Toyota Yaris - bezpieczne i sprawdzone auto do jazdy po mieście
Poznaj idealne auto miejskie czyli Toyotę Yaris. Co warto wiedzieć o tym modelu przed zakupem? Sprawdź!
Reklama.
Poznaj idealne auto miejskie czyli Toyotę Yaris. Co warto wiedzieć o tym modelu przed zakupem? Sprawdź!
Każda generacja Toyoty Yaris była przełomowa. Pierwsza odsłona modelu została obsypana nagrodami, a niedługo po premierze okrzyknięto ją samochodem roku 2000. Druga generacja zagwarantowała pierwszy 5-gwiazdkowy wynik Euro NCAP w swojej klasie, bezkompromisowo podchodząc do kwestii bezpieczeństwa. W trzeciej odsłonie, Yaris stał się jeszcze bardziej przestronny, ale przede wszystkim - hybrydowy.
Zelektryfikowany napęd został ciepło przyjęty przez klientów, którym zależało na ekologii. Czwarta generacja zadebiutowała w 2019 roku i stała się najbardziej wszechstronną wersją modelu, zyskując wyposażenie rodem z klasy kompaktów, hybrydowy napęd zupełnie nowej generacji i doskonałe właściwości jezdne - głównie za sprawą wykorzystania architektury TNGA. Ikona aut miejskich jest dziś w życiowej formie. Co warto o niej wiedzieć i dla kogo Toyota Yaris będzie najlepszym wyborem?
Niewiele jest modeli, które tak celnie odpowiadają na wymagania stawiane autom do miasta. Jaki powinien być samochód miejski? Po pierwsze - odpowiednich wymiarów. Tak się składa, że Yaris ma cechy szczególnie pożądane w segmencie B - niewielką długość całkowitą i spory rozstaw osi. Długość nadwozia Yarisa nie przekracza czterech metrów, a to pozwala mu mieścić się w najciaśniejsze luki do parkowania i z łatwością odnajdywać się w zakamarkach metropolii. Wspomniany już rozstaw osi (2560 mm) oznacza z kolei, że mamy do dyspozycji przestronne wnętrze, bagażnik, który pomieści walizkę i duże zakupy oraz tylną kanapę, na której odnajdą się pasażerowie, którzy już dawno wyrośli ze swoich fotelików.
Oszczędny napęd jest dla miejskiego auta jak obywatelski obowiązek. Stały bywalec bulwarów, arterii, uliczek i ulic musi mieć pod maską napęd, który zużywa niewiele paliwa, szczególnie w gęstym ruchu - to kwestia odpowiedzialności wobec portfela właściciela i wobec jakości powietrza, którym oddychają mieszkańcy miasta. Właśnie podczas jazdy w miejskim cyklu ujawnia się pełnia zalet hybrydowego napędu - prawdziwej dumy japońskich inżynierów.
Toyota Yaris Hybrid jest wybitnie oszczędna, a przy tym szybko reaguje na gaz i dzięki momentowi obrotowemu silnika elektrycznego (będącego częścią układu hybrydowego) potrafi przyspieszyć żwawo spod świateł czy na krótkim pasie rozbiegowym. Oprócz hybrydy w gamie jest obecna konwencjonalna odmiana napędzana silnikiem 1.5 o mocy 125 KM. Chętny do przyspieszania motor to klasyka w najlepszym wydaniu. Porządna pojemność skokowa daje zapas momentu obrotowego, a charakterystyka jednostki i jej osiągi spodobają się również tym kierowcom, którzy lubią pojechać czasem dynamicznym tempem.
Również z uwagi na nienaganną dynamikę Toyota Yaris doskonale nadaje się do wypadu za miasto. W trasie okazuje się, że pozycja za kierownicą jest optymalna również na dalszych odcinkach, wyciszenie miło zaskakuje, a kompletne wyposażenie z tempomatem adaptacyjnym na czele pozwala podróżować wygodnie i bezpiecznie.
A skoro zaczęliśmy już mówić o bezpieczeństwie - warto iść za ciosem i wspomnieć, że Toyota Yaris to auto miejskie o wyjątkowo szerokim portfolio systemów wsparcia kierowcy. Nad bezpiecznym podróżowaniem czuwa tu cała masa elektronicznych układów, a większość z nich jest obecna już w standardowym wyposażeniu.
Czasami są to systemy bezpośrednio wpływające na jazdę, takie jak asystent pasa ruchu, czy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów. Czasami chodzi jedynie o cenną podpowiedź dla kierowcy, tak jak w przypadku układu rozpoznawania znaków drogowych czy systemu wykrywającemu zmęczenie kierującego. W bazowej wersji z roku 2024 standardem jest też kamera cofania.
Na liście opcji znalazło się jeszcze więcej systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa, także w mieście. To np. układ detekcji przeszkód (ICS), który stale monitoruje drogę i potrafi m.in. ograniczyć przyspieszenie przy małych prędkościach (do 15 km/h). Aktywuje się on, gdy podczas powolnej jazdy kierowca mocno naciśnie pedał gazu, a przed samochodem znajduje się inny pojazd, rowerzysta lub pieszy. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz i skręci kierownicę, by ominąć przeszkodę, system będzie „wiedział”, że przyspieszamy celowo i powstrzyma się od ingerencji.
Wróćmy jednak na chwilę do opisu hybrydy, by przybliżyć Yarisa w zelektryfikowanej wersji. Tak efektywnego napędu nie ma nikt inny, bo hybryda Toyoty to rozwiązanie, które można skalować i zastosować tak w miejskim Yarisie, jak i 7-osobowym Highlanderze.
Auto do miasta spod znaku Toyoty ma pod maską układ 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM. Niedawno zadebiutował też odświeżony Yaris, w którym znajdziemy przekładnię hybrydową piątej generacji, co w przypadku miejskiego modelu oznacza układ 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM. Nieco większa moc gwarantuje jeszcze lepsze osiągi. Czego możemy się spodziewać po takiej wersji Yarisa?
Oprócz spontanicznej reakcji na gaz, Yaris Hybrid wyróżnia się średnim zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 3,8 l/100 km! Taki wynik to nie tylko wartość z katalogu, ale i rezultat, który bez większego wysiłku możemy osiągnąć w drogowych warunkach. Hybrydowy wariant jest przyjazny nie tylko dla kieszeni, ale i dla środowiska oraz powietrza, którym oddychamy - jazda w bezemisyjnym trybie elektrycznym w praktyce jest możliwa przez ponad 3/4 czasu.
Niezależnie od wersji napędowej, Toyota Yaris zasługuje na miano lidera w swojej klasie. Auto miejskie w dzisiejszych czasach nie może być spartańskie, a wyposażenie i praktyczność stoją na równi z atrakcyjnym designem i oszczędnymi jednostkami napędowymi.
Także w tych kwestiach Toyota Yaris punktuje - system multimedialny to (w zależności od wersji) Toyota Touch 3 lub Toyota Smart Connect, jednak niezależnie czy wybierzemy bazową odmianę, czy najdroższy wariant, możemy liczyć na bezprzewodowe połączenie Apple CarPlay i Android Auto.
Tylna kanapa i bagażnik gwarantują przestrzeń, która wystarczy do sprawnego załatwiania codziennych spraw. 286-litrowy bagażnik można szybko powiększyć do ponad 760 litrów dzięki składanej tylnej kanapie. Liczne schowki we wnętrzu pomagają z kolei uporządkować drobiazgi i utrzymać porządek.
Komfortowa jazda, nie tylko w mieście, to z kolei zasługa standardowych i opcjonalnych elementów wyposażenia. Nie każde auto miejskie może pochwalić się nagłośnieniem klasy premium sygnowanym przez JBL, wyświetlaczem HUD na przedniej szybie, adaptacyjnym tempomatem czy bezprzewodową ładowarką w konsoli centralnej.
Wszystkie wymienione wyżej zalety to efekt ciężkej pracy inżynierów, ale nie od wczoraj wiadomo, że ludzie „kupują oczami”. Toyota Yaris w nowej odsłonie cały ten technologiczny majstersztyk podaje w formie, na której warto zawiesić oko. Czym wyróżnia się czwarta generacja modelu po niedawnym faceliftingu?
Auto do miasta zaprojektowane przez Toyotę ma krótkie zwisy i dynamiczne proporcje. Duży grill w przedniej części nie wygląda tu karykaturalnie - dobrze komponuje się z LED-owymi lampami, które płynnie przechodzą w boczną część auta. Znajdziemy tu również unoszącą się ku górze linię szyb, a także zachodzące na błotniki tylne lampy, połączone kontrastową, czarną blendą biegnącą przez klapę bagażnika. Dodajmy do tego pokaźne (nawet 18-calowe) felgi i mamy przepis na nadwozie, które może się podobać. Statystyki sprzedaży sugerują, że tryb przypuszczający jest tu zbędny.
We wnętrzu uwagę zwraca duży, dotykowy ekran oraz cyfrowe zegary. Kokpit Toyoty Yaris nie szczędzi prawdziwych przycisków - obsługa kluczowych funkcji nadal obywa się w wygodny sposób. Design wnętrza łączy praktyczne aspekty z miłym dla oka, ponadczasowym stylem.
Toyota Yaris może być również dostosowana do indywidualnych potrzeb za sprawą szerokich możliwości konfiguracji. W gamie kolorów znalazło się kilkanaście odcieni lakieru i wzory felg w rozmiarach od 15 do 19 cali. Yaris, w zależności od wybranej wersji wyposażenia może mieć różne wzory i materiały tapicerki, a na liście akcesoriów znalazły się dodatki takie, jak Pakiet Carbon obejmujący okleinę spoilera, listwy boczne, nakładki na lusterka i listwę pokrywy bagażnika czy Pakiet Chrome, który zawiera chromowane listwy przedniego zderzaka i pokrywy bagażnika.
Można powiedzieć, że ten model to Toyota Yaris SUV - nieco podniesiony wariant miejskiego Yarisa to prawdziwy hit. Auto wpisuje się w modę na crossovery, a jednocześnie oferuje komplet właściwości „oryginalnego” Yarisa. Toyota Yaris Cross przebojem weszła na rynek, bo dzieli większość zalet znanego i lubianego modelu klasy B. Główne różnice? W gamie jest obecna wersja z napędem na obie osie. Yaris Cross może występować z napędem AWD-i, dzięki czemu jego podwyższony prześwit służy czemuś więcej niż pokonywaniu wysokich krawężników.
Nieco większa kabina sprawia, że Toyota Yaris Cross będzie doskonałym wyborem dla klientów, którzy częściej wybierają się w trasę. Łatwiej jest tu zmieścić większą ilość bagaży, a wkładanie fotelika dziecięcego do środka jest uproszczone za sprawą wyżej umieszczonej tylnej kanapy. Oszczędne wersje napędowe, doskonałe wyposażenie i wygoda - bez zmian, czyli celująco!
Warto zwrócić szczególną uwagę na wersję GR SPORT. Toyota Yaris już nie pierwszy raz udowodniła, że oprócz właściwości typowych dla mieszczucha może mieć w sobie żyłkę sportowca. Ta w najnowszej odsłonie jest wyjątkowo mocno zaakcentowana.
Yaris GR SPORT to obecnie topowy wariant miejskiego auta. W standardzie mamy tu 18-calowe felgi, tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede, sportowo stylizowane zderzaki, wykończone w czarnym kolorze lusterka, dach i spoiler, a także specjalne wykończenie przedniego grilla. Oprócz zmian stylistycznych, Yaris doczekał się zmian w układzie jezdnym. Zawieszenie jest nieco sztywniejsze, co realnie wpływa na prowadzenie auta.
Wszystko co najlepsze w platformie TNGA gra tutaj pierwsze skrzypce - Yaris GR SPORT lubi nieco żwawszą jazdę w zakrętach i świetnie radzi sobie z ambicjami kierowcy. Komplet zalet Yarisa (oszczędna hybryda, bezpieczeństwo i bogate wyposażenie) jest tu oczywiście wciąż obecny.