Orlen przejął Polskę Press, a ta więdnie w oczach. W rok straciła ponad 30 mln zł

Krzysztof Sobiepan
11 sierpnia 2022, 09:55 • 1 minuta czytania
Księgowi PKN Orlen zaktualizowali wartość inwestycji w Grupę Polska Press. Nowa wycena jest o 33 mln zł mniejsza niż jeszcze rok temu. Jak przypominają eksperci, w ubiegłym roku wydawnictwo przyniosło PKN Orlen podobne straty – powyżej 30 mln zł. Jak tłumaczą to firmy?
Prezes Orlenu Daniel Obajtek nie może być zadowolony ze strat Fot. Dariusz Bloch/Polska Press/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Polska Press po przejęciu przez PKN Orlen straciła 30 mln zł z wyceny

W raporcie giełdowym PKN Orlen za I półrocze 2022 r. spółka dokonała odpisu aktualizacyjnego. 100 proc. udziałów w Grupie Polska Press wycenianych jest na 193 mln zł. To wynik o 33 mln zł mniejszy, niż zaledwie rok wcześniej – zauważyli eksperci Press.pl.

To nawet więcej, niż straty w wysokości 30,81 mln zł, jakie Polska Press przyniosła Orlenowi za 2021 r. Jak tłumaczy to firma? Skupia się na zupełnie innych danych.

Zdaniem rzecznika Grupy Polska Press Wojciecha Paczyńskiego, wysoka strata netto to wynik m.in. aktualizacji wartości aktywów przeprowadzonych przez biegłych PwC (-18,33 mln zł). Grupa ma zaś mieć stabilną pozycję, co widać po wynik EBITDA, który za 2021 r. wynosił 2 mln zł na plus.

Jak przypominają dziennikarze, przejęcie 20 dzienników regionalnych Polska Press przez polski koncern paliwowy odbyło się w marcu 2021 r. Kupiono je od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group za 210 mln zł.

AKTUALIZACJA: Po publikacji materiału skontaktował się z naszą redakcją rzecznik Grupy Polska Press Wojciech Paczyński. Jak podkreślił, "proces, który przez redakcję Press.pl został opisany jako utrata wartości, spółki wynika ze wzrostu stopy dyskontowej", który na dzień oceny "ma wpływ na prognozowane przepływy pieniężne spółki". 

Sprzedaż dzienników Orlenu spada

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, niespełna rok temu Daniel Obajtek tłumaczył, że zakup Polska Press przez Orlen ma solidne podstawy biznesowe. Dziś okazuje się, że niekoniecznie tak jest — ich sprzedaż mocno spadła.

Średnia sprzedaż dzienników regionalnych w 2021 roku — w większości należących do Polska Press — spadła o 17,5 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Największe spadki zanotowały "Dziennik Bałtycki" i "Dziennik Zachodni". Pozycję lidera utrzymała "Gazeta Pomorska" - pisze serwis Press.pl, powołując się na dane Polskich Badań Czytelnictwa.

Press.pl podaje, że wśród dzienników lokalnych najbardziej spadła sprzedaż "Dziennika Bałtyckiego" (Polska Press) - prawie o jedną czwartą, do niecałych 7,6 tys. egzemplarzy. Ale i liderzy zestawienia mają dwucyfrowe straty.

Wśród dzienników regionalnych liderem czytelnictwa okazała się należąca do Polska Press "Gazeta Pomorska". Jej średnia sprzedaż osiągnęła niecałe 18 tys. egzemplarzy — to o ponad 18 proc. mniej niż przed rokiem. Na podium jest też "Dziennik Zachodni" (Polska Press) ze średnią sprzedażą 12 935 egzemplarzy.

On zaliczył spadek sprzedaży o 20 proc. Trzeci jest "Głos Wielkopolski" (również Polska Press) - jego sprzedaż spadła o prawie 19 proc. do nieco ponad 12 tys. egzemplarzy.

Czytaj także: https://innpoland.pl/172297,pracownicy-polska-press-dostaja-500-zl-od-orlenu-obajtek-rozdaje-im-bony