Jedną z ważniejszych zalet brytyjskiej jurysdykcji podatkowej jest prosty system podatkowy. Spółki LTD mogą rozliczać koszty uzyskania przychodu ponoszone w Polsce. Termin zapłaty należnego podatku CIT upływa dopiero w ciągu kolejnych dziewięciu miesięcy, licząc od dnia zakończenia roku księgowego spółki. Proste procedury, przystępne ceny obsługi księgowej i więcej możliwości na efektywne zarządzanie podatkami sprawiają, że co miesiąc przybywa brytyjskich spółek zarejestrowanych przez przedsiębiorców, którzy są i zamierzają pozostać polskimi rezydentami podatkowymi.
Koszty działalności w Polsce vs. firma zarejestrowana w Anglii
Brytyjski fiskus akceptuje wszystkie kwalifikowane koszty działalności ponoszone w Polsce, które spółka LTD ponosi w celu realizacji swoich celów biznesowych. Do rozliczenia kosztów uzyskania przychodu konieczne jest przedstawienie dowodu zakupu. Wartość wszystkich wydatków musi zostać przeliczona na GBP w celu ujęcia ich w rocznym zeznaniu podatkowym. Do dobrych praktyk zalicza się płacenie za wydatki spółki firmową kartą płatniczą lub przelewem z firmowego konta.
Zapis elektroniczny to doskonały dowód na to, że koszt został faktycznie poniesiony przez brytyjską firmę, która ten konkretny wydatek chce odliczyć od podatku. Ewentualne koszty usług świadczonych na podstawie umów mogą być rozliczane pod warunkiem, że umowa została zawarta przez spółkę LTD. Przypomnijmy, że spółka LTD może mieć konto w polskim banku i prowadzić rachunek w złotówkach, co upraszcza finansowanie kosztów ponoszonych w Polsce z firmowego konta bankowego.
Spółka LTD może też rozliczać koszty napraw i obsługi technicznej auta i sprzętu firmowego. Kosztem uzyskania przychodu może być też kupowane w Polsce paliwo. Warto wiedzieć, że brytyjski fiskus umożliwia również rozliczanie kosztów związanych z użytkowaniem pojazdów w formie kilometrówki.
Brytyjska kilometrówka tzw. mileage (flat rate) do przebiegu pierwszych 10 000 mil (ok. 16000 km) to 0,45 GBP czyli około 2,34 PLN za 1 milę, po przekroczeniu tego przebiegu kilometrówka (flat rate) spada do poziomu 0,25 GBP (1,30 PLN) dla samochodów osobowych i dostawczych. W przypadku motocykli kilometrówka ma stałą stawkę 0,24 GBP (ok. 1,25 PLN).
Rozliczenie podatku dochodowego pracowników i dyrektora (PIT)
Każdy pracownik zatrudniony w spółce LTD, jak i dyrektor spółki (chyba że łączy go ze spółką inna umowa o współpracy niż standardowy stosunek pracy) co miesiąc odprowadza zaliczki na podatek dochodowy. Wysokość należnego podatku oblicza pracodawca (spółka LTD), jego obowiązkiem jest też wpłacanie zaliczek do HMRC (urzędu skarbowego) w imieniu pracownika.
Wysokość przychodów pracownika i zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy jest zestawiona w druku P60 (który odpowiada polskiemu PIT-owi). Druk P60 powinien zostać przekazany każdemu zatrudnionemu pracownikowi firmy do 31 maja. Pracownicy, którzy w trakcie roku podatkowego zakończyli stosunek pracy z daną spółką LTD powinni otrzymać druk P45.
Przypomnijmy, brytyjski rok podatkowy trwa od 6 do 5 kwietnia następnego roku kalendarzowego. Druki P45 i P60 stanowią potwierdzenie wysokości zapłaconego podatku. Są niezbędne do uzyskania zwrotu nadpłaconego podatku. Mogą być elementem dokumentacji koniecznej do przedstawienia w banku w celu uzyskania pożyczki lub kredytu hipotecznego.
Wystawienie faktur przez spółkę LTD
Brytyjska spółka LTD może fakturować kontrahentów w dowolnym państwie, także w Unii Europejskiej oraz oczywiście w Polsce. Dodajmy, że spółka LTD może prowadzić rachunek firmowy w złotówkach w polskim banku. Dzięki temu faktury mogą być wystawiane i opłacane w polskich złotych lub innej dowolnej walucie.
Z uwagi na charakter rozliczeń międzynarodowych na rynku B2B, spółka LTD może fakturować większość nabywców swoich usług i produktów przy zastosowaniu zerowej stawki VAT.
Rozliczenie podatku dochodowego (CIT)
Podstawowa stawka podatku dochodowego CIT w Wielkiej Brytanii wynosi obecnie 19%. Z uwagi na pandemię stawka podstawowa ma zostać podniesiona. Podwyżka ma zostać wdrożona w 2023 roku.
Główna stawka będzie wynosić 25% i będzie obowiązywać podmioty, które w roku finansowym wygenerują przychód na poziomie 250 000 GBP lub wyższym. Do przychodów na poziomie 50 000 GBP w skali roku obowiązywać będzie stawka obniżona w wysokości 19%.
Warto zauważyć, że w progu stawki obniżonej (small profits rate) mieści się blisko 70% aktywnych brytyjskich spółek. Trzeba mieć na uwadze, że planuje się wdrożenie progresywnego progu dla przedsiębiorstw uzyskujących przychody w przedziale pomiędzy 50 000 a 250 000 GBP rocznie.
Co ważne, należny podatek dochodowy CIT spółka powinna opłacić w terminie do 9 miesięcy, licząc od zakończenia roku fiskalnego. W uzasadnionych przypadkach można wnioskować o odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenia płatności na raty.
Sprawozdanie roczne (dawne Confirmation Statement)
Każda spółka LTD co roku jest zobowiązana złożyć sprawozdanie roczne. Sprawozdanie ma na celu aktualizację lub potwierdzenie poprawności wszystkich danych przekazanych do wiedzy publicznej za pośrednictwem Company House. W ramach sprawozdania przesyła się informacje takie jak dane dyrektorów, udziałowców, osób sprawujących kontrolę, adres spółki, struktura udziałów.
Rozliczenie roczne (Annual Accounts)
Każda spółka LTD co roku jest zobowiązana złożyć co roku rozliczenie finansowe. Rozliczenie obejmuje bilans, rachunek zysków i strat oraz informacje dodatkowe, których zakres zależy od wielkości przedsiębiorstwa i obrotów generowanych przez spółkę.
Sprawozdanie Annual Accounts należy przesłać do Companies House oraz jako element rocznego zeznania podatkowego Tax Return do urzędu skarbowego HMRC. Warto wiedzieć, że obowiązują inne terminy składania sprawozdań w Companies House i HMRC, ale istnieje możliwość przesłania tych dokumentów jednocześnie. Sprawozdanie w imieniu przedsiębiorcy przygotowuje i przesyła do urzędu akredytowana kancelaria księgowa.