
W relacjach biznesowych kontrahenci bardzo często wymagają od drugiej strony zabezpieczenia prawidłowego wywiązania się ze zobowiązań umownych. W większości przypadków dotyczy to początków współpracy, ale może również wynikać z polityki danej firmy, nawet przy stałych relacjach handlowych. Oferując kontrahentowi zabezpieczenie w formie gwarancji, firma może wynegocjować lepsze warunki kontraktu, np. dłuższe terminy płatności. Możliwe jest to dzięki temu, że gwarancja bankowa stanowi jednostronne, nieodwołalne i bezwarunkowe zobowiązanie banku do wypłaty określonej sumy pieniężnej w przypadku niewywiązania się przez zleceniodawcę gwarancji z jego obowiązków wynikających z kontraktu. Nieodwołalność oznacza, że tylko osoba uprawniona do żądania wypłaty z gwarancji (beneficjent) może zwolnić gwaranta z zobowiązania do zapłaty. Natomiast bezwarunkowość gwarancji stanowi o tym, że bank nie może uzależnić wypłaty z gwarancji od spełnienia przez beneficjenta dodatkowych warunków, innych niż wynikających w treści gwarancji.
Wielu przedsiębiorców, na podstawie swojego doświadczenia z gwarancjami, wypracowało własne wzory gwarancji. Ich treść często jednak różni się od wzorów bankowych w kwestiach kluczowych zarówno dla beneficjenta, jak i zleceniodawcy gwarancji. W takich przypadkach Bank Millennium szczegółowo analizuje zapisy gwarancji oraz informuje zleceniodawcę o ryzykach, jakie wynikają dla niego i dla gwaranta z udzielenia niestandardowej gwarancji.
Bank Millennium może także, na prośbę klienta, przygotować projekt gwarancji o parametrach wymaganych przez jego kontrahenta (kwota, termin ważności). Obie strony zapoznają się z ostateczną treścią gwarancji jeszcze przed jej wystawieniem, co pozwala na uniknięcie późniejszych nieporozumień.
Dzięki takim działaniom ograniczane jest ryzyko, wynikające ze stosowania nietypowych lub rodzących ryzyko interpretacyjne zapisów oraz ryzyko braku niezbędnych klauzul w treści gwarancji.
