Rady dla przyszłych managerów. Tych umiejętności potrzebujesz, żeby w ogóle myśleć o karierze
Ile możliwości, tyle wyzwań. Z jednej strony współczesny świat otwiera przed nami wiele dróg rozwoju zawodowego, co powinno tylko cieszyć. Z drugiej tak ogromny wybór napawa niektórych obawą i niepewnością co tego, w którą stronę podążyć, aby rzeczywiście dobrze pokierować swoją karierą. Na jakich fundamentach powinniśmy ją budować, aby odnaleźć się w świecie, w którym z powodu rozwoju nowoczesnych technologii zacierają się coraz bardziej granice?
Obecna prezes centralno-europejskiego oddziału P&G z własnego doświadczenia wie, jak trzeba postępować, aby piąć się po szczeblach kariery. W drodze do tego stanowiska zajmowała się sprzedażą, marketingiem i zarządzaniem. Pracę w międzynarodowym koncernie zaczynała 30 lat temu w jego brytyjskiej filii. Rozwijała marketing i sprzedaż wielu marek firmy na różnych rynkach w Europie czy Bliskim Wschodzie, obejmując także kluczowe globalne stanowiska.
Geraldine Huse, Prezes Zarządu Procter & Gamble w Europie Centralnej•Fot. INNPoland
Zgodnie z powiedzeniem ''szczęście sprzyja odważnym'', liczy się też gotowość do podejmowania szybkich decyzji. Nie oznacza to jednocześnie, że nie istnieje żaden margines błędu dla naszych przedsięwzięć. Przy tak wielu niewiadomych pomyłki są nieuniknione, przy czym nie należy zapominać, że na ogół zawsze istnieje jakieś wyjście. Większość decyzji da się przecież skorygować. Najważniejsze jest to, by uczyć się na błędach i unikać ich na przyszłość.
W dobie globalizacji trudno rozkręcać karierę w dużej, prestiżowej firmie bez umysłu otwartego na różnice narodowościowe i kulturowe. – W świecie cyfrowym ważna jest umiejętność współpracy z ludźmi, którzy są często inni niż my sami. Inna narodowość, inna kultura, inny styl pracy, inny punkt widzenia kreują tę różnorodność. Często doświadczamy tego, że zróżnicowane podejścia przynoszą lepsze decyzje czy rezultaty – zauważa Geraldine Huse, która kieruje niejednorodnym, bo złożonym z pracowników 50 różnych narodowości, zespołem.
Jednej z zespołów przy pracy nad projektem w trakcie tegorocznej edycji P&G IT Business Challenge•Materiały prasowe
Czytając te wszystkie porady, nasuwa się pytanie, czemu tak obszernie omawia się wyzwania stojące przed kierownikami. A co z innymi zawodami? Cóż, dzisiaj tak naprawdę każdy pracujący wśród ludzi staje się poniekąd menadżerem, czyli kimś, kto poza wiedzą merytoryczną musi też opanować tzw. umiejętności miękkie. Nie wszyscy musimy kończyć studia z zarządzania, ale wszyscy powinniśmy rozwijać te interpersonalne kompetencje, niezależnie, czy jesteśmy dyrektorem sklepu, głównym programistą czy kierującym projektem naukowcem.
Widać to na przykładzie właśnie P&G, gdzie takie zadania jak projektowanie aplikacji mobilnych czy zarządzanie ogromnymi bazami danych o preferencjach konsumentów wymagają nie tylko zdolności stricte technicznych, ale też umiejętności zarządzania organizacją pracy, zespołem, ryzykiem i komplikacjami. Będąc specjalistą IT, można śmiało zostać dyrektorem do spraw informacji (CIO), jeśli tylko szlifuje się talenty na wszystkich tych polach.
P&G IT Business Challenge. Opracowane rozwiązania uczestnicy wydarzenia prezentowali jurorom i mentorom•Materiały prasowe
W skrócie – już na samym starcie ścieżki zawodowej warto inwestować swój czas i wysiłek w rozwój umiejętności wykraczających poza czysto techniczne kompetencje. Bo przecież nigdy do końca nie wiadomo, kiedy się przydadzą i jakie awanse nam sprezentują.
Artykuł powstał we współpracy z Procter & Gamble