Zamawianie online w restauracji nie jest żadną nowością. W Polsce prekursorami zamówień były marki PizzaPortal i Pyszne.pl. Sam wspierałem kilka digitalowych kampanii w ramach TIME4MOBI. Do walki o konkurencyjny rynek dołączyło kilka mniejszych podmiotów. Tendencja i nawyki konsumenckie mocno się zmieniają. Zamawiamy nie tylko telefonicznie czy online z użyciem laptopa. Coraz częściej za pomocą smartfona, strony mobilnej lub aplikacji mobilnej. Powiedzmy uczciwie, to trend nieodwracalny.
TIME4MOBI Digital| Online Marketing| Mobile marketing
Zmiana nawyków, nowe trendy
Co wpływa na zmianę nawyków? Cały czas, według Raportu Konsument w restauracji ARC Rynek i Opinia i SGH, Polacy najchętniej jedzą w popularnych i znanych im lokalach. 65 proc. z nas korzysta z usług znanych pizzerii, około 50 proc. z oferty sieciowych restauracji. Jest duży wybór, lokale walczą jakością i ceną. Zamawianie w kanałach online i mobile to duża wartość dodana i wykonanie dużego kroku przed konkurencją. Według PizzaPortal, mocno zauważalną tendencją jest wzrost zainteresowania zamówieniami przez urządzenia mobilne. W szczególności w dużych miastach. W 2015 roku liczba pobrań aplikacji mobilnych zwiększyła się o 200 proc. w stosunku do poprzedniego. Wartość rynku posiłków zamawianych online i mobile szacuje się na kwotę około 200 mln zł.
Smartfon i zamówienia online, mobile
Użycie smartfona czy tabletu do obejrzenia oferty danego lokalu, a następnie realizacji zamówienia wpływa realnie na poprawę wyniku sprzedaży danego lokalu. Klient to po prostu aktywny użytkownik urządzenia mobilnego. Korzysta z niego 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Smartfony stały się jednym z ulubionych narzędzi do zamawiania jedzenia. Aplikacje mobilne stały się ciekawą alternatywą dla ulotek i kuponów. Zastępują gazetki reklamowe i ulotki, ponieważ są wygodniejsze w użyciu i bardziej dostępne. Smartfon mamy przy sobie cały czas. Dlatego coraz więcej lokali gastronomicznych tworzy własne strony mobilne, aplikacje bądź korzysta z gotowych, dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych.
Według danych Pyszne.pl coraz więcej klientów wykorzystuje do zamówienia aplikację mobilną w wersji Android i iOS. 58 proc. klientów płaci on-line. Około 42 proc. konsumentów wciąż korzysta z płatności gotówką przy odbiorze. Najczęściej zamawiane potrawy to dania z kategorii: kuchnia włoska (47 proc.), turecka (16 proc.) i kuchnia azjatycka (13 proc.). Spora część klientów przegląda na ofercie smartfona menu restauracji. Nawet jeżeli nie zamawia, to z reguły decyduje się na wizytę w danym lokalu. Tam konsument zamawia często za większą, niż wcześniej planował, kwotę.
Co mówią prognozy?
Według wielu prognoz, już za mniej więcej 10 lat liczba posiłków zamawianych drogą online i mobile będzie identyczna lub większa, jak wartość zamówień realizowanych drogą telefoniczną. Nie zapominajmy przy tym o sprawach dla konsumenta najważniejszych. Poza wygodną formą zamawiania, klienci oczekują: posiłków zdrowych i dobrej jakości, profesjonalnej obsługi, przystępnej i satysfakcjonującej ceny, wygodnej formy płatności.