Młode pokolenie odpowiada na światowe wyzwania. Poznajcie zwycięzców 2. edycji Solve for Tomorrow
Solve for Tomorrow (SFT) to globalny program edukacyjny Samsung w obszarze CSR, który został uruchomiony w 2021 roku. Skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zwłaszcza z mniejszych miast i miejscowości, rozwija ich kompetencje przyszłości (kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja, empatia) w odpowiedzi na wyzwania społeczne, środowiskowe i technologiczne.
Uczestnicy programu zgłaszają swoje projekty w 4 obszarach (klimat, zdrowie, bezpieczeństwo, integracja) z myślą o ich realizacji w postaci aplikacji, rozwiązań technologicznych czy podcastów. Ci, którzy przechodzą do półfinału, dopracowują je przy użyciu 5-etapowej metody Design Thinking, która koncentruje się na odkryciu potrzeb przyszłych użytkowników. W kwietniu 2023 odbył się finał 2. edycji Solve for Tomorrow.
– Kreatywność młodych ludzi nie zna granic. To jeden z pierwszych wniosków, jakie nasuwają mi się po przejrzeniu projektów przesłanych do programu Solve for Tomorrow. Wśród prac są nie tylko innowacyjne rozwiązania technologiczne, ale też pomysły działań inspirujących i zachęcających do zmiany codziennych nawyków. Program uwolnił w młodzieży energię, która zaowocowała genialnymi pomysłami, a ich wdrożenie przyniosłoby tak bardzo potrzebną zmianę naszych wzajemnych relacji, ale i naszej relacji z planetą – komentuje Maria Andrzejewska, dyrektor generalna UNEP/GRID- Warszawa i jurorka SFT 2022/2023
Decyzją jury zwycięzcą Solve for Tomorrow 2022/2023 został żeński zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie. Zaproponowany przez uczennice projekt "Pokolenia do połączenia" w kategorii "Integracja" łączy wydawanie comiesięcznego lokalnego magazynu informacyjnego w formie papierowej oraz udostępnienie dedykowanej aplikacji internetowej dla wykluczonych seniorów.
– Inspiracją dla naszego przedsięwzięcia były obserwacje lokalnej społeczności, które wskazywały na to, że w Krasnymstawie mieszka wiele osób starszych. Nasze spostrzeżenia potwierdziły dostępne dane statystyczno-demograficzne, które wskazały, iż najliczniejszą grupą społeczną w naszej okolicy są seniorzy. Stanowią oni ponad 1/4 mieszkańców Krasnegostawu. Z rozmów z naszymi dziadkami wynikło również, że problemy, które dotykają starsze osoby, to samotność i wykluczenie technologiczne – mówią licealistki.
W drukowanym miesięczniku oraz aplikacji mobilnej seniorzy znajdą m.in. numery telefonów do wolontariuszy, do których będą mogli zadzwonić, by porozmawiać, umówić się na spotkanie osobiste lub poprosić o wskazówki dotyczące korzystania z nowych technologii, porady w zakresie posługiwania się urządzeniami elektronicznymi oraz informacje na temat cyberbezpieczeństwa.
Drugie miejsce zajęła koedukacyjna drużyna z Liceum Ogólnokształcącego Spark Academy w Poznaniu, która swój projekt w kategorii "Integracja" zatytułowała "USapp – aplikacja o Nas dla Was". Ma on pomagać w zacieraniu różnic pokoleniowych. Uczniowie wpadli na pomysł stworzenia w formie aplikacji na telefon bezpłatnego przewodnika dla rodziców z perspektywy świata widzianego przez nastolatka.
– To, co przynosi nam szczęście i poczucie bezpieczeństwa to relacja oparta na uważności i zrozumieniu oraz wzajemnej akceptacji, a także szacunku dla potrzeb. Nasza aplikacja jest miejscem, gdzie spotykają się różne perspektywy i ludzie za nimi stojący. Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń, gdzie nastolatkowie mogą się otworzyć, podzielić się swoimi emocjami i opisać trudności, z którymi zmagają się w okresie dojrzewania, a rodzice dowiedzą się, czego potrzebują jego dzieci – tłumaczą pomysłodawcy USapp.
Trzecie miejsce na podium przypadło pomysłodawcom z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kopalni. Ich zgłoszona w kategorii "Klimat" koncepcja o nazwie "Ćwicz i twórz energię" zakłada pozyskiwanie energii z ćwiczeń fizycznych do ładowania telefonów komórkowych. Zachętą do praktykowania tego proekologicznego nawyku ma być aplikacja odnotowująca osiągnięcia użytkowników i ich wpływ na planetę.
– Pewnego dnia nasz kolega Jakub, przejeżdżając przez miasto z rodzicami, zauważył dużą siłownię. Przez przeszkloną ścianę widać było bardzo dużą grupę ludzi wykonujących ćwiczenia na dostępnych w siłowni urządzeniach. Pomyślał wtedy, że ci ludzie generują bardzo dużo energii i byłoby świetnie, gdyby dało się ją wykorzystać do ładowania telefonów. Dlatego, gdy tylko pojawiła się szansa udziału w konkursie Solve for Tomorrow, Jakub zebrał naszą ekipę i wysłaliśmy nasze zgłoszenie – opowiadają członkowie męskiego teamu.
Jury najnowszej odsłony programu Solve for Tomorrow postanowiło wyróżnić też następujące zespoły: Świetlica Środowiskowa dla Dzieci i Młodzieży "Bartek" z Legnicy, Bednarska Szkoła Realna w Warszawie, Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni, III Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Koninie, Zespół Szkół, Technikum im. Stefana Bieszka w Chojnicach, Zespół Szkół Elektronicznych w Lublinie oraz Technikum dla Niewidomych w Laskach, Szkoła Branżowa I stopnia.
Nagrodę Publiczności, przyznaną na podstawie wyników zdalnego głosowania uruchomionego kilka dni przed uroczystą galą finałową, otrzymał zespół z III Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Koninie (950 z 4586 oddanych głosów). Społeczności lokalne doceniły pomysł uczennic na aplikację mobilną "Zadbaj o swój mózg z BrainForce", która ma zachęcać młodzież do zdrowych wyborów dietetycznych oraz edukować w zakresie wartości odżywczych.
Również jury zdecydowało się na przyznanie specjalnej nagrody. Mowa o Nagrodzie Pozytywnego Wpływu, czyli objęciu mentoringiem podczas dalszej pracy nad projektem. Z tej możliwości skorzystają uczniowie z Technikum dla Niewidomych w Laskach, autorzy kanału podcastowego "Jabłonkowe podcasty" dla osób z dysfunkcją wzroku szukających pomocy w korzystaniu z różnych urządzeń elektronicznych lub oprogramowania.
– Dużym wyzwaniem zarówno dla mnie, jak i całego jury, był wybór półfinalistów oraz finalistów tegorocznej edycji. Przedstawionych zostało wiele ciekawych rozwiązań przez dobrze zorganizowane, współpracujące i umiejętnie stosujące metodę DT zespoły, zarówno z mniejszych miejscowości, jak i dużych miast z całego kraju. Liczę, że to doświadczenie wpłynie znacząco na dalszy rozwój uczestników programu i może w przyszłości będą oni rozwijać innowacyjne projekty na dużą skalę, czy to w startupach, czy w centrach B+R, jak nasze – opowiada Adam Roś, VP R&D Strategy w Samsung R&D Institute Polska i juror SFT 2022/2023.
W II edycji programu wzięli udział uczniowie z klas 7-8 szkół podstawowych oraz klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Zgłoszenia, które zakwalifikowano do oceny przez jurorów, wysłało 127 szkół i placówek z całej Polski. W listopadzie 2022 r. do półfinałów wybrano 26 zespołów. Finał rozegrał się zaś między 10 drużynami. Gala finałowa odbyła się 20 kwietnia 2023 w kompleksie Warsaw Spire.
Nad programem edukacyjnym Solve for Tomorrow patronat sprawują: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centrum GovTech, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem unikalnej inicjatywy organizowanej i koordynowanej przez firmę technologiczną Samsung jest UNEP/GRID-Warszawa.