Co w 2019 roku będzie rządzić w Social Mediach? Jak Facebookowa kryptowaluta wpłynie na Twój biznes? Co z presją płacową w branży reklamowej? Te i inne pytania będą pojawiać się w Twojej głowy po przeczytaniu tego artykułu. Jesteś gotowy by się z nimi zmierzyć?
1. Największe branżowe zaskoczenie w kategorii Facebook Ads w roku 2018
Zaskoczenie połączone z rozczarowaniem - rozczarowaniem ludźmi. Oczywiście chodzi o aferę z Cambridge Analityka, firmą która dzięki danym pozyskanym z Facebooka miała wpływać na wybory prezydenckie w USA. Nie będę spekulować czy ten wpływ był skuteczny czy nie ale skupię się na tym, że nie było żadnego wycieku danych z Facebooka. To zwykli użytkownicy logowali się do aplikacji i świadomie przekazywali swoje dane. Skala tego procederu była tak duża, gdyż media w pogoni za sensacją publikowały link do aplikacji. Setki publikacji zachęcających do tego by sprawdzić co wie o Tobie Facebook lub „zobacz, że za pomocą 5 postów można określić Twoje cechy charakteru”.
Przypomnę, że te same media później mówiły o wycieku, którego tak naprawdę nie było, a chodziło o zwykłą niefrasobliwość użytkowników. Z drugiej strony warto się zastanowić dlaczego prezydentowi elektowi zależało by eskalować ten problem. Część obserwatorów twierdzi, że nie był świadomy kogo atakuje – jednego z najpotężniejszych przedsiębiorców na świecie z dwoma milionami wyznawców. Inni mówią, że potrzebował pretekstu by wymóc na Facebooku pełny dostęp do danych. Prawdy pewnie nigdy nie poznamy. Bez względu na motywy, faktem jest, że FB medialnie wyszedł z opresji z tarczą, zyskując sprzymierzeńców niczym Donald przed komisją śledczą.
2. Zmiany w Facebooku w 2019, których się spodziewam.
W 2019 na tablicach będą dominować treści z grup i marketplace (nowa zakładka z produktami podobna do polskiego OLX). Reklamodawcy zyskają nowe miejsca, w których będą mogli umieścić swoją reklamę – dzięki rozbudowanym algorytmom rozumiejącym treści, bardzo dobrze dopasowaną kontekstowo.
W Internecie pojawiają się też informacje o kryptowalucie, którą ma wypuścić sam Facebook. Nie wiem czy to prawda ale z przyjemnością zobaczyłbym wdrożenie kryptowaluty na dwumiliardowej platformie. Szyfrowanie per-to-per, z którego jest znane WhatsApp, pozwoliłoby tej platformie na szybkie i bezpieczne przesyłanie pieniędzy, a co za tym idzie, masową popularyzację tej aplikacji na całym świecie. Naturalną konsekwencją tego będzie łącznie fanpage z WhatsApp i obsługa wiadomości z panelu administratora.
Przewiduje również, że Facebook wprowadzi coś, co będzie odpowiednikiem direct Message (SMS). To naturalne, że mając dwie olbrzymie skrzynki odbiorcze (Messenger i WhatsApp) będzie starał się je bardziej skomercjalizować. Dla przedsiębiorców będzie to bardzo skuteczny sposób na follow up, a nawet zimny ruch. Ciekawi mnie, w jakiej formie Facebook zdecyduje się to wprowadzić.
Należy też pamiętać o jednym z niewielu produktów fizycznych jaki Facebook ma w ramach swojej organizacji. O produkcie, który na pewno zmieni postrzeganie rzeczywistości. Co to takiego? Oczywiście Oculus - dziecko Facebooka! Facebook nie pokazał jeszcze tego, w jakim kierunku Oculus ma zmierzać, co jednak nie oznacza, że zespół Marka Zuckerberga tego nie wie. Wie i bardzo konsekwentnie zmierza do tego, aby Facebook był domowym CRM`em, Instagram platformą zakupową, WhatsApp i Messenger w obecnej wersji platformą do komunikacji, a Oculus domowym centrum rozrywki i biznesowych meetupów.
Na koniec, warto przypomnieć o kolejnym fizycznym produkcie Facebooka – jest nim Portal. Cóż to takiego? To tablet do video konwersacji.
Jak już wspomniałem, spodziewam się, że Facebook będzie domowym centrum rozrywki i CRM do centralizacji aktywności w ognisku domowym, a urządzenie Portal jest naturalnym rozwinięciem tej strategii. Oczywiście jest to tylko wstęp do tego, by wprowadzić na rynek konkurencyjne produkty do takich jak Amazon Echo i Google Home. Facebook wykorzystując to, w jaki sposób ludzie korzystają z jego platformy, da im kolejną rzecz, aby ułatwić dzielenie się z bliskimi swoimi emocjami.
Zwróćcie uwagę, że całość składa się w jeden konkretny i bardzo spójny produkt:
Facebook Twoje centrum rozrywki
Zacznijmy od samego telefonu:
Dziś z pochylonymi głowami ślęczymy nad ekranem telefonu, a nie jest to naturalna pozycja człowieka, w której powinien być wyprostowany i patrzeć przed siebie. Właśnie do tego potrzebne są soczewki z AR (rozszerzona rzeczywistość). Jest to na tyle silny trend, że praktycznie z każdej strony dowiadujemy się o potężnym zaangażowaniu w tą technologię Samsunga i innych technologicznych gigantów.
Komunikacja przez Messengera:
Po raz kolejny odwołam się do naszych uwarunkowań biologicznych. Naturalnym sposobem porozumienia się ludzi nie jest tekst pisany, to wytwór naszego rozwoju technologicznego. To mowa jest naszą podstawową formą komunikacji. Dzięki BOTOM i otwartemu API, Facebook szybko nauczy się rozumieć złożoność dyskusji i to kwantyfikować. Kolejnym krokiem będzie Messenger sterowany mową z asystentem głosowym.
Transmisje na żywo
Wspomniany Portal oraz prawa do transmisji sportowych, jakie kupuje Facebook, sprawiają, że to centrum domowej rozrywki jest coraz bliżej. Jednoczesne otwarcie dla rynku gamerów pozwoli utrzymać młodych użytkowników w ekosystemie.
Oculus
Gry VR, a nawet serial z świata STAR WARS, który będzie dostępny wyłącznie na Oculus, to kolejna cegiełka, którą dodaje nam Mark Zuckerberg byśmy mieli jedno miejsce, do którego warto wracać.
Usługa Watch
Coś na kształt platformy YouTube – wciąż się krystalizują algorytmy wyświetlania i konsumpcji, ale być może Facebook jednym ruchem podzieli się na kilka mikro serwisów w ramach głównej platformy, tak jak to zrobił z Messengerem. Dzięki temu mógłby wciąż dostarczać treści i rozrywkę ale w bardziej ustrukturyzowany i przejrzysty sposób dla konsumenta.
3. Zmiana w Facebook Ads 2019, których się najbardziej obawiam.
W podobnej sytuacji znajduje się branża SEO, którą zmiany w wynikach organicznych mocno dotknęły w 2018 roku. Ci bardziej zapobiegliwi zaczęli szukać dywersyfikacji przychodów poza Google i być może część z nich zajmie się obsługą social media. Dla jednego z większych graczy w EU właśnie wdrożyliśmy system oparty o AI, który w pełni automatyzuje reklamy na FB dla lokalnych firm. Aby zarządzać kampaniami dla 400 fanpage potrzebne są 2 osoby. Jak to działa? Agencja podpisuje z Klientem umowę, w której określa, że wszystkie lub wybrane posty będą promowane za kwotę X przez Y dni. Klient sam tworzy posty (to ta najmniej skalowalna część biznesu i właśnie dlatego przerzuca się ją na Klienta). Piękne perpetuum mobile, bo reklamy robią się same, dzięki (platformie FastTony SMART) - to obecnie najlepszy znany mi sposób na skalowanie przez technologię a nie pracowników.
To pokazuje, że firmy będące pod presją rosnących wynagrodzeń, gdy tylko będzie okazja, zmienią pracowników na tańsze i efektywniejsze algorytmy. Zawodem przyszłości nie jest więc Social Media Ninja tylko Data Analyst lub FB Ads Specjalist.