"Zrób sobie przerwę". Instagram zachęca do odpoczynku od scrollowania

Krzysztof Sobiepan
Instagram zaczął oferować w Polsce funkcję Take A Break. Dzięki niej appka zarówno przypomni nam o oderwaniu się od scrollowania przy dłuższych sesjach, jaki i umożliwi dłuższą, np. miesięczną przerwę od platformy. To część działań Facebooka skupianych na higienie cyfrowej nastolatków (i uspokojeniu ich rodziców).
Instagram sam zaproponuje, by się od niego odkleić Fot. unsplash.com

Obserwuj INNPoland.pl w Wiadomościach Google

Przerwa od aplikacji – Instagram z funkcją Take a Break

Funkcja Take a Break była dostępna już wcześniej, m.in. w USA, ale dopiero co trafiła do polskiej wersji aplikacji.

Od teraz Instagram ma jednak pomagać użytkownikom "podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące spędzenia czasu" na platformie – pisze biuro prasowe Meta (Facebooka). Na czym to polega?

Podstawą jest zachęcanie do odpoczynku od platformy. Gdy aplikacja wykryje, że spędziliśmy w niej dłuższy czas wyświetli powiadomienie z zachętą oraz możliwość włączenia regularnych powiadomień o odpoczynku od ekranu. Te można ustawić na 30, 20 albo 10 minut.
Nowe funkcje na InstagramieFot. Meta
Co ciekawe, aplikacja daje też kilka prostych metod na odklejenie się od smartfona. "Weź kilka głębokich oddechów, zapisz co myślisz, posłuchaj ulubionej piosenki, albo zrób coś ze swojej listy zadań" – zachęca program.


Meta wskazuje, ze funkcja jest dostępna dla wszystkich, ale powstała ze szczególną myślą o nastoletnich użytkownikach i użytkowniczkach. Co więcej, ma ona całkiem nieźle działać. Jak wskazuje firma, jeśli nieletni raz włączą przypomnienia o przerwach, to w 90 proc. przypadków zostawiają je sobie na dłużej.

Take a Break rozwija i uzupełnia wcześniejszy system Instagrama – Daily Limit. Jak wskazuje nazwa, pozwala ona na ustalenie, ile czasu dziennie chcemy spędzać na platformie społecznościowej.

Płatny Instagram

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, Instagram testuje też płatne subskrypcje, które w USA ruszyły 19 stycznia bieżącego roku. Wstępne dane o funkcji pojawiły się jednak jeszcze w 2021 r.

Subskrypcje mają być nowym narzędziem monetyzacji dostępnym dla twórców. Umożliwią one np. tworzenie ekskluzywnych relacji i transmisji na żywo dostępnych wyłącznie za opłatą. Podobny system funkcjonuje już m.in. na Youtube.

Cennik płatnej zawartości portalu został udostępniony w serwisie AppStore. Ceny wynoszą 0,99 dol. (ok. 4 zł) i 4,99 dol. (ok. 20 zł). Cennik ten dotyczy użytkowników iPhone’ów ze Stanów Zjednoczonych. Nie wiadomo jeszcze kiedy rozwiązanie miałoby na stałe pojawić się w Europie.