Maria Teresa Lillo Sanz o wizji, zrównoważonym rozwoju i przyszłości Nestlé Polska
redakcja INNPoland.pl
·6 minut czytania
Publikacja artykułu:
Maria Teresa Lillo Sanz, CFO Nestlé Polska i CEE Operations Co-pilot, w rozmowie z INNPoland dzieli się swoimi refleksjami na temat trzech lat pracy w Polsce, wyzwań stawianych przez pandemię, inflację oraz o strategii zrównoważonego rozwoju. Opowiada o kluczowych inicjatywach, które napędzają innowacje i integrują zrównoważone praktyki w Nestlé, oraz o swoich osobistych aspiracjach i celach związanych z dalszym rozwojem firmy i jej pracowników.
Reklama.
Reklama.
Paweł Orlikowski, dziennikarz INNPoland: Na początek – gratulacje z okazji 3. rocznicy pracy w Nestlé Polska. Czy może Pani podzielić się z nami najważniejszymi osiągnięciami firmy w tym czasie?
Maria Teresa Lillo Sanz, CFO Nestlé Polska i CEE Operations Co-pilot: To były niezwykle dynamiczne trzy lata, w czasie których udało nam się z sukcesem sprostać wielu wyzwaniom. Te najbardziej kluczowe to pomyślne stawienie czoła problemom związanym z pandemią COVID-19, a przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa naszych pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu ciągłości biznesu.
To również czas, w którym osiągnęliśmy znaczący postęp w kilku obszarach, jak choćby przyspieszenie transformacji cyfrowej w celu zwiększenia efektywności operacyjnej i poprawy doświadczeń naszych konsumentów czy wdrożenie inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Wzmacnianie naszej efektywności finansowej i przyczynianie się do rozwoju firmy – to kolejne ważne osiągnięcia. Jednak to ludzie są sercem naszego biznesu. Zdrowie i dobro naszych pracowników są podstawą naszego sukcesu. Dlatego podejmowanie inicjatyw dotyczących zdrowia psychicznego, uruchomienie pilotażu urlopu sabbatical oraz wzmacnianie programów coachingowych i mentoringowych, a także promowanie programów dla kobiet, są kluczowe dla Nestlé w Polsce.
Ale to nie koniec rocznic. W zeszłym roku firma świętowała 30-lecie swojej działalności w Polsce. Jakie to uczucie uczestniczyć w obchodach tej rocznicy? Co te trzy dekady na polskim rynku oznaczają dla firmy?
To naprawdę wyjątkowe doświadczenie, które jest dla mnie powodem do dumy. Te trzy dekady Nestléw Polsce to czas naszego ogromnego zaangażowania w dostarczanie wysokiej jakości produktów, budowania relacji z naszymi konsumentami oraz wkład w lokalną gospodarkę.
Rocznica ta jest również przypomnieniem o naszej odpowiedzialności, aby nadal napędzać innowacje, dbać o zrównoważony rozwój i wzmacniać pozytywny wpływ w nadchodzących latach. Nestlé rozpoczęło działalność w Polsce w 1993 roku, z kilkunastoma osobami na pokładzie i dwiema markami – NESCAFÉ i NESQUIK. Dziś zatrudniamy ponad 5500 osób, mamy 1600 produktów w 11 różnych kategoriach i 7 fabryk w całym kraju.
Patrząc na najbliższą przyszłość, jakie są kluczowe cele i inicjatywy firmy?
Przede wszystkim zależy nam na dalszym wzmacnianiu naszej pozycji w branży spożywczej, poprzez dostarczanie innowacyjnych produktów, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby konsumentów.
Ponadto planujemy dalsze działania z zakresu zrównoważonego rozwoju. Dążymy m.in. do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, osiągnięcie i utrzymanie łańcuchów dostaw w 100 proc. wolnych od wylesiania. Naszym celem jest, by do 2030 roku połowa naszych kluczowych surowców pochodziła od rolników stosujących praktyki rolnictwa regeneratywnego. Stawiamy też na redukcję zużycia wody w naszych fabrykach.
Podejmujemy kroki, aby 100 proc. naszych opakowań było zaprojektowanych do recyklingu lub ponownego użycia.
Kolejne kluczowe cele to na przykład zwiększanie zdolności digitalowych w celu poprawy efektywności operacyjnej, polepszania doświadczeń konsumentów oraz wykorzystania nowych technologii, aby pozostać na czele w szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym.
Będziemy również kontynuowali działania na rzecz budowania różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy, które wspiera naszych pracowników i promuje ich rozwój zawodowy oraz dobrostan.
Warto wspomnieć, że od ponad trzech lat budujemy program wsparcia zdrowia psychicznego dla naszych pracowników. W czasie pandemii zauważyliśmy pewne wyzwania w tym obszarze, więc postanowiliśmy zareagować. I tu nie chodzi o to, że mówimy naszym pracownikom: "zobaczcie, jaką fajną ofertę dla Was mamy, może z niej skorzystacie", ale spotykamy się z nimi i wspólnie definiujemy te obszary, które mogą najbardziej przyczynić się do poprawy samopoczucia.
Nie mówimy tylko o zdrowiu psychicznym, ale także o zdrowiu fizycznym, o prawidłowo zbilansowanej diecie. Staramy się wspierać naszych pracowników holistycznie. To, z czego jesteśmy bardzo dumni, to fakt, że po trzech latach działania programu aż 44 proc. pracowników powiedziało, że dzięki naszym inicjatywom zmieniło coś w swoim życiu na lepsze.
Mogę bez przesady powiedzieć, że jesteśmy firmą, która dba o ludzi, w której można otwarcie rozmawiać nawet na trudne tematy i nazywać je po imieniu. Na przykład, nie mówimy o kondycji psychicznej, mówimy bezpośrednio o zdrowiu psychicznym. Bardzo otwarcie rozmawiamy na różne tematy i widzimy, że przynosi to pozytywne rezultaty. Staramy się także być na bieżąco z potrzebami naszych pracowników, nie tylko poprzez regularne działania planowane z wyprzedzeniem na cały rok, ale także bardziej ad hoc, na przykład zaraz po wybuchu wojny na Ukrainie zorganizowaliśmy webinar dla pracowników na temat tego, jak rozmawiać z dziećmi o wojnie, ponieważ było to wtedy bardzo potrzebne.
Jestem także bardzo dumna z wprowadzenia pilotażu urlopu sabbatical, który jest oferowany naszym pracownikom, aby wspierać ich równowagę między pracą a życiem prywatnym. Osoby, które wykorzystują przerwy w karierze na rozwój osobisty i zawodowy, mogą z powodzeniem wznowić swoją karierę, a nawet ją przyspieszyć. Taka przerwa może przyczynić się do ogólnej poprawy dobrostanu, zmniejszenia poziomu stresu i zwiększenia satysfakcji z pracy. Pozwala naładować baterie, skupić się i realizować osobiste zainteresowania lub obowiązki rodzinne, co może pozytywnie wpłynąć na jakość życia.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej – ostatnie lata były niezwykle trudne. Pandemia COVID-19 postawiła przed całym światem liczne wyzwania. Jak Wasza firma sobie z tym poradziła?
Pandemia COVID-19 przyniosła bezprecedensowe wyzwania dla firm na całym świecie, w tym dla Nestlé Polska. Priorytetem było zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników. Szybko dostosowaliśmy się do pracy zdalnej, wykorzystując narzędzia cyfrowe do utrzymania komunikacji i współpracy.
Wspieraliśmy również nasze lokalne społeczności poprzez różne inicjatywy, udzielając pomocy potrzebującym. Nasza elastyczność, odporność i zaangażowanie pozwoliły nam pomyślnie sprostać tym wyzwaniom i wyjść z nich jako jeszcze silniejszy zespół.
Później nadszedł rok 2022 – wcale nie łatwiejszy. Przez inwazję Rosji na Ukrainę stał się rokiem ogromnej nieprzewidywalności.
Czy może Pani opowiedzieć, jak Nestlé zareagowało na wyzwania związane z inflacją i wysokimi cenami surowców w tym okresie?
W 2022 roku ta sytuacja dotknęła całą branżę. Odpowiedzieliśmy no to wyzwanie, wdrażając kompleksowe podejście do zarządzania kosztami, optymalizując operacje w całym łańcuchu dostaw, przez co udało nam się złagodzić wpływ tych zmian na naszych konsumentów.
Ściśle współpracowaliśmy z naszymi dostawcami, aby badać alternatywne opcje zaopatrzenia oraz budować partnerstwa zapewniające ciągłość dostaw. Dodatkowo skupiliśmy się na efektywności operacyjnej i poprawie produktywności, aby zniwelować presję kosztową. Dzięki tym działaniom oraz naszemu zaangażowaniu, udało nam się temu sprostać.
Obecne czasy to również czasy dynamicznych zmian technologicznych. Jak cyfrowa transformacja i wdrażanie nowych technologii wpłynęły na działanie Waszej firmy?
Transformacja cyfrowa ma znaczący wpływ na naszą działalność. Wykorzystujemy narzędzia i technologie cyfrowe do zwiększenia efektywności operacyjnej, optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw oraz poprawy doświadczeń konsumentów. Właściwe wykorzystywanie danych pomaga nam w podejmowaniu decyzji biznesowych i ulepszaniu naszych strategii marketingowych. Wykorzystujemy także platformy e-commerce i kanały marketingu cyfrowego, aby skuteczniej docierać do naszych konsumentów i zwiększać ich zaangażowanie.
Wspominała Pani już nie raz o rolnictwie regeneratywnym oraz zrównoważonym rozwoju. Czy może Pani nieco więcej opowiedzieć o krokach, jakie podjęliście w celu promowania tych praktyk?
70 proc. emisji związanych z działalnością Nestlé pochodzi z produkcji rolniczej, dlatego Nestlé kładzie duży nacisk na rolnictwo regeneratywne, które poprawia jakość gleby, zwiększa bioróżnorodność i retencję wody. Promowanie rolnictwa regeneratywnego jest dla nas kluczowym priorytetem. Podjęliśmy kilka działań, aby wspierać te inicjatywy, w tym na przykład współpracę z rolnikami i dostawcami w celu promowania zrównoważonych praktyk, takich jak ochrona gleby i zasobów wodnych oraz zachowanie bioróżnorodności.
Angażujemy się w partnerstwa i inicjatywy wspierające lokalne społeczności oraz w promowanie edukacji na temat zrównoważonych praktyk rolniczych i wspieranie odpowiedzialnego pozyskiwania surowców w całym naszym łańcuchu dostaw.
Patrząc w przyszłość, ale Pani osobistą, jakie są Pani aspiracje i cele związane z pracą dla Nestlé Polska?
Moje osobiste aspiracje i cele są zgodne z wizją i wartościami firmy. Chcę przyczynić się do jej rozwoju i sukcesu poprzez rozwijanie kultury innowacyjności i współpracy oraz wspieranie naszych wewnętrznych inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Naszym największym atutem są nasi pracownicy, dlatego zależy mi na dalszym rozwoju naszych utalentowanych zespołów i środowiska pracy, które promuje różnorodność, inkluzywność i osobisty rozwój.
Rozmawiał Paweł Orlikowski. Maria Teresa Lillo Sanz to pochodząca z Hiszpanii menadżerka, dla której Polska jest już 46. krajem (w ramach Nestlé), w którym pracuje. Od 2021 roku jest CFO Nestlé Polska i CEE Operations Co-pilot.