Międzynarodowy sukces, którego nie widać na pierwszy rzut oka. Ta polska firma zdobywa zagraniczne rynki
Zaczynali we Wręczycy Wielkiej, wsi położonej pod Częstochową. Początkowo w halach o powierzchni zaledwie 600 mkw. 16 osób pracowało, w spółce z polsko-szwedzkim kapitałem. Teraz, ciesząc się światową renomą, szykują się do przeprowadzki do zintegrowanego ze środowiskiem naturalnym biurowca przyjaznego pracownikom. Grupa Press Glass nie zwalnia tempa i idzie za ciosem.
Wizualizacja nowej siedziby Grupy Press Glass. Nowoczesny biurowiec przyjazny środowisku i pracownikom powstaje w Konopiskach koło Częstochowy•Materiały prasowe / Press Glass
Od 1992 roku właścicielem Press Glass, największej polskiej firmy zajmującej się produkcją szkła zespolonego, jest Arkadiusz Muś, z wykształcenia prawnik•Materiały prasowe / Press Glass
Podbój rynków zagranicznych rozpoczął się w 2001 roku, ale prawdziwa ekspansja nastąpiła w 2014 roku, gdy firma otworzyła pierwsze spółki poza Polską. Rok później pierwsza zagraniczna fabryka ruszyła z produkcją w miejscowości Varaždin w Chorwacji. Press Glass nie tylko otwiera nowe filie, ale także przejmuje zagraniczne spółki, jak pokazuje przykład grupy Glass Systems z Wielkiej Brytanii.
Pod skrzydła polskiej spółki trafiła także amerykańska firma Glass Dynamics Inc z siedzibą w Stoneville w stanie Karolina Północna. Specjalizującą się w szkleniach fasadowych markę Polacy przejęli w całości w 2017 roku, wzmacniając tym samym swoją pozycję na rynku północnoamerykańskim.
W 2017 roku Grupa Press Glass przejęła Glass Dynamics, amerykańską firmę specjalizującą się w szkleniach fasadowych•Materiały prasowe / Press Glass
Prawdziwym wyróżnikiem jest jednak coś co po prostu można nazwać jako serwis. Pod tym słowem kryje się jednak wypracowywany przez lata system indywidualnego wsparcia klientów na każdym etapie współpracy, który powstał dzięki unikatowej kulturze organizacyjnej, elementowi który najtrudniej skopiować do innych organizacji. To wszystko pozwala przedsiębiorstwu spod Częstochowy stawać w szranki z czołowymi graczami na europejskim i również światowym rynku.
Z kolei eksperymentowanie z innowacjami ma wskazywać kierunki rozwoju firmy i wzmacniać pozycję wobec konkurencji w przyszłości. Press Glass ma patent na rewolucyjną technologię produkcji szkła giętego wielopłaszczyznowo (3D GLASS). Odkąd zainwestował w amerykańską spółkę Heliotrope Technologies rozwija też projekt Smart Glass, czyli szyb "elastycznych" w przepuszczaniu światła.
Klucz do sukcesu tkwił również w odnalezieniu rynkowej niszy. Producent z województwa śląskiego wyspecjalizował się głównie w segmencie B2B w wąskim sektorze fasadowo-okiennym. Jego odbiorcami są producenci stolarki okiennej i drzwiowej, fasad szklanych, czy przeszkleń wewnętrznych. Nie bez znaczenia jest też wciąż rosnąca koniunktura na budynki z dużymi nowoczesnymi przeszkleniami w znaczącym stopniu zmniejszającym zużycie energii w budynkach i to, że szkło jest materiałem bardzo ekologicznym, praktycznie w stu procentach poddającym się recyklingowi.PRESS GLASS W LICZBACH
5 fabryk w Polsce
9 fabryk za granicą
14 fabryk na świecie
22 pieców do hartowania
28 lat działalności
44 linii produkcyjnych
150 dziennych wysyłek samochodowych w Europie
30 000 m2 szyb zespolonych produkowanych dziennie
191 000 m2 łącznej powierzchni produkcyjnej
8 800 000 m2 szyb zespolonych produkowanych rocznie
20 000 000 m2 szkła bazowego wykorzystywanego rocznie
70.000.000 m2 szyb zespolonych wyprodukowanych do tej pory
Efekt pracy zajmujących się przetwórstwem szkła płaskiego Polaków widać w oszkleniu wielu budynków w Europie, Ameryce Północnej i Azji. W Polsce z szyb made by Press Glass korzysta m.in. podkarpackie centrum G2A Arena, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, apartamentowiec Złota 44 w Warszawie czy też wrocławski Sky Tower, a na świecie np. hotel LIC Marriott w Nowym Yorku.
Wyprodukowane przez Press Glass szyby tworzą oszklenie m.in. G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowego w Jesionce koło Rzeszowa•Materiały prasowe / Press Glass
Przypadek Press Glass wychodzi też na przekór dominującemu na Zachodzie wizerunkowi Polski, z którego obywatele uciekają, by szukać pracy w zagranicznych przedsiębiorstwach. Tu wygląda to inaczej – pracownik jedzie za granicę nie po to, by szukać zatrudnienia, tylko zmienić miejsce w strukturze firmy, cały czas pracując pod polskim szyldem. We właśnie budowanej kolejnej fabryce w USA zatrudnieni są już obecni pracownicy z Polski, którzy zdecydowali się na relokację, a ich liczba jeszcze wzrośnie. Ekspansja za granicą dalej trwa więc i możliwości będzie coraz więcej.
Plac budowy nowej siedziby głównej Press Glass SA w Konopiskach k. Częstochowy•Materiały prasowe / Press Glass
Artykuł powstał we współpracy z Press Glass