Wielka sieć znika z Polski. Kilkaset sklepów do sprzedania
Spar znika z Polski. Na sprzedaż kilkaset sklepów
The Spar Group Limited wycofuje się z Polski. To jedna z największych franczyzowych sieci na świecie, która nad Wisłą posiada 212 placówek. Wszystkie zostaną wystawione na sprzedaż. Aktualnie trwają poszukiwania inwestora.
"Utrzymując pozytywne nastawienie do możliwości i perspektyw rozwoju handlu detalicznego na dynamicznym i rosnącym rynku w Polsce, zespół zarządzający i pracownicy Spar będą nadal pracować zarówno nad wzrostem, jak i rozwojem działalności Spar w Polsce. W celu zapewnienia dalszej obecności marki Spar w Polsce, bezpieczeństwa kontrahentów, partnerów detalicznych oraz zespołu w Polsce, jak również utrzymania obecnego polskiego biznesu Spar, The Spar Group potwierdziła, że nadal będzie zapewniać wymagane wsparcie dla Spar Polska do czasu sfinalizowania procesu znalezienia odpowiedniego i wiarygodnego inwestora" – czytamy w oświadczeniu, które cytuje "Fakt".
Tak Spar próbował podbić rynek. Problemem detaliści
Spar rozpoczął ekspansje na polskim rynku od przejęcia sklepów Piotr i Paweł. Zmiana szyldu nastąpiła m.in. w centrum handlowym Blue City w Warszawie.
W raporcie za 2019 r. spółka wskazała, że jest firmą rodzinną, która prowadzi 66 supermarketów i jeden magazyn dystrybucyjny. Prognozy wskazywały, że polski oddział Spar osiągnie rentowność w 2024 r.
Jednak w listopadzie 2022 r. sieć podjęła decyzję o rozwiązaniu umów z 58 detalistami. Powodem była niska lojalność zakupowa. Utrata franczyzobiorców odbiła się na wzroście obrotów całej spółki.
Konieczne były dalsze drastyczne kroki – Spar zamknął centrum dystrybucyjne w Warszawie i wszystkie zadania obejmujące północne regiony kraju przejął magazyn w Poznaniu. Z kolei południowe województwa były obsługiwane przez centrum dystrybucyjne w Czeladzi.
W ostatnim czasie Spar postawił na współpracę z siecią stacji benzynowych AVIA i mocno ją rozwijał. Na stacjach funkcjonuje 45 sklepów pod szyldem Spar. Ostatni z nich został uroczyście otwarty zaledwie dwa tygodnie temu (16 września).
Spar, wywodzący się z Holandii, działa w 48 państwach na 4 kontynentach. Posiada łącznie 13 tys. placówek.
Niemiecki Woolworth rozwija skrzydła w Polsce
Niektóre sieci nadal widzą Polskę jako kuszący rynek, gdzie mogą się rozwijać. Kilka miesięcy temu zadebiutował Woolworth, czyli niemiecka sieć z artykułami codziennego użytku.
Sieciówka uchodzi za rywala Pepco ze względu zarówno na asortyment, jak i ceny. Na półkach można znaleźć zabawki, ubrania, dekoracje, naczynia czy AGD za niewielkie pieniądze.
Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, w piątek 1 września otwarto nowy sklep pod tym szyldem w Galerii Łódzkiej. Na otwarciu pojawiło się zaledwie około 20 klientów.
To o tyle zaskakujące, że tego typu sklepy cieszą się wśród Polaków ogromnym zainteresowaniem. Pepco, Action, Dealz czy Tedi mogą na razie spać spokojnie.