Branża automotive w dobie pogłębiających się zmian klimatycznych. Ten producent daje dobry przykład
redakcja INNPoland.pl
08 sierpnia 2024, 09:18·5 minut czytania
Publikacja artykułu: 08 sierpnia 2024, 09:18
Spośród wielu sektorów to właśnie branża automotive – gałąź przemysłu zajmująca się projektowaniem, produkcją, naprawą, dostawą i sprzedażą pojazdów użytkowych oraz części do nich – wyrasta na jednego z liderów walki ze zmianami klimatycznymi. O tym, jak stara się ona odpowiadać na globalne wyzwania związane z ochroną środowiska, można przekonać się na przykładzie FORVIA, firmy specjalizującej się w projektowaniu i produkowaniu części do samochodów.
Reklama.
Reklama.
Przez wiele lat wpływ przedsiębiorstw na otoczenie opisywano przez pryzmat CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Dziś, zwłaszcza kluczowi gracze, wcielają w życie szersze pojęcie – ESG, czyli społeczną, środowiskową i zarządczą odpowiedzialność biznesu. To właśnie równowaga pomiędzy wymaganiami ekonomicznymi a potrzebami środowiska i społeczeństwa napędza politykę zrównoważonego rozwoju firmy FORVIA.
– Zrównoważony rozwój to zestaw działań mających na celu osiągnięcie współdziałania w jego trzech wymiarach: gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Jest to pewnego rodzaju plan na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia są zaspokajane w taki sposób, aby uwzględnić przyszłość następnych pokoleń – wyjaśnia Marcin Piotrowski, System Architect FORVIA R&D.
Kluczowe inicjatywy FORVIA w zakresie zrównoważonego rozwoju opierają się na mocnych przekonaniach i wartościach firmy, osadzonych w etycznej i skutecznej strukturze ładu korporacyjnego. Producent elementów wyposażenia samochodowego stawia na tworzenie zrównoważonych rozwiązań odpowiadających na przyszłe potrzeby mobilności, takich, które przynoszą korzyści klientom, konsumentom i planecie.
Neutralność klimatyczna do 2045
Dążenie do zeroemisyjności branży automotive to dla FORVII priorytet. Firma zmniejszyła już o 41 proc. emisję CO2 w zakresie 1 (emisje bezpośrednie, czyli pochodzące ze spalania paliw w źródłach stacjonarnych) i zakresie 2 (emisje pośrednie z wytwarzania energii elektrycznej kupowanej od dostawcy mediów) z roku 2022 na rok 2023 roku. Zużycie wody spadło o 31 proc. r./r.
FORVIA przyspieszyła działania związane z osiągnięciem neutralności węglowej, realizując ten cel rok wcześniej (2024), niż zakładano (2025). Według nowego planu 2025 rok ma przynieść redukcję o 80 proc. w tych dwóch zakresach. Natomiast w 2030 roku o 45 proc. ma spaść emisja w zakresie 3. obejmującym m.in. transport od dostawców i do odbiorców czy produkcję z udziałem zakupionych towarów. Ambicja osiągnięcia neutralności CO2 przez firmę sięga teraz 2045 roku.
W ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju FORVIA m.in. stawia panele słoneczne i wiatraki przy swoich lokalizacjach, współpracuje z partnerami specjalizującymi się w redukcji śladu węglowego, inwestuje w nowe technologie np. produkcji energii odnawialnej, nowe modele biznesowe, skraca łańcuchy dostaw, oferuje rozwiązania dla zrównoważonej mobilności oraz zatrudnia lokalne społeczności.
W zakładach produkcyjnych FORVIA poprawa efektywności energetycznej obejmuje z jednej strony optymalizację zużycia energii elektrycznej (odzyskiwanie i przetwarzanie ciepła z procesów produkcyjnych, inteligentne pomiary, digitalizacja systemów, elektryfikacja), a z drugiej wykorzystanie w większym stopniu energii odnawialnej. Część z niej grupa produkuje samodzielnie, resztę kupuje od dostawców.
– Aby monitoring był sprawny i pokazywał również dążenie do celu każdego z zakładów, stworzono dwie bazy: ERT – Environmental Reporting Tool (narzędzie do raportowania środowiska) oraz ECT – Energy Consumption Tracker (śledzenie zużycia energii). Dzięki tym aplikacjom jesteśmy w stanie zobaczyć poziom recyklingu, który dany zakład zapewnia, oraz monitorujemy, jaki jest wskaźnik CO2 – mówi Łukasz Pieczonka, HSE Coordinator FORVIA R&D.
Zrównoważona produkcja i usprawniony recykling
Międzynarodowy producent wyposażenia samochodowego, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko, równie mocno skupia się na tworzeniu zrównoważonych produktów. Firma koncentruje się na używaniu surowców niskoemisyjnych, tworzeniu materiałów, które są łatwiejsze do recyklingu, oraz produkowaniu pojazdów trwalszych i łatwiejszych do utylizacji. Obecnie 75 proc. surowców w jej użyciu to metale, a 25 proc. to plastik.
– Nasze zakłady produkcyjne wprowadzają coraz to większą segregację odpadów, aby móc wykorzystać ponownie materiał lub surowiec. Dobrym przykładem może być wykorzystanie przez R&D odpadów ze skóry, skaju, pianek z siedzeń. Zamiast je wyrzucać, nadano im kolejne życie, szyjąc domki dla zwierząt w schroniskach, piłki czy siedziska dla dzieci z domów dziecka. R&D jest też w stanie uszyć torby i plecaki, zamieniając odpad na użyteczny towar – dodaje Łukasz Pieczonka.
Dla FORVIA największym wyzwaniem w procesie recyklingu towarzyszącym produkcji foteli samochodowych są, trudne do oddzielenia i przetworzenia, materiały kompozytowe (np. tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym lub węglowym) czy tworzywa sztuczne zanieczyszczone np. olejami, czy farbami. Problemy sprawiają też elementy wielomateriałowe (np. wielowarstwowe siedzenia zawierające metal, piankę, tkaninę i kleje), metale pokryte powłokami np. lakierami oraz elektronika i baterie.
W celu przezwyciężenia tych trudności FORVIA podejmuje szereg działań. Inwestuje w rozwój nowych, bardziej zrównoważonych materiałów, łatwiejszych do przetworzenia, takich jak bioplastiki czy materiały kompozytowe o ulepszonych właściwościach recyklingowych. Na etapie produkcji wprowadza zmiany w procesach powlekania, klejenia czy montażu, aby ograniczać zanieczyszczenia materiałów.
By poprawić recykling swoich produktów, przedsiębiorstwo z branży automotive współpracuje z innymi firmami, instytucjami badawczymi oraz organizacjami branżowymi, aby rozwijać i wdrażać nowe technologie oraz najlepsze praktyki w zakresie recyklingu. Na temat projektowania i produkcji sprzyjającej powtórnemu wykorzystaniu odpadów prowadzi też szkolenia wśród swoich pracowników i partnerów.
– FORVIA posiada wewnętrzne zasady dbania o środowisko: 10 Green Fundamentals. Do każdego zakładu przesyłane są broszury Green Moment, które przypominają te zasady, jak również cel, do którego wszyscy dążymy. Szkolenia są bardzo ważnym element podnoszenia świadomości, dlatego co roku przeprowadza się różne kampanie środowiskowe, czy rozmawia się z pracownikami na temat ochrony środowiska – wskazuje Łukasz Pieczonka.
Nacisk na ekoprojektowanie
Kluczową rolę we wzmocnieniu procesu recyklingu przez FORVIA odgrywa ekoprojektowanie (projektowanie ekologiczne, zrównoważone projektowanie). W tym podejściu do projektowania produktów uwzględnia się ich wpływ na środowisko na każdym etapie ich cyklu życia, od wydobycia surowców, przez produkcję, użytkowanie, aż po końcową utylizację, dbając zarazem o ich funkcjonalność i wydajność.
W ekoprojektowaniu zwraca się uwagę na m.in. użycie łatwiejszych do przetworzenia materiałów (recyklaty, materiały biodegradowalne), wybór technologii produkcji o niskiej emisji CO2 (druk 3D, produkcja addytywna, obróbka na zimno) i projektowanie produktów o niskim zużyciu energii.
Innymi założeniami ekoprojektowania są unikanie mieszanek materiałowych i toksycznych materiałów, wybór materiałów bezpiecznych dla użytkowników i przyrody np. green steel oraz uproszczenie konstrukcji produktów np. projektowanie modułowe, czyli tworzenie produktów, które można łatwo rozebrać na części składowe do naprawy, modernizacji lub recyklingu.
Wdrażanie tego kluczowego elementu strategii zrównoważonego rozwoju FORVIA w produkcję polega na analizie cyklu życia ekoprojektowanych produktów, wyborze materiałów o niskim wpływie na środowisko i współpracy z dostawcami zrównoważonych surowców.
Kolejne etapy sprowadzają się do optymalizacji procesów produkcyjnych pod kątem efektywności energetycznej i minimalizacji odpadów, doskonaleniu produktów w kierunku trwałości i łatwości naprawy, edukowaniu kadry na temat zasad ekoprojektowania oraz certyfikacji (ISO 14001, ISO 14006).
– Firma FORVIA podąża codziennie za zmianami, które dzieją się na świecie odnośnie do ochrony środowiska. Zmiany dotyczące klimatu są jednym z celów, które firma stawia sobie w codziennej pracy i dąży, aby te cele osiągnąć, wyznając zasadę dbania o przyszłość naszej planety. A, jak widać, zrównoważona polityka jest w stanie zapewnić nie tylko dobrą produkcję i wysoką jakość, ale także dobro i planety, i człowieka – puentuje Marcin Piotrowski.