- Oczekiwania konsumentów wobec samochodów zawsze były bardzo wysokie. Równocześnie, stale się zmieniają, ponieważ kierowcy oczekują, że rozwój i wdrażanie technologii będzie odbywało się równie szybko, co w przypadku elektroniki użytkowej – jak smartfony i tablety – powiedział Colin Bird, Analityk ds. Technologii Motoryzacyjnej w IHS Markit.
Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Niemniej, postęp technologiczny na przestrzeni ostatnich kilku lat jest zadziwiający.
Systemy infotainment oferują kierowcom niewiarygodnie rozległy zakres funkcji. Począwszy od cyfrowego radia i systemów rozrywki dla pasażerów na tylnych siedzeniach, po ostrzeganie kierowców o utrudnieniach w ruchu drogowym i udzielanie pomocy drogowej w nagłych wypadkach. Za pośrednictwem połączenia Bluetooth ze smartfonem, nasze samochody przekształciły się w „komputery na kołach”.
Coraz większa liczba kierowców korzysta z dostępu do zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy (ADAS – advanced driver-assist system) pojazdu. ADAS dostarcza dane z radaru, czujników audio, wideo i pozostałych sensorów, które pozwalają wygenerować 360-stopniowy widok wokół samochodu i zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Systemy antykolizyjne, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, oraz automatyczne utrzymywanie pojazdu na wyznaczonym pasie pomagają kierowcom zachować bezpieczeństwo na naszych ruchliwych drogach.
W takim razie które funkcje, spośród szerokiego zakresu opcji informacyjno-rozrywkowych dostępnych na dzisiejszym rynku, są najważniejsze dla konsumentów?
W niedawnym Globalnym Badaniu Konsumentów Branży Motoryzacyjnej (Global Automotive Consumer Study), przeprowadzonym przez Deloitte, za najważniejszy elementy zostały uznane systemy pomagające unikać kolizji lub innych niebezpiecznych sytuacji. Podczas gdy te i pozostałe funkcje ADAS są związane z przyszłością samochodów samojezdnych, dostępne obecnie technologie mające na celu poprawę bezpieczeństwa uważane są przez dzisiejszych konsumentów za najważniejsze.
Pełna integracja aplikacji na smartfony z systemem informacyjno-rozrywkowym pojazdu to kolejna opcja, która zyskuje na znaczeniu wśród konsumentów. W badaniu obejmującym ponad pięć tysięcy właścicieli pojazdów, którzy zamierzali kupić nowy pojazd w ciągu następnych 36 miesięcy, IHS Markit odkryła, że prawie każdy respondent, który był już zaznajomiony z możliwością łączenia swojego smartfona z wyświetlaczem w samochodzie, chciał mieć dostęp do tej funkcji w swoich następnym pojeździe. Jeśli chodzi o preferencje badanych dotyczące aplikacji, pierwszym wyborem była nawigacja, a po niej – informacje o pogodzie i odtwarzanie muzyki.
W innym badaniu, przeprowadzonym przez Autotrader.com, ponad 70 procent młodszych osób z pokolenia milenialsów wskazywało technologię i funkcje informacyjno-rozrywkowe jako „obowiązkowe” przy zakupie samochodu, a do ich pięciu najważniejszych funkcji zaliczali: system nawigacji, radio satelitarne, Bluetooth, odtwarzacz MP3 i możliwość łączenia się z urządzeniami mobilnymi.
Przewidując przyszłość samochodów samojezdnych widać, że funkcje ADAS poprawiające bezpieczeństwo są, ogólnie rzecz biorąc, najważniejszymi funkcjami infotainment dla konsumentów. W tym samym czasie coraz więcej osób wskazuje na konieczność łączenia się z urządzeniami mobilnymi. Wraz z rozwojem i zmianami w technologii pojazdów, systemy informacyjno-rozrywkowe szybko stają się centrum dowodzenia „komputerów na kołach” na naszym rynku motoryzacyjnym.
Autorem wpisu jest Igor Ilunin, Kierownik Internet of Things w DataArt