CANARD ma zamiar włączyć kilkadziesiąt nowych odcinkowych pomiarów prędkości na polskich drogach. Kierowcy muszą uważać, bo jest coraz więcej miejsc, w których znajdują się urządzenia kontrolujące szybkość jazdy.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Na motoryzacyjnej mapie Polski przybywa odcinkowych pomiarów prędkości. Na 2024 rok zaplanowano wdrożenie niemal kilkudziesięciu zupełnie nowych systemów kontroli kierowców. Aktualnie siatka obejmuje trzydzieści punktów OPP. Z ich pomocą zarejestrowano setki tysięcy wykroczeń kierowców, którzy jeżdżą za szybko.
W samym 2022 roku urządzenia OPP zanotowały 160 tys. przekroczeń prędkości. W 2023 roku skuteczność była jeszcze lepsza, bo wykryto ponad 320 tys. takich przypadków. Te wyniki mogą być dokładniejsze, bo maszyn wykorzystywanych do odcinkowego pomiaru prędkości przybywa na polskich drogach. Dotyczy to także najczęściej uczęszczanych tras.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Ile nowych odcinkowych pomiarów prędkości pojawi się na polskich drogach?
Odcinkowe pomiary prędkości działają w ten sposób, że kamera na bramce wjazdowej rejestruje dane pojazdu, a także czas, w którym kierowca pokonał konkretny fragment trasy. Jeśli wyliczenie średniej prędkości wskaże na zbyt szybką jazdę, uruchamiana jest procedura w sprawie naruszenia przepisów ruchu drogowego.
Kierowcy mogą uniknąć nałożenia mandatu, jeśli po pierwsze będą jeździć zgodnie z przepisami, a po drugie będą mieli świadomość, że poruszają się po kontrolowanym fragmencie drogi. Odcinkowe pomiary przejazdu muszą być zasygnalizowane. Zarząd dróg wykorzystuje do tego znak D-51a na początku kontrolowanego fragmentu i D-51B na jego końcu.
Odcinkowy pomiar prędkości można też zauważyć, przyglądając się infrastrukturze drogowej. Kamery mają widoczną, żółtą obudowę i znajdują się na maszcie, zaraz nad jezdnią. Na wyszczególnienie wszystkich odcinkowych pomiarów prędkości w kraju zdecydował się rankomat.pl.
Gdzie pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości?
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przekazało informację o włączeniu czterech odcinkowych pomiarów prędkości, co wydarzyło się w ostatnim tygodniu. Jednak od początku 2024 roku takich punktów przybyło na polskich drogach aż dziewięć.
Do nowych miejsc, gdzie pojawiły się odcinkowe pomiary prędkości, zaliczają się lokalizacje takie jak:
Biała Pierwsza-Biała Rządowa w województwie łódzkim na DK nr 74. OPP zlokalizowane są na odcinku 3,8 km przy maksymalnej dozwolonej prędkości 50 km/h,
Gniewczyna Łańcucka-Gniewczyna Tryniecka w województwie podkarpackim na DW nr 835. OPP zlokalizowane są na odcinku 3 km, przy maksymalnej dozwolonej prędkości 50 km/h,
Dukla w województwie podkarpackim na DK 19. OPP zlokalizowane są na odcinku 1,6 km, przy maksymalnej dozwolonej prędkości 50 km/h,
Lutcza w województwie podkarpackim na DK 19. OPP zlokalizowane są na odcinku 1,7 km, przy dozwolonej prędkości 50 km/h,
Kietlice-Klisino województwo opolskie na DW 416. OPP zlokalizowane są na długości 2,4 km, przy dopuszczalnej prędkości dla samochodów osobowych 90 km/h,
Mikołów w województwie śląskim na ul. Gliwickiej. OPP zlokalizowane są na DK 44 na odcinku 1,3 km, przy dopuszczalnej prędkości 50 km/h,
Białcz w województwie lubuskim na DW 132. OPP zlokalizowane są na odcinku ponad 3 km, przy dozwolonej prędkości 50 km/h,
Łubianka-Brynka w województwie zachodniopomorskim. OPP zlokalizowane są na DW 151,
Autostrada A2. OPP są zlokalizowane między węzłami Poznań Komorniki i Poznań Krzesiny, przy dozwolonej prędkości prędkość 120 km/h.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Systemy CANARD biją rekordy i wykrywają coraz więcej naruszeń prędkości
W nadchodzących tygodniach do użytku mają zostać oddane kolejne odcinkowe pomiary prędkości. Będą w sumie obejmować 180 kilometrów dróg, dróg ekspresowych oraz autostrad. Wdrożeniem systemów zajmuje się CANARD. Dzięki działaniom komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego bite są rekordy w wykrywaniu przekroczeń prędkości.
Przykładem są wyniki, które zarejestrowały odcinkowe pomiary prędkości na trasie A4. System pomiędzy węzłami Kostomłoty-Kąty Wrocławski w województwie dolnośląskim zarejestrował w 2023 roku niemal 935 wykroczeń na dobę. W skali całego roku ta liczba wyniosła 152 475 przypadków przekroczenia prędkości i stanowi rekord Polski.