wjazdu, ale będą też uprzywilejowane grupy.
Warszawa chce zakazać wjazdu do Strefy Czystego Powietrza konkretnym samochodom. Fot. Piotr Molecki/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Jakie samochody nie wjadą co centrum Warszawy?

Strefa Czystego Transportu w Warszawie zacznie obowiązywać od lipca 2024 r. Po uwagach zgłoszonych przez mieszkańców ratusz zaprezentował jej nowy kształt.


TVN24 donosi, że SCT ma obejmować trzy dzielnice w całości oraz częściowo cztery kolejne. To dwukrotnie większy obszar niż wskazywały pierwotne plany.

Nowa SCT ma rozciągać się na całe Śródmieście, Żoliborz i Pragę Północ. Częściowo dotknie Ochotę (poza strefą ma być CH Reduta, ul. Mszczonowska i Dworzec Zachodni), Pragę Południe (poza Olszynką Grochowską, niezamieszkałym terenem PKP i rezerwatu przyrody), Mokotów (poza Sadybą, Stegnami, Augustówką i częścią Służewca) oraz połowę Woli (od al. Prymasa Tysiąclecia).

Na spore utrudnienia muszą przygotować się przyjezdni i mieszkańcy Warszawy. W pierwszym etapie ma obowiązywać zakaz wjazdu do SCT dla samochodów z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które nie spełniają normy Euro 2 lub zostały wyprodukowane wcześniej niż w 1997 r.

Poza tym do SCT nie wjadą też auta napędzane silnikiem diesla, które nie spełniają normy Euro 4 lub zostały wyprodukowane przed 2006 r. Portal auto.dziennik.pl podaje, że w tym etapie do SCT nie wjadą m.in. Audi A4 (B5), BMW serii 3 (E30, E36), Opel Corsa A i B (I i II generacji), Volkswagen Golf II i III czy Volkswagen Passat B4 i B5.

Już w 2026 r. auta benzynowe będą musiały spełniać normę Euro 3 i nie będą mogły być wyprodukowane przed 2001 r., jeśli ich kierowcy będą chcieli wjechać do SCT. W tym samym roku obostrzenia dla diesla to odpowiednio – norma Euro 5 lub rok produkcji 2010 r.

Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący.Michał Olszewskizastępca prezydenta Warszawy

Seniorzy i mieszkańcy z przywilejami

Urzędnicy zapowiadają, że mieszkańcy SCT i płacący podatki w Warszawie będą zwolnieni z obostrzeń w pierwszych dwóch etapach (od lipca 2024 r. i 2026 r.). Jednak już 2028 r. do tej strefy nie wjadą samochody z silnikiem diesla starsze niż 13 lat oraz samochody benzynowe starsze niż 22 lata.

W projekcie przewidziano także wyjątek. Do SCT będą mogli wjeżdżać seniorzy (osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), którzy byli właścicielami samochodów przed przyjęciem uchwały o SCT. Poza tym kierowcy 70 plus będą zwolnieni z zasad obowiązujących w SCT bezterminowo.

Strefy Tempo w Warszawie. Kierowcy się nie rozpędzą

SCT to niejedyne zmiany, na które muszą przygotować się kierowcy jeżdżący po Warszawie. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, stołeczny ratusz planuje wprowadzić też Strefy Tempo, w których będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Obszary Tempo 30 mają pojawiać się stopniowo od 2024 r.

– Uspokojenie ruchu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. Zmniejszenie prędkości do 30 km/h wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków – w tym także tych śmiertelnych. Wynika to również ze skutecznego ograniczania przekraczania dopuszczalnej prędkości poprzez egzekwowanie przepisów – przekonywał Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.