Jak dać komuś skarpetki tak, żeby skakał z radości? Wystarczy niechlujnie je zapakować

Konrad Bagiński
Jeśli twoje zdolności do ładnego pakowania prezentów są - delikatnie mówiąc - niezbyt imponujące, nie przejmuj się. To wręcz twoja silna strona, bo naukowcy dowiedli, że niechlujnie zapakowane rzeczy cieszą się większą atencją obdarowywanych. Jak to możliwe?
Najlepszy prezent to prezent niechlujnie zapakowany. Foto: pxhere.com
Ładnie zapakowane prezenty mogą zwiększać oczekiwania dotyczące tego, co jest w środku, a przez to generować rozczarowania – uważają naukowcy z University of Nevada (USA). Wyniki ich pracy opisuje serwis Daily Mail.

Badacze z Wydziału Marketingu University of Nevada postanowili zbadać prawdziwość założenia, że wolimy prezenty, które są starannie zapakowane. Okazuje się, że sposób w jaki sposób pakujesz prezenty, może mieć wpływ na oczekiwania obdarowywanego. Wyniki badania zostały opublikowane w Journal of Consumer Psychology i mogą wprawić w zdumienie. Jeśli prezent dla bliskiej osoby wsadzisz w szarą papierową torbę, ucieszy się ona bardziej, niż gdyby dostała to samo, ale pięknie zapakowane w kolorowy papier, z gwiazdkami i milionem wstążek.


Badacze rozdali swoim studentom (fanom koszykarskiej drużyny Miami Heat) kubki ich drużyny lub innego klubu – Orlando Magic. Niezależnie od tego, czy kubek reprezentował ich ulubioną drużynę koszykówki, uczestnicy mieli bardziej przychylne nastawienie do prezentów niechlujnie zapakowanych. Jeśli prezent był starannie zapakowany, mieli po prostu większe oczekiwania, których kubek nie spełnił.

Podobną próbę przeprowadzono z prezentem w postaci słuchawek i naukowcy uzyskali te same wyniki: ludzie mieli większe oczekiwania w stosunku do starannie zapakowanych prezenty, ale gorsze nastawienie do nich po otwarciu prezentu.

– Kiedy otrzymujemy prezent od przyjaciela, wykorzystujemy opakowanie jako wskazówkę dotyczącą prezentu w środku i kształtujemy swoje oczekiwania. Jeśli jest starannie zapakowany, stawiamy wysokie oczekiwania i trudno jest prezentowi im sprostać – mówi główna autorka badania, dr Jessica Rixom.

No chyba, że dla kogoś bliskiego...
Badacze zauważyli też jeszcze jedną ważną zależność. Okazuje się, że jeśli prezenty dla osoby naprawdę nam bliskiej zostaną ładnie zapakowane, poczuje ona, że relacja z nim jest dla obdarowującego ważna i bardziej spodoba się prezentowi.

Reasumując: zasadniczo twoi znajomi nie chcą, żebyś starał się z ładnym pakowaniem, wystarczy coś prostego. Z drugiej jednak strony, jeśli w związku między obdarowywanym i darczyńcą występuje duża zażyłość, możesz wykorzystać swoje umiejętności owijania, bo papier może służyć jako wskazówka dotycząca tego, jak cenisz związek.

Warto też pamiętać, że prezenty warto kupować jak najwcześniej. Polscy konsumenci nie czekają ze świątecznymi zakupami do ostatniej chwili. 6 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard odpowiedziało, że pierwsze prezenty kupuje już we wrześniu, kolejnych 9 proc. zaś w październiku. Większy boom zakupowy można zaobserwować w listopadzie (35 proc.), kiedy to w kalendarzu widnieje tzw. Czarny Piątek (Black Friday) – dzień wyjątkowych okazji cenowych. Z kolei 11 proc. konsumentów robi zakupy na ostatnią chwilę – w weekend przed świętami lub w samą Wigilię.

A jeśli kupujemy prezenty na chińskich portalach zakupowych, to musimy się zdecydowanie spieszyć, by paczki zdążyły dojść przez Wigilią.