WOŚP jest bezcenna, ale jeśli już ją wyceniać… Fundacja Owsiaka to gigant wśród polskich marek

Patrycja Wszeborowska
Ile wart jest WOŚP? Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy niezwykle trudno wycenić, bo nie jest organizacją komercyjną, a charytatywną. Jednak bez wątpienia Fundacja Jurka Owsiaka znajduje się ścisłej czołówce wśród polskich marek. Co więcej, ostatnie wydarzenia mogą nie tyle zaszkodzić, co scementować markę i w perspektywie długoterminowej umocnić ją, co jeszcze bardziej podniesie jej wartość.
Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy trudno wycenić. Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
Nic nie zachwieje marką?
Niedawne dramatyczne wydarzenia w Gdańsku, które doprowadziły Jerzego Owsiaka do rezygnacji z funkcji szefa WOŚP oraz jego decyzja o powrocie po pogrzebie zamordowanego podczas wydarzenia prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, zatrzęsły posadami Fundacji. Mimo to eksperci są przekonani, że zamieszanie jej nie zaszkodzi, a wręcz umocni pozycję Orkiestry jako marki w Polsce.

– Obserwujemy obecnie dużą jedność wokół Orkiestry. Oczywiście czas pokaże, czy wpłynie to na markę WOŚP, ale można założyć, że długofalowo to Orkiestrę może wzmocnić - mówi w rozmowie z portalem money.pl Wojciech Borowski, prezes McCann Worldgroup.


Ile wart jest WOŚP?
To z kolei może wpłynąć na wartość marki. Trudno jednak mówić o wartości Fundacji, bo ta jest „bezcenna”, jak przekonują eksperci. Niemniej świadomość marki jest w Polsce bezcenna i można ulokować ją, jeśli nie w pierwszej trójce, to na pewno w pierwszej piątce najbardziej wartościowych i rozpoznawalnych polskich brandów.

– Ta marka jest po prostu bezcenna i stoi ponad wszelkimi algorytmami – tłumaczy serwisowi Szymon Walkiewicz z agencji Walk. – Orkiestra nigdy nie zostanie przecież sprzedana – dodaje.

Gdyby jednak pokusić się o wycenę WOŚP i zastosować te same narzędzia, co w przypadku organizacji komercyjnych, to należałoby pomnożyć wysokość rocznych wpływów Orkiestry przez osiem.

– Wyjdzie mniej więcej miliard złotych – podlicza Walkiewicz.

– Jerzy Owsiak jest wartością samą w sobie i twarzą Orkiestry. Jednak wydaje mi się, że ta organizacja i jej marka są już na tyle silne, by móc ewentualnie przetrwać bez swojego założyciela – kontynuując jego dzieło i dalej mieć ogromne sukcesy - wtóruje mu Wojciech Borowski.

Pokojowa Nagroda Nobla
Jak wyliczył magazyn „Press”, WOŚP został uznany za najbardziej wartościową organizację charytatywną w Polsce. Z kolei jej szef, chyba nierozerwalnie związany z marką, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w Polsce. Jak pisał Kamil Rakosza z naTemat.pl, ostatnio Komitet Norweski przyjął nominację Jerzego Owsiaka do Pokojowej Nagrody Nobla.