Sprzedaj swój startup
Barbara Piasek
01 sierpnia 2016, 09:56·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 01 sierpnia 2016, 09:56Bez paniki, nie mam na myśli pozbycia się przez ciebie startupu, przeciwnie. Chcę nauczyć cię, jak umiejętnie sprzedawać rozwiązania klientom i zwiększyć przychody ponosząc niewielkie koszty. Co ty na to?
Nie odstraszaj inwestorów!
Jednym z podstawowych błędów startupów, na jaki zwracają uwagę inwestorzy, z którymi rozmawiam, jest niepełny zespół. Startup oczywiście potrzebuje wizjonera, który jest w stanie stworzyć cały projekt od zera, okej. Tylko problem polega na tym, że to nigdy nie będzie wystarczało. Możesz mieć najlepszy, najbardziej rewolucyjny i zmieniający życie milionów produkt, ale jeśli go nie umiesz sprzedać, zapomnij o sukcesie.
Buduj firmę, nie tylko startup
Budowanie startupu to tak naprawdę budowanie firmy. Różnica polega na tym, że proponujesz i wprowadzasz innowacyjne rozwiązania. Sam marketing nie zagwarantuje ci fali nowych klientów, więc nie próbuj żyć w przekonaniu, że obejdziesz się bez sprzedawcy. Takiego, który już na wstępie dokładnie określi docelową grupę potencjalnych klientów i kanały, jakimi możesz do nich dotrzeć, a następnie zweryfikuje przyjęte założenia.
Celuj w wąskie grupy
Jedna rzecz, o której powinien pamiętać każdy – nie staraj się określać na początku działalności szerokiego targetu. Zacznij od maksymalnego zawężenia grupy i użyj jej jako porównania. Twoje założenia zweryfikują się z czasem. Być może w trakcie procesu poznawania potrzeb klienta oraz stałego analizowania rynku dostrzeżesz inne grupy, które warto wziąć pod uwagę? Ułóż działający proces pozyskiwania i obsługi klientów, np. gotowe skrypty rozmów. Przydatna sprawa, szczególnie, jeśli posiadasz już określone grupy docelowe.
Doceń potęgę portali społecznościowych
Zakładam, że masz swój profil na LinkedIn, a jeśli nie, pewnie za chwilę się tam zarejestrujesz. To ogromne źródło kontaktów biznesowych może również tobie pomóc w rozwoju biznesu i zwiększeniu sprzedaży. Wykorzystaj jego potencjał i poproś dodane osoby o rekomendacje. Uzupełnij profil i bądź aktywnym użytkownikiem. Pamiętaj, że im więcej posiadasz kontaktów, tym większy będzie twój zasięg i dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.
Gdzie znajdziesz klientów?
Portale społecznościowe mogą być jednym z etapów docierania do klientów, ale warto też przyjrzeć się wydarzeniom, w jakich uczestniczą określone przez ciebie grupy docelowe. Pojawiaj się regularnie na konferencjach lub targach, wykorzystuj dostępne aplikacje do umawiania spotkań i prezentuj swoje rozwiązania. Nie polecam jednak robienia tego czysto sprzedażowo, pokaż raczej korzyści i możliwości dając opcje wyboru od samego początku, a nie narzucając się od razu z konkretną propozycją.
Doskonal umiejętności sprzedawców
Posiadanie wykwalifikowanego zespołu sprzedażowego jest niezwykle istotne. Dobrze sprawdza się praktyka, którą wprowadziłam w swojej firmie. Przychodzą do mnie osoby bez wcześniejszego doświadczenia sprzedażowego i sama uczę ich wszystkiego. Pokazuję wypracowane wcześniej skrypty rozmów i wytyczne, jak postępować z grupami klientów, z którymi mamy do czynienia najczęściej. Dzięki temu nowi pracownicy poznają najlepsze praktyki, które wdrażają już od pierwszego dnia w biurze.
Pamiętaj o kontroli procesu
Zasada, której musisz zawsze się trzymać to konsekwencja. Zbadaj rynek i ustal założenia, testuj i analizuj je, stwórz działający proces sprzedaży, rekrutuj sprzedawców i wdrażaj ich stopniowo, a przede wszystkim stale monitoruj rynek i obserwuj zmiany w potrzebach twoich grup docelowych. Zwiększanie sprzedaży jest procesem wymagającym ciągłej kontroli oraz dostosowywania do warunków panujących w środowisku, w którym działasz. Nie obawiaj się sprzedaży, bo może ci przynieść tylko korzyści. To, co jest kluczowe, to żelazna dyscyplina, którą stosujesz wobec siebie i wobec zespołu.
Więcej informacji na temat sprzedaży udostępniam w swojej książce, którą możesz znaleźć
tutaj.