INNPoland_avatar

Niskie spalanie w segmencie SUV-ów – mit czy rzeczywistość?

Materiał reklamowy marki Mazda

30 kwietnia 2024, 14:56 · 4 minuty czytania
Duży, wydajny SUV zazwyczaj nie kojarzy się z samochodem ekonomicznym. Jeśli szukamy oszczędności, to zazwyczaj wybieramy mniejsze auta, ewentualnie stawiamy na wersje elektryczne lub hybrydowe. Czy da się nie rezygnować z przestronnego wnętrza i osiągów SUV-a na rzecz niższego spalania? Sprawdź technologie, które zmniejszają koszty.


Niskie spalanie w segmencie SUV-ów – mit czy rzeczywistość?

Materiał reklamowy marki Mazda
30 kwietnia 2024, 14:56 • 1 minuta czytania
Duży, wydajny SUV zazwyczaj nie kojarzy się z samochodem ekonomicznym. Jeśli szukamy oszczędności, to zazwyczaj wybieramy mniejsze auta, ewentualnie stawiamy na wersje elektryczne lub hybrydowe. Czy da się nie rezygnować z przestronnego wnętrza i osiągów SUV-a na rzecz niższego spalania? Sprawdź technologie, które zmniejszają koszty.
Foto mat. prasowe
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Czym jest SUV i jakie są jego zalety?

Kategoria pojazdów o nadwoziu typu SUV oznacza auta sportowo-użytkowe lub sportowo-rekreacyjne, co podkreśla ich uniwersalny charakter i niejasne cechy wyróżniające spośród dostępnych modeli. Producenci samochodów określają tak samochody osobowe o cechach tych terenowych, które umożliwiają pokonywanie dróg nieutwardzonych oraz użytkowych czy przewiezienie np. sprzętu ogrodniczego lub rowerów na rodzinną wycieczkę. SUV-y już dziś są na rynku popularne, a patrząc na nowe propozycje producentów samochodów, będą jeszcze bardziej rozpowszechnione w przyszłości.

Choć pierwotnie określenie SUV oznaczało komfortowe i łatwe w prowadzeniu samochody terenowe, to dziś auta te są często wybierane nie tylko przez kierowców, którzy potrzebują pojazdu pozwalającego na poruszanie się po nieutwardzonych drogach. SUV-y stały się bardzo popularne raczej ze względu na inne swoje zalety. Najważniejszą z nich wydaje się podniesiona pozycja za kierownicą. Dzięki takiej konstrukcji samochodu wsiadanie oraz wkładanie bagaży staje się łatwiejsze. Dodatkowo poprawia się widoczność kierowcy i poczucie bezpieczeństwa.

Nie bez znaczenia jest również komfort i przestronność wnętrza, duża pojemność bagażnika oraz łatwość w poruszaniu się na różnorodnej nawierzchni.

Choć samochody typu SUV mają cechy samochodów terenowych, to nie są one tak mocno dostosowane do poruszania się po nieutwardzonej nawierzchni. W odróżnieniu od SUV-ów prawdziwe samochody terenowe są wyposażone w silnik o konstrukcji widlastej wyposażony w reduktor, który dodatkowo zmienia przełożenie pracy silnika (pozwala na jeszcze niższy bieg niż jedynka), wydajne chłodzenie oraz jest zabezpieczony przed zalaniem. Ma również wyższą moc, która może zdecydować o możliwości pokonania dużych nachyleń.

To wszystko cechy przydatne w podczas jazdy w terenie, ale wiążą się z wieloma wadami, wśród których można wymienić wysoką masę pojazdu, małe wnętrze pomimo dużych rozmiarów zewnętrznych, powolne przyspieszenie i niską prędkość maksymalną, wysokie ceny części oraz wysokie spalanie paliwa. Z tego powodu producenci samochodów zaczęli produkować auta osobowe tylko o niektórych cenach samochodów terenowych – czyli SUV-y.

Wraz ze wzrostem popularności SUV-ów zaczęły tracić one coraz więcej cech samochodu terenowego, a zyskiwać te charakterystyczne dla pojazdu osobowego lub miejskiego. Pojawiły się takie kategorie pojazdów jak crossovery oraz kompaktowe SUV-y, które bardziej odpowiadały mieszkańcom miast, ale pomimo to nie rezygnowały z najważniejszej dla nich zalety – wyższego prześwitu. Dodatkowo dzisiejsze SUV-y często są mniejsze, co ułatwia parkowanie w mieście, jazdę po autostradach, poprawia przyspieszenie oraz znacząco zmniejsza spalanie. W wielu modelach rezygnuje się również z napędu na cztery koła, co znacznie obniża cenę produkcji oraz wykorzystanie paliwa. Inna jest również sylwetka nowych pojazdów, która zaczerpnęła aerodynamikę raczej z samochodów sportowych niż terenowych (nadwozie często nawiązuje do kombi lub hatchback).

Jak to jest z tym spalaniem w SUV-ie? Czy niskie spalanie w SUV-ie jest możliwe?

Wśród wad korzystania z samochodów terenowych lub SUV-ów często wymienia się wysokie spalanie. Nic dziwnego, w końcu koszty eksploatacji są znaczącym czynnikiem decydującym o wyborze typu i modelu samochodu. Dziś na szczęście producenci aut słuchają potrzeb klientów i dzięki dostosowaniu pojazdów do potrzeb ich użytkowników oraz rozwojowi technicznemu, są w stanie oferować SUV-y, których spalanie nie odbiega znacząco od typowych samochodów osobowych.

Dobrym przykładem jest tu Mazda CX-60 z napędem dieslowskim, która w wersji z napędem na tylne koła spala średnio 4,9 l/100 km (według norm WLTP). Uzyskuje to dzięki zaawansowanemu silnikowi E-Skyactiv D o pojemności 3,3 l, który składa się z 6 cylindrów montowanych wzdłużnie. Napęd wyposażony jest w technologię DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) oraz 48-woltowy układ miękkiej hybrydy M Hybryd Boost, który odpowiada m.in. za rekuperację energii hamowania. Dzięki idei dopasowania pojemności silnika do parametrów pojazdu (jego moc to aż 200 KM) oraz nowoczesnym technologiom jest w stanie uzyskać niskie spalanie oraz spełnić wyśrubowane normy emisji spalin (127 g/km CO2). Warto przy tym pamiętać, że Mazda CX-60 wcale nie jest małym samochodem, a pełnowymiarowym SUV em o długości 4,74 m i wadze ok. 1,9 tony.

Mazda CX-60 występuje także w wersji hybrydowej typu PHEV (plug-in) i mocy maksymalnej 327 KM oraz silniku elektrycznym 129 KW. W trybie w pełni elektrycznym może przejechać 63 km, co wystarczy do codziennego poruszania się np. po mieście lub dojazdu do pracy (statystyczny Europejczyk dziennie pokonuje ok. 48 km) i podładowanie baterii. W takiej wersji pełnowymiarowy SUV Mazda CX-60 spala tylko 1,5 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 33 g/km.

Dowiedz się więcej o ekonomicznym SUV-ie Mazda CX-60>>

Podsumowując, nie jest bezzasadny pogląd, że samochody typu SUV posiadają cechy, które podnoszą spalanie. Jednak warto pamiętać, że dziś nie zawsze musi być to zgodne z prawdą. Dotyczy to przede wszystkim pojazdów większych i starszych oraz posiadających więcej cech samochodów terenowych, których nie każdy kierowca SUV-a potrzebuje (np. napęd na obie osie). Dzisiejsze miejskie (szczególnie kompaktowe) SUV-y charakteryzują się porównywalnym spalaniem do samochodów z klasycznym nadwoziem. Technologie elektryfikacji silników oraz wyśrubowane normy emisji spalin narzucane przez Unię Europejską sprawiają, że producenci samochodów w ostatnich latach poczynili duże postępy techniczne w celu zminimalizowania spalania paliwa.