
Pierwszy raz odwiedziłem Szwecję w wakacje po zdaniu egzaminów na studia. Był to mój pierwszy kontakt z zachodnią Europą, od razu uległem zauroczeniu skandynawskiemu stylowi życia oraz atmosferze otwartości w relacjach międzyludzkich. Dzisiaj Polacy zakochani są w szwedzkim wzornictwie. IKEA – skandynawska sieć sklepów z domowym wyposażeniem, jak wiele wyrazistych marek budzi emocje. Ma wielkich zwolenników, kupujących meble tylko w jej sklepach. Ma też przeciwników. Moją uwagę przyciąga jednak nie jako sklep (choć czasem również robię tam zakupy), lecz jako międzynarodowa korporacja posiadająca własną strategię zrównoważonego rozwoju, z akcentem na racjonalne korzystanie z energii, stosowaną globalnie we własnych oddziałach koncernu, a także oddziałującą na dostawców. Receptę ekologicznego naprawiania świata krok po kroku można przedstawić w stylu obrazkowym tak jak instrukcję do składania mebli z IKEA i namawiać do jej stosowania w budynkach innych sieci handlowych.
• w 2015 r. grupa IKEA będzie produkować z odnawialnych źródeł równowartość 70% zużywanej energii, a planach do sierpnia 2020 r. będzie produkować tyle samo energii, co jej zużywa,
• w 2015 r. wzrośnie o 20%, a do sierpnia 2020 r. o 30% efektywność energetyczna (w porównaniu do 2010 r.)
