https://www.youtube.com/watch?v=RnQ4BW0pXQY
Reklama.
Wyczytałem w internecie, że grupa IKEA posiada 328 sklepów w 28 krajach. W 2012 r. IKEA przyjęła strategię „People & Planet Positive”, która określa działania firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju w perspektywie do 2020 roku. Czym dla IKEA jest zrównoważony rozwój? Oznacza to, że – globalnie i lokalnie - działamy na rzecz zrównoważonego życia w domu, mądrego wykorzystania surowców, niezależności energetycznej i jak najlepszych warunków życia i pracy ludzi na całym świecie - czytam w jednym z materiałów informacyjnych.
Według mnie strategię IKEA wyróżnia podejście holistyczne. Zasady zrównoważonego rozwoju są uwzględniane zarówno w relacji w specyfikacji oferowanych produktów, jak również w podejściu do procesów produkcji i sprzedaży. Mnie interesuje najbardziej –szwedzkie podejście do korzystania z energii. Wyznaczono kilka wskaźników, które obejmują między innymi własną produkcję energii z odnawialnych źródeł oraz poprawę efektywności energetycznej.:
• w 2015 r. grupa IKEA będzie produkować z odnawialnych źródeł równowartość 70% zużywanej energii, a planach do sierpnia 2020 r. będzie produkować tyle samo energii, co jej zużywa,
• w 2015 r. wzrośnie o 20%, a do sierpnia 2020 r. o 30% efektywność energetyczna (w porównaniu do 2010 r.)
Jakie są dotychczasowe osiągnięcia? Właśnie został opublikowany raport z realizacji strategii za 2015 r. przedsiębiorstwo produkowało z własnych źródeł odnawialnych 53,4% energii, którą konsumowało. Globalnie IKEA zobowiązała się do kupienia na całym świecie 314 turbin wiatrowych oraz ma zainstalowane na własnych budynkach prawie 700 tys. kolektorów słonecznych. Do tego dochodzi wykorzystanie do produkcji ciepła biomasy będącej efektem ubocznym produkcji mebli.
logo
IKEA realizuje z powodzeniem również swoje cele strategiczne w zakresie efektywności energetycznej, która w porównaniu do referencyjnego 2010 r. wzrosła o: 14,6% w sklepach, 26,8% w centrach dystrybucyjnych, 48% w IKEA Components, 12,6% w IKEA Industry Group Divisions Flatline and Solid Wood oraz o 4,6% w IKEA Industry Group Division Board.
logo
Według oficjalnych danych, IKEA zaoszczędziła od 2010 r. aż 133 mln euro dzięki wdrażaniu programów efektywności energetycznej!
W jaki sposób IKEA poprawia efektywność energetyczną? Najważniejszym dotychczasowym działaniem jest stopniowa wymiana systemów oświetleniowych na systemy LED. W sumie do 2017 r. zostanie zainwestowanych 100 mln euro w ramach wymiany oświetlenia, w efekcie czego spadnie zużycie energii średnio o 15% w każdym sklepie, co przyniesie oszczędność 15 mln euro rocznie – jak łatwo policzyć, inwestycja 100 mln euro zwróci się po 7 latach. W sklepach wymieniane są również systemy wentylacyjne w kuchniach, co przynosi średnio 25% oszczędności na zużyciu energii oraz aż 75% na ogrzewaniu.
Widoczne są również efekty działań IKEA wspierających i zachęcających bezpośrednich dostawców do podnoszenia efektywności energetycznej. Na koniec 2014 r. efektywność wzrosła o 17,6% (w odniesieniu do 2012 r.).
Jak wygląda na tym tle IKEA w Polsce? Według deklaracji Karola Gobczyńskiego, managera ds. energii i klimatu w Grupie IKEA w Polsce, przedsiębiorstwo jest niemal samowystarczalne w przypadku zaopatrzenia w energię cieplną, głównie dzięki wykorzystaniu do produkcji ciepła odpadów biomasowych powstających podczas produkcji mebli oraz stosowania pomp ciepła w niektórych sklepach. Ponadto, w sklepach w Gdańsku, Krakowie i Łodzi zainstalowane są kolektory słoneczne służące do podgrzewania wody. Obecnie IKEA posiada w naszym kraju 5 farm wiatrowych i jest w trakcie zakupu szóstej. Rocznie będą one produkować ponad 470 Gwh energii elektrycznej, co pokryje z pewnym zapasem zapotrzebowanie całej grupy w Polsce. Oznacza to, że IKEA Polska osiągnie samowystarczalność energetyczną 4 lata przed zaplanowanym w strategii terminem.
Jeśli chodzi o efektywność energetyczną, to podstawowe działania IKEA w Polsce są nastawione na zmniejszanie zużycia energii w procesach produkcyjnych u dostawców. Przykładowe działania to: modernizacja systemu wentylacji w lakierni, instalacja układów odzysku ciepła w suszarni, rekuperacja ciepła ze sprężarek w celu ogrzewania hali produkcyjnej i oczywiście zastępowanie tradycyjnego oświetlenia przez oświetlenie LED.
Przypominam, że kwestie energetyczne to tylko niewielki wycinek realizowanej przez IKEA strategii, która obejmuje wszystkie aspekty działalności od procesów produkcji, poprzez realizowanie dostaw i sprzedaż detaliczną, a kończąc na samych produktach. Efekt synergii tych działań już dziś przynosi gigantyczne korzyści biznesowe. Do tego dochodzi trudna do zmierzenia wartość związana ze wzmacnianiem wizerunku IKEA jako firmy podążającej za zmianami postaw coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów. Europa się zmienia. Zacierają się dawne geograficzne granice. Skandynawski racjonalizm świeci przykładem również nad Wisłą. Może ekologiczne ratowanie świata nie jest bardziej skomplikowane niż składanie mebli z IKEA…