W Polsce Nextbike obsługuje ponad 80 miejscowości, a nasz kraj stał się 4. producentem rowerów w Europie.
W Polsce Nextbike obsługuje ponad 80 miejscowości, a nasz kraj stał się 4. producentem rowerów w Europie. Kolaż: INNPoland

"Rower to symbol wolności i lekkości" – mówi Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike. Ale nie zawsze tak było, a na ulicach polskich miast jeździły wyłącznie samochody. W ciągu kilkunastu lat udział rowerów w ruchu stolicy wzrósł z ok. 1,5 do 10 proc. Coraz więcej osób traktuje je nie tylko jako symbol dbania o zdrowie czy hobby, ale przede wszystkim sposób na ominięcie korków i codzienny środek transportu.

MATERIAŁ REKLAMOWY

REKLAMA

Jest rok 2011. Tomasz Wojtkiewicz chodzi od samorządu do samorządu i przedstawia koncepcję samoobsługowego systemu wypożyczania rowerów.

Rower jako środek transportu? Byłem odbierany, jakbym opowiadał o kosmosie. Wtedy funkcjonowały tylko dwa skojarzenia – ze sportem wyczynowym albo ze wsią. Mało kto wyobrażał sobie, że taki system może funkcjonować w mieście – wspomina Prezes Zarządu Nextbike.

Minęło 14 lat i wiele się zmieniło. W Polsce Nextbike obsługuje ponad 80 miejscowości, a nasz kraj stał się 4. producentem rowerów w Europie. Dziś wielu nie wyobraża sobie już własnego miasta bez takich rozwiązań. 

Rower jest po prostu wygodny, szybki i ekologiczny

– Pierwszy projekt to był Wrocław, 2011 rok i 140 rowerów. Wtedy samorząd wydawał rocznie 2,5 mln złotych na inwestycje rowerowe i nie chodzi tylko o taki system jak nasz. To była kwota przeznaczana na całą infrastrukturę. Dziś jesteśmy dużo dalej. Właśnie podpisaliśmy tam kontrakt na kolejne 5 lat, mamy ok. 1,5-2 mln wypożyczeń rocznie, a samo miasto wydaje ok. 25-30 mln zł na infrastrukturę rowerową – mówi Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike.

Pierwszym wyzwaniem firmy było przekonanie do własnej wizji sposobu przemieszczania się mieszkańców miast. Udało się. Kolejne wyzwania? Jeszcze mniejszy ślad węglowy, recykling, ekologia.

– Większość rowerów naprawiamy dziś na ulicach, korzystamy z ekologicznych folii, niemal cała nasza flota jest elektryczna, uruchomiliśmy własny recykling. Chcemy też uzbroić naszą nową fabrykę rowerów w farmę fotowoltaiczną, żeby korzystać wyłącznie z odnawialnej energii – wymienia Wojtkiewicz.