Potęga bankowości odeszła do historii. Czy klient musi ponosić tak duże koszty obsługi?

Leszek Sadkowski
Prezes mBanku Cezary Stypułkowski opowiada jak będzie wyglądał sektor bankowy po pandemii i wspomina o większych opłatach za bankowe usługi. Czy banki rzeczywiście muszą pobierać ich tak wiele i dokąd zmierza polski sektor finansowy?
W Chinach np. banki odchodzą do przeszłości, bo ich rolę przejmuje aplikacja Wechat czy Alipay 123rf.com

Potęga bankowości odeszła do historii


Na pytanie onetu, jak będzie wyglądał sektor bankowy po pandemii prezes mBanku Cezary Stypułkowski opowiada, że już kilkanaście lat temu w kontekście kryzysu globalnego sektora bankowego użył stwierdzenia: „the glory is gone”.

- Innymi słowy, potęga bankowości odeszła do historii razem z upadłością Lehmana. Banki są jednak wciąż istotnym elementem infrastruktury społecznej - ocenił

Jego zdaniem wiele codziennych czynności wymaga szybkiego przepływu pieniędzy i to banki zapewniają, a kanał bankowy służy też do załatwiania różnych spraw urzędowych dzięki usłudze uwierzytelnienia tożsamości poprzez rachunek bankowy.

Banki muszą pobierać opłaty


- Także środki publiczne, m.in. z Tarczy Finansowej PFR, płyną do firm tą drogą. Dodatkowo oferta, zakres usług i produktów, jakie oferujemy klientom, jest nieporównywalnie większa od tej sprzed 10-12 lat. Za to wszystko banki muszą pobierać jakieś opłaty, by zarabiać i finansować tą infrastrukturę - stwierdził.


I dodał, że w środowisku niskich stóp procentowych, w którym banki w oczywisty sposób zarabiają mniej na odsetkach, wzrastać będzie znaczenie pobieranych prowizji i opłat. A na skutek nowych wymogów kapitałowych oraz restrykcji regulacyjnych, polski sektor bankowy notuje też coraz niższy zwrot z zainwestowanego kapitału.

- Jeśli regulator nakłada na banki nowe obowiązki, to nie ma wyjścia, ktoś musi za to zapłacić. Czasy, kiedy wszystko było za nominalne zero złotych, odchodzą w przeszłość.

Chiński model


Wydaje się jednak, że pytanie jest inne. Otóż dlaczego banki mają i chcą pobierać od nas tyle różnych opłat za swoje usługi? To pytanie o formę i przyszłość bankowości w ogóle. W Chinach np. banki odchodzą do przeszłości, bo ich rolę przejmuje aplikacja Wechat czy Alipay.

One za większość usług nie pobierają opłat i są niezmiernie zyskowne. Dlaczego więc polskie banki aż tyle różnych opłat pobierają, a wiele z nich popełnia mnóstwo błędów na koszt klienta. Czy zatem nie należy najpierw zacząć od siebie?

O sytuacji sektora pisaliśmy niedawno w tekście "Wielkie spadki wycen krajowych banków na GPW. Oto przyczyny", gdzie częściowo wyjaśniliśmy to dlaczego ich kondycja jest ostatnio coraz słabsza.