Mężczyzna i kobieta w biurze.

Coaching oraz mentoring są popularnymi sposobami na pobudzenie rozwoju zawodowego oraz osobistego. Pojęć tych nie należy jednak mylić. By umiejętnie korzystać z nich w biznesie, trzeba umieć je rozróżniać. Dowiedz się, na czym polega coaching oraz mentoring i postaw na rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie.

MATERIAŁ REKLAMOWY

REKLAMA

Czym różni się mentoring od coachingu?

Podstawową różnicą pomiędzy mentoringiem a coachingiem jest fakt, że pierwsza metoda rozwija kompetencje pracownika w oparciu o wiedzę, doświadczenie i umiejętności zawodowe menedżera, a druga metoda korzysta z kompetencji, które dany pracownik już posiada. W uproszczeniu można zatem powiedzieć, że mentoring to przekazywanie wiedzy, a coaching to rozwój potencjału.

Efekty coachingu mogą być widoczne nieco wcześniej, gdyż w tym przypadku nacisk kładziony jest na osiąganie szybkich rezultatów. Mentoring jest natomiast procesem długofalowym, który w praktyce trwa na ogół od roku do kilku lat, a jego efekty można obserwować etapowo.

Praca z menedżerem-coachem wygląda nieco inaczej niż relacja z menedżerem-mentorem. Coach zadaje dużo więcej pytań, by dany pracownik znalazł właściwą odpowiedź, korzystając z posiadanych kompetencji. Mentor skupia się natomiast na podzieleniu się własną wiedzą oraz kompetencjami z pracownikiem.

Rekrutujesz kadrę menedżerską? Poszukiwania pracowników na tak odpowiedzialne stanowiska warto prowadzić na jak najszerszą skalę. Dodaj ogłoszenie na Pracuj.pl, by Twoja oferta dotarła do najlepszych specjalistów w kraju!

Jakie kompetencje powinien posiadać mentor, a jakie coach?

Różnica pomiędzy mentorem i coachem tkwi również w zakresie ich wiedzy oraz kompetencji miękkich. Coach co do zasady nie musi posiadać wiedzy merytorycznej w dziedzinie, w której specjalizuje się mentor czy mentorka. Kto to jest mentor? Menedżer wchodzący w tę rolę musi być ekspertem w swoich fachu. Jego doświadczenie oraz osiągnięcia powinny wyróżniać go na tle innych specjalistów. U menedżera-coacha ceniona jest natomiast przede wszystkim zdolność do motywowania oraz mobilizowania danego pracownika do poszukiwania optymalnych rozwiązań, a jego wiedza merytoryczna ma znaczenie drugorzędne.

Sama wiedza i doświadczenie jednak nie wystarczą do bycia dobrym mentorem. Taka osoba musi posiadać także inne umiejętności, które ułatwią transfer jej wiedzy na mniej doświadczonego pracownika. Ogromne znaczenie mają kompetencje aktywnego słuchania i formułowania konstruktywnego feedbacku.

Jesteś odpowiedzialnym pracodawcą, który chce ciągle poszerzać swoje horyzonty, by efektywnie prowadzić biznes i zarządzać pracownikami? Poznaj porady dla firm z zakresu biznesu, zatrudnienia i rekrutacji!

Kiedy menedżer powinien być mentorem, a kiedy coachem?

W każdej firmie przydaje się zarówno menedżer-coach, jak i menedżer-mentor. Metodę rozwoju zawodowego pracowników warto dobierać jednak do potrzeb jednostki oraz całego zespołu.

Mentoring jest ważny w przypadku nowo przyjętych pracowników, którzy są na początku drogi zawodowej. Coaching przyda się natomiast doświadczonym pracownikom, którzy mają bogatą wiedzę, ale z jakiegoś powodu rezultaty ich pracy nie są tak spektakularne, jak wyniki ich kolegów na równorzędnych stanowiskach. Te dwie metody można również ze sobą łączyć, by osiągać jeszcze lepsze efekty.