Najnowsze systemy IoT mogą istotnie zwiększyć „pojemność” parkingową miast, pomóc służbom uporządkować chodniki, a nawet zwiększyć sprzedaż lokalnych sklepikarzy.
Podczas gdy liczba mieszkańców miast na całym świecie stale wzrasta, rozwój technologii, które wspomagają zarządzanie zasobami, staje się nie do przecenienia. Nasze miasta, na szczęście, są coraz bardziej inteligentne. I praktycznie wszyscy – od mieszkańców po twórców technologii, właścicieli sklepów i agencje rządowe – zgadzają się, że innowacyjne systemy technologiczne są kluczowym aspektem dla utrzymania odpowiedniego poziomu życia mieszkańców miast na całym świecie.
Jedno z największych wyzwań, przed którymi stoimy, stanowi transport. Więcej ludzi oznacza więcej korków drogowych i dodatkowe obciążenie naszych ograniczonych zasobów. Każdy, kto mieszka w mieście, przyzna, że znalezienie odpowiedniego parkingu może być bardzo frustrujące, powodować spóźnienia na spotkania i zwiększać chaos na naszych drogach. Szczególnie, gdy kierowcy krążą wokół budynków, szukając miejsca do zaparkowania.
Ale zamiast tego, wyobraźmy sobie następujący scenariusz: dzięki czujnikom wykrywającym, czy miejsca parkingowe są zajęte czy dostępne, i wysyłającym te dane bezprzewodowo – w czasie rzeczywistym – do bramy wjazdowej, tworzona i stale aktualizowana jest mapa parkingu. Następnie, kierowca używa swojego telefonu komórkowego lub wyświetlacza HUD, aby znaleźć idealne miejsce, bez marnowania czasu na szukanie w zajętych już strefach. Dodatkowo, osoby odpowiedzialne za przestrzeganie zasad parkowania, w prosty sposób kierowane są do pojazdów zaparkowanych niezgodnie z przepisami, w celu nałożenia kary lub ich odholowania.
Brzmi o wiele lepiej niż poprzednia sytuacja, prawda? A to dopiero początek ogromnych korzyści, jakie przyniesie przyszłość inteligentnych systemów parkingowych.
Czy lubisz dostawać mandaty za nieprawidłowe parkowanie? Jeśli twoja odpowiedź brzmi „tak”, to chyba źle przeczytałeś pytanie. Nigdy nie spotkałem osoby, której nie zirytował mandat za wycieraczką. Nawet jeśli łamanie zasad nie było twoim zamiarem, powrót do parkometru w celu wykupienia dodatkowego czasu może być utrudniony. Szczególnie, jeśli stoisz daleko od miejsca docelowego. Wyobraź sobie, że otrzymujesz powiadomienie na smartfonie, że czas twojego parkowania prawie się skończył i masz możliwość przedłużenia go za pomocą swojego urządzenia mobilnego. W celu zwiększenia poziomu wygody, można zaangażować właścicieli okolicznych sklepów, umożliwiając im również otrzymanie tego powiadomienia i opcję zapłaty za krótkie przedłużenie czasu parkowania w imieniu danej osoby, podczas gdy kierowca zostanie o tym powiadomiony. Czy nie byłbyś wówczas bardziej skłonny zrobić zakupy w tym sklepie, gdy odbierzesz swój samochód, albo w przyszłości? Ta koncepcja może przynieść korzyści obu stronom, ratując kierowcę przed otrzymaniem mandatu za nieprawidłowe parkowanie i umożliwiając sprzedawcom pozyskanie lub zatrzymanie klientów, zyskując w ten sposób ich długoterminową lojalność.
Chociaż, otrzymując mandat za nieprawidłowe parkowanie, wielu obwinia przede wszystkim osoby odpowiedzialne za ich wystawianie, w rzeczywistości duża część przypadków łamania przepisów pozostaje niewykryta, z powodu ogromnych zasobów wymaganych do kompleksowego monitorowania wszystkich miejsc parkingowych jednocześnie. Tymczasem niektóre przypadki łamania zasad parkowania są poważniejsze niż inne. Wyobraź sobie, jakie problemy może stworzyć auto, nieprawidłowo pozostawione na miejscu dla niepełnosprawnych, na obszarze przeznaczonym dla rodziców odbierających dzieci ze szkoły lub na przystanku autobusowym.
Dzięki inteligentnym rozwiązaniom parkingowym, funkcjonariusze mogą zostać natychmiast powiadamiani o wszystkich takich przypadkach, a jednocześnie – informowani o stopniu powagi każdego z nich, dzięki czemu najpierw zajmą się ważniejszymi przypadkami, zanim przejdą do tych mniej kłopotliwych.
Jak już wcześniej wspomniałem, inteligentne systemy parkingowe otwierają przed właścicielami sklepów dostęp do ogromnego potencjału marketingowego. Przedstawiłem przykład sprzedawcy, przedłużającego czas postoju kierowcy, jako sposób na pozyskiwanie klientów poprzez życzliwość.
Idąc dalej za tą ogólną koncepcją, właściciele sklepów mogliby łączyć promocje parkingowe z wyprzedażami, oferować zniżki lub bezpłatne parkowanie poza godzinami szczytu, aby zwiększyć swoje zyski – to tylko jeden z wielu innowacyjnych pomysłów. Możliwości są praktycznie nieskończone i stwarzają nowy obszar marketingu, z którego korzystanie mogą rozważać sprzedawcy.
Co nie mniej ważne, informacje generowane przez inteligentne rozwiązania parkingowe pozwolą instytucjom odpowiedzialnym za kontrolę parkingów zmaksymalizować wartość dostępnych zasobów. Analizując dane w celu ustalenia najskuteczniejszych harmonogramów zmiany kosztów parkowania, można zachęcić kierowców do parkowania w miejscach, które normalnie w danym czasie pozostawałyby puste.
Inteligentne miasta potrzebują inteligentnych parkingów, a ich mieszkańcy potrzebują możliwości parkowania bez konieczności pokonywania na nogach długich dystansów do miejsca przeznaczenia. Przyszłość inteligentnych systemów parkingowych pozwoli nam wszystkim lepiej wykorzystać dostępne miejsca, a jednocześnie – znacznie poprawić efektywność zarządzania parkingami, zarówno pod kątem kierowców, jak i instytucji odpowiedzialnych za ten ważny zasób miasta. Autorem wpisu jest Igor Ilunin, Kierownik Internet of Things w DataArt