Życie to sztuka utrzymywania równowagi. Sztuka balansowania pomiędzy prozą a poezją życia. Zbyt duża dosłowność spłyca sens i płoszy tajemnicę. Nadmiar, z któregokolwiek końca by nie spojrzeć odbiera równowagę. Nadmiar jest obcy przyrodzie, bo ona nie jest rozrzutna. Biznes oczywiście ma ekonomiczne podstawy swojego istnienia. Ważny jest długotrwały zysk, ale biznes musi opierać się także na wartościach bliskich społeczeństwu - o tę równowagę warto zadbać.
Cywilizacja to władza nad światem, a kultura to miłość do świata.
Poprzez zrównoważony rozwój firma buduje stabilne podstawy swojego sukcesu. W tym zbiorze działań zamyka się Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR) z odpowiednio zaplanowaną komunikacją. Strategie komunikacji firm, które odnoszą się do ponadczasowych wartości wykorzystywać będą kulturę masową. Dorobek kulturowy i jego różnorodność, multimedialność, interaktywność dają ogromne możliwości na wyróżniającą się i angażującą komunikację marketingową firmy. (Więcej o tworzeniu strategii komunikacji i CSR przeczytasz TUTAJ)
Iść pod prąd, aby wyróżnić markę firmy
Pod prąd, czyli do źródła. Tam gdzie jest czysta woda, nie zmącona dopływami o różnym pochodzeniu. Sięgając do źródeł nietkniętych naleciałościami, odrzucając oklepane schematy można stworzyć wyróżniającą się strategię komunikacji i CSR. Inspiracji można szukać w kulturze; w sztuce wizualnej, muzyce, literaturze, kinie artystycznym i teatrze.
Prowadząc działania CSR z uwzględnieniem kultury i sztuki można liczyć na współpracę z instytucjami publicznymi, które dysponują terenami i obiektami, które w ramach działań kulturalnych miasta, województwa czy kraju można z korzyścią dla firmy i społeczeństwa wykorzystać we współpracy z artystami. Istnieje wiele prywatnych galerii zwykle świetnie zlokalizowanych, gdzie można przy okazji wystaw sztuki organizować spotkania B2B. Scenariusz takich spotkań powinien uwzględniać cele strategiczne firmy. Korzyści odniosą przede wszystkim te firmy, które pragną wyróżnić się tworząc inspirujące wydarzenia, a przy tym odpowiednio pozycjonować swoją markę i w konsekwencji realizować wyższą marżę zysku.
Jaka jest istota kultury i sztuki w społeczeństwie, dlaczego sztuka jest ważna?
Sztuka uczy patrzenia i analizowania oraz wyrabia w odbiorcy zmysł estetyczny. Sztuka przygotowuje oczy na nieustanny zachwyt i zdziwienie. Aktywny kontakt ze sztuką ma wymiar bardzo praktyczny: nabiera się umiejętności sięgania w głąb istoty sprawy, odkrywania podpowierzchniowych znaczeń. Aktywny odbiór sztuki rozwija umiejętności twórcze i pobudza do kreatywnych działań. Jest to droga, jaką idą sami artyści wciąż poszukujący inspiracji. (zobacz rekomendacje prac artystów w galerii artventure TUTAJ)
Jeśli dla twojej firmy design produktu jest ważny powinieneś przyczyniać się do edukowania społeczeństwa w zakresie estetyki.
Marketing treści, komunikacja i kultura.
W marketingu od dawna dostrzega się rolę czynników kulturowych mających wpływ na decyzje konsumentów. Otoczenie społeczno-kulturowe determinuje ludzki sposób postrzegania świata. Kultura jest systemem przekonań, który można wykorzystać, by dzięki zmasowanej komunikacji dokleić do promowanej marki dowolne znaczenia i wartości. Mówi się o „wszczepianiu” marek w kulturę.
Inaczej niż w konwencjonalnym podejściu marketingowym, komunikacja jest tu nie tyle środkiem przekazywania wiadomości o marce i przekonania konsumentów do oferowanych korzyści, co celem samym w sobie. Produkt staje się wehikułem, przez który konsumenci mogą doświadczać opowieści tworzonej przez markę, która wpisuje się w zbiór archetypów danej kultury. Innymi słowy marki nie są pasożytem kulturowym – podobnie jak mit, archetyp i symbol kulturowy pomagają w określeniu własnej tożsamości, czy tożsamości grupy.
Kultura ma więc ogromne znaczenie dla rozwoju społeczeństw, ale również ma wpływ na postrzeganie marek produktów. Najlepiej więc współtworzyć. Zacznij od CSR na rynku sztuki i muzyki. (o kulturze gospodarczej przeczytasz TUTAJ)
Nobilitująca rola sztuki – kilka przykładów
Instytucje kultury powstawały kiedyś dzięki darowiznom z kolekcji prywatnych, a liderami byli kolekcjonerzy z Anglii i Ameryki Północnej. Niektóre instytucje, takie jak np. British Museum, początkowo ograniczały dostęp do swoich zbiorów, wymagały referencji i otwierały swoje podwoje wyłącznie „dżentelmenom”. Tworzyła się atmosfera klubowa. Były także alternatywne próby udostępniania sztuki społeczeństwu, jak na londyńskim East Endzie. Cel ich powstania został wyrażony jasno: rewaloryzacja tej słynnej dzielnicy slumsów. Jest to pierwszy chyba przykład promocji poprzez sztukę. Podobna „cywilizująca” intencja przyświecała założeniu National Gallery w połowie XX wieku w USA. Zbiega się to z pojawieniem się wystaw - wydarzeń, w których sponsorzy oczekują nagłośnienia medialnego za włożone pieniądze. Duże firmy i korporacje sponsorują wystawy sztuki, czy tournée koncertowe, także po to, by naoliwić tryby międzynarodowych stosunków i handlu. (Więcej o aspektach finansowych i podatkowych przy tworzeniu kolekcji sztuki przez firmy przeczytasz TUTAJ)
Sztuka staje się głównym zasobem instytucji kultury promujących miasta. Przykładem jest Muzeum Guggenheima w Bilbao, które intryguje także swoją architekturą. Wiele miast europejskich przyciąga uwagę turystów z całego świata nowymi projektami muzeów, galerii i sal koncertowych.
Gorącym przykładem wykorzystania kultury do promocji także miasta jest zapowiedź utworzenia we Wrocławiu fundacji noblistki Olgi Tokarczuk. Miasto na ten cel przeznacza willę na wrocławskich Krzykach. Fundacja ma stać się przestrzenią dla międzynarodowej rozmowy o możliwościach literatury w diagnozowaniu świata.
Z marketingowego punktu widzenia jest to również przykład umiejętnego wykorzystania nadarzającej się okazji do celów promocyjnych miasta. Marketing czasu rzeczywistego (real time marketing), podchwycony gorący temat, news za newsem sprawia, że naprawdę ważne tematy przedostają się do dyskursu społecznego.