Jeśli spóźniłeś się z przelewem przed świętem mamy dla ciebie rozwiązanie. Tak wyślesz pieniądze
Jak przypomina KIR w komunikacie, w czwartek 8 czerwca przypada dzień ustawowo wolny od pracy. Jest to spowodowane świętem Bożego Ciała. W związku z tym system rozliczeniowy Elixir, obsługujący przelewy międzybankowe w złotych, ma przerwę w standardowym funkcjonowaniu.
O terminowych płatnościach warto było zatem pomyśleć z odpowiednim wyprzedzeniem. Jeśli jednak z różnych powodów nie było to możliwe, są sposoby na rozwiązanie tego problemu.
Czym jest system Elixir?
Jak wyjaśnia KIR, Elixir to obsługiwany przez Izbę elektroniczny system rozliczeń międzybankowych.
"Za jego pomocą realizowana jest większość transakcji zlecanych przez klientów banków w Polsce. Rozliczenie i rozrachunek zleconych w systemie transakcji (przelewów i poleceń zapłaty) odbywa się podczas trzech sesji rozliczeniowych, od poniedziałku do piątku, o godzinie 9, 13:30 i 16, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy" – czytamy.
Dla przykładu, jeśli ktoś zlecił przelew w środę, 7 czerwca po godzinie 16, to pieniądze trafią na konta odbiorców w piątek - 9 czerwca.
Jak przelać pieniądze w Boże Ciało?
Mniej problemów mają osoby, które potrzebują wykonać przelew w walucie Unii Europejskiej. Istnieje bowiem system Euro Elixir, w którym rozliczane są krajowe i transgraniczne przelewy w euro. 8 czerwca będzie on funkcjonował zgodnie ze zwykłym harmonogramem. Podobnie, jak w każdym dniu roboczym, KIR przeprowadzi tego dnia 6 sesji rozliczeniowych.
Dla tych, którzy potrzebują zrobić pilny przelew w złotówkach, przydatne będzie rozwiązane w postaci systemu płatności natychmiastowych Express Elixir, który działa w trybie ciągłym – 24 godziny na dobę przez każdy dzień w roku kalendarzowym, czyli również w weekendy i święta.
To, czy nasz bank udostępnia tę usługę i w jakim zakresie, można sprawdzić na stronie internetowej Express Elixir.
Wyciek danych z dużego banku
Niedawno pisaliśmy o wycieku danych z ING Banku Śląskiego.
W komunikacie od ING Bank Śląski mogliśmy przeczytać, że z piątku 26 na sobotę 27 maja u "jednego z operatorów naszych kart nastąpił wyciek danych". Przedstawiciele banku nie podali, jakich kart dotknął problem, ale zostały natychmiast zablokowane.
Przedstawiciele banku zapewniają, że problem dotyczy jedynie niewielkiej części ich klientów. Poszkodowani SMS-em otrzymają stosowną informację. W komunikacie dostępne są też wyjaśnienia, jak odzyskać dostęp do karty.
Kroki są następujące: należy skorzystać z aplikacji mobilnej Moje ING, aby zastrzec zagrożoną kartę. To pozwoli przez aplikacje zamówić nową, bezpłatnie. Nim karta dotrze do odbiorcy, będzie można przez aplikacje Google Pay i Apple Pay płacić zbliżeniowo telefonem.