Rosnący optymizm polskich marketerów. Analiza raportu CIMO Standards & Foresight

Artykuł PR Questus
03 listopada 2023, 15:36 • 1 minuta czytania
Patrząc na wyniki kolejnych raportów CIMO Standards & Foresight można zauważyć trend wzrostowy, który daje nadzieję na wzrost optymizmu i szansę rozwoju marketingu w najbliższej przyszłości. Główny badany parametr raportu: Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wyniósł kolejno 47,59 pkt., w czerwcu 2022 roku, 48,41 pkt., w listopadzie 2022 roku oraz 45,34 pkt., w maju 2023. W najnowszym raporcie współczynnik ten pierwszy raz przekroczył 50 pkt. na 100 możliwych i wyniósł 50,09 w październiku 2023.
Fot. mat. prasowe
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Optymizm zaczyna być widoczny na każdym kroku. Problemy i zmartwienia odchodzą na dalszy plan, a ich miejsce zajmują nowe pomysły i nadzieje. Obecnie w Polsce większość osób zapomniała już o COVID-19 i epidemii. Izolacja ludzi przeszła do historii, a coraz więcej firm wraca do pełnego otwarcia i pracy w biurze. Home office jest dzisiaj możliwością, ale nie przymusem. Chociaż wojna na Ukrainie jeszcze się nie skończyła, to również ten czynnik powoli traci na znaczeniu i przestaje istotnie wpływać na najbliższe plany polskich marketerów. 


Rozwój sposobem na problemy 

Nie oznacza to jednak, że nie ma dzisiaj problemów. W chwili obecnej największym zmartwieniem dla naszych badanych jest inflacja i dynamicznie rosnące ceny towarów i usług konsumpcyjnych, które wzrosły rok do roku o 8,2% we wrześniu 2023. Jednak i tutaj jest widoczny rosnący optymizm, który przejawia się w pro rozwojowych działaniach. Rosną budżety marketingowe oraz plany strategiczne firm. Zgodnie z najnowszym raportem aż 30% ankietowanych zwiększyło swoje wydatki na działania marketingowe, a ponad 1/3 badanych uznała te działania za efektywne. To w znacznym stopniu przełożyło się na efekt końcowy. Prawie 40% badanych firm rozwijało się szybciej bądź zdecydowanie szybciej niż pozostali. Co najciekawsze, reakcją na spowolnienie gospodarcze jest przede wszystkim przyspieszenie przejścia na nowe technologie i platformy cyfrowe. Firmy wspierają tworzenie i wdrażanie kreatywnych pomysłów oraz nieustannie poszukują nowych rozwiązań. 

Technologia w służbie marketerów 

Głównym czynnikiem mającym dzisiaj wpływ na wzrost optymizmu staje się dynamiczny rozwój technologii. Już sam tytuł najnowszego raportu wskazuje, że to ona w najbliższym czasie będzie miała największy wpływ na marketerów („Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra”). Dynamicznie rozwijającej się technologii towarzyszy sztuczna inteligencja, która intensyfikuje jej rozwój oraz tworzy nowe możliwości działania. Już dzisiaj 56,6% badanych na co dzień wykorzystuje sztuczną inteligencję i tylko 14% osób nie planuje jej wykorzystywać w najbliższym czasie. Najpopularniejszy na rynku ChatGPT ma w Polsce ponad 3 mln użytkowników, a na świecie sporo ponad 100 milionów. Co ważne, ta liczba nieustannie rośnie i już dzisiaj ChatGPT wyprzedził w dynamice rozwoju wszystkich największych graczy, takich jak Facebook czy Tik Tok. Tego typu narzędzia już dzisiaj dają realną oszczędność czasu i pomoc w działaniach marketerów, natomiast w najbliższej przyszłości wachlarz korzyści z tym związanych jeszcze się powiększy. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda z technologiami metaverse i blockchain, które wykorzystuje mniej niż 10% ankietowanych, a blisko ¾ nie ma co do nich żadnych planów. Potwierdzają to badania, które wskazują, że w Polsce tylko 11% osób wie co to jest metaverse. Blockchain natomiast jest wykorzystywany głównie przez osoby operujące na rynku kryptowalut. 

ESG pomocne w rozwoju marki 

Drugim elementem mającym wpływ na pozytywne myślenie o przyszłości wśród polskich marketerów jest ESG. Zrównoważony rozwój staje się jednym z kluczowych wyzwań polskich firm w najbliższym czasie. Mimo, obaw związanych z nowymi przepisami i wymaganiami legislacyjnymi, to już dzisiaj marketerzy postrzegają to jako szansę rozwoju i element marki budowanej na wartościach. Już dzisiaj blisko 85% badanych wskazuje, że działania ESG i zrównoważony rozwój są ważne w tworzeniu marki budowanej na wartościach. O wzroście wagi tego aspektu może świadczyć również wzrost znajomość tej tematyki przez ogół polskiego społeczeństwa. Dzisiaj już 36% Polaków słyszało o ESG, natomiast na świecie ten współczynnik wynosi już 53%. 

Jeśli zestawimy wszystkie wyniki z najnowszego CIMO Standards & Foresight z danymi z poprzednich raportów, to możemy pokusić się o stwierdzenie, że najgorsze już za nami, a przed firmami jest widoczna szansa na rozwój, co powinno się przełożyć na ich wzrosty w najbliższym czasie. Marketerzy, którzy właściwie wykorzystają najnowsze technologie i odpowiednio zastosują politykę zrównoważonego rozwoju mają realne możliwości na sukces prowadzonych działań. Jeśli sytuacja geopolityczna nie zmieni się diametralnie możemy być spokojni o najbliższe miesiące.