Modne ostatnimi czasy sformułowanie digital transformation odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Nie wszyscy jednak w pełni rozumieją, co się za nim kryje.
Digital transformation definiowane jest jako trzeci etap oswajania digitalu – po etapach digitization oraz digitalization.
Faktem jest, że wprowadzanie angielskich terminów, niekiedy bardzo pomocne (wszyscy kochamy asapy), może czasem prowadzić do mylenia pojęć, kiedy próbujemy tłumaczyć je na język rodzimy. Digitalizacji, cyfryzacja... Zresztą, w obrębie samego języka angielskiego, ciągłe zmiany i postęp również nierzadko wywołują zmieszanie. Shahyan Khan w swojej pracy Digital Age – a study of the effects of digitalization on top management leadership wprowadza jasną i klarowną systematykę pojęć.
Digitization – mówiąc najprościej, jest to termin określający pierwszy krok: przejście z informacji analogowej do informacji cyfrowej. Innymi słowy, informacje zamiast formy analogowej – fizycznie istniejącego obrazu czy spisanego słowa – przechowywane są w formie numerycznej (binarnej). Zamiast gromadzić tysiące stron dokumentów papierowych, informacje przechowywane są w formie elektronicznej. Na etapie tym (lub dawno po nim) znajduje się przeważająca większość nie tylko organizacji, ale całego świata rozumianego jako rozwijający się lub rozwinięty. Wystarczy przypomnieć sobie, kiedy ostatnio wywoływało się zdjęcia. Dawno, prawda?
Digitalization – kolejny etap, definiowany przez Khana jako proces zmian w organizacji wymuszony przez etap poprzedni. Często błędnie rozumiany jako „wprowadzenie IT”, ale w rzeczywistości stoi za tym o wiele więcej. Aby sprawnie działać - zawrówno wewnętrzenie, jak i na zewnątrz – organizacja musi zapewnić odpowiednią infrastrukturę techniczną oraz specjalistyczną wiedzę. Przykład dokumentów – prosty, ale obrazowy: do przechowywania tysięcy elektronicznych dokumentów niezbędne są przestrzenie dyskowe, niezbędni są specjaliści utrzymujący je i zapobiegający/naprawiający awarie. A także zapewniający odpowiednie przeszkolenie wszystkich zaangażowanych w procesy wykorzystujące owe technologie.
Digital transformation – krok trzeci, efekt etapu digitalization – całościowa zmiana organizacji, sposobu jej funkcjonowania, struktury, perspektyw i sposobów jej rozwoju, a także mindsetu członków organizacji.
Opisane powyżej 3 kroki są zatem jednym zjawiskiem – digitization jako krok konwersji analog → digital, również etap uświadamiania sobie potrzeb zmian; digitalization jako trwający proces oraz digital transformation jako ukończony efekt zmian.
W zasadzie otwarte pozostaje pytanie, czy digital transformation można w pewnym momencie uznać za zakończoną. Z jednej strony nie – w końcu cały czas powstają i upowszechniają się nowe technologie. Jeszcze kilka miesięcy temu o metodzie zimnego ultraszybkiego zapisu fotomagnetycznego nikt nie słyszał – a i pewnie teraz wiedza o tym odkryciu polsko-holenderskiego zespołu (w skrócie: większa wydajność, krótszy czas, większa trwałość) nie jest szeroko upowszechniona.
Z drugiej strony – niezwykle istotnym składnikiem jest wspomniane wcześniej nastawienie. Uświadomienie sobie potencjału technologii i nieustanne poszukiwanie obszarów funkcjonowania organizacji, które technologia może usprawnić.