O autorze
Poznanianin, którego logistyczne wykształcenie zdobyte na Akademii Ekonomicznej, przydaje się w biznesie. Doświadczenie w e-commerce, konsultingu i zarządzaniu projektami zdobywał wśród najlepszych: Comarch, Deloitte, Allegro. Żądny nowych wyzwań, założył w 2009 software house, a od 5 lat prowadzi firmę Clorce, działającą w sektorze optymalizacji sprzedaży w oparciu o systemy Salesforce. Lubi dzielić się wiedzą i motywować młodych do działania. Miłośnik nowinek technologicznych i efektywności. Praktyk elektormobilności, jeszcze zanim stała się popularna. Zapalony ekolog, fan Tesli, nadgryzionego jabłka oraz biznesowej adrenaliny, którą rozładowuje pilotując samoloty.

Dlaczego nie lubimy używać CRMów?

Rozmawiając z Managerami i Dyrektorami działów handlowych nie raz słyszałem skargi na trudności we wdrażaniu systemu CRM spowodowane niechęcią zespołu do korzystania z wprowadzonych rozwiązań. Zastanawiałem się dlaczego tak właśnie jest. Odpowiedź okazała się prostsza niż można by przypuszczać.


Dlaczego nie lubimy używać CRMów?

Rozmawiając z Managerami i Dyrektorami działów handlowych nie raz słyszałem skargi na trudności we wdrażaniu systemu CRM spowodowane niechęcią zespołu do korzystania z wprowadzonych rozwiązań.
Zastanawiałem się dlaczego tak właśnie jest. Odpowiedź okazała się prostsza niż można by przypuszczać.

Mogę stwierdzić, że są 4 główne przyczyny problemów z implementacją systemów w firmach, wskazywane przez pracowników:

CRM jest nieintuicyjny i trudno wprowadza się dane – Tak to prawda, ergonomia użycia systemu ma ogromne znaczenie, jednak nie jest to przyczyna a jedynie skutek popełnianych błędów. Obecnie większość systemów CRM ma przystępną szatę graficzną i całkiem rozsądnie zaprojektowane „user experience”. Nie powinno, teoretycznie przysparzać kłopotów, dlaczego więc się tak dzieje?

System nie jest dostępny dla handlowca – Co prawda nie jest jeszcze standardem aplikacja mobilna która po modyfikacjach w głównym systemie CRM nie wymaga żadnych zmian w niej samej i takim rozwiązaniem mogą pochwalić się tylko najwięksi, jednak część systemów ma dostępne aplikacje z podstawowymi funkcjonalnościami. Większość dostawców proponuje dzisiaj rozwiązania chmurowe dostępne przez przeglądarkę, dając handlowcowi w razie potrzeby dostęp z urządzenia mobilnego.


Brakuje wymaganych funkcjonalności – Na rynku rozwiązań CRM dostępne są podstawowe rozwiązania i funkcjonalności, co więcej są one dostępnie nie tylko w drogich systemach klasy enterprise ale i w zwykłych abonamentowych, sytemach SaaSowych. Można je znależć także w darmowych CRMach – więc nie chodzi o brakujące funkcjonalności CRM.

Czasem problem tkwi w informacji od firmy wdrożeniowej, informującej o dostępności szerokiej gamy rozwiązań, podczas gdy po wdrożeniu okazuje się, że wskutek popełnionych błędów ich dostępność jest ograniczona.

Tym podobnych punktów, można podawać niezliczoną ilość, w każdym z nich byłaby do odnalezienia cząstka prawdy, jednak wszystkie sprawdzają się do jednego wniosku: Rozmowy z zespołem handlowym, odpowiedniego przeszkolenia ambasadora projektu w firmie oraz systematycznej współpracy zespołu.
W przyszłym tygodniu podzielę się z Wami ciekawym Case, nad którym obecnie pracuję, a który dość dobrze pokazuje skalę problemu wdrożeń CRM.

Kuba Tabędzki
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
WYWIAD 0 0O nich będzie głośno. Stworzyli pierwszy inteligentny głośnik rozumiejący komendy po polsku
BIZNES 0 0Nigdzie nie uciekniesz przed wyższym ZUS. Po tym tekście zrezygnujesz z przenosin firmy do Czech
NAUKA 0 0Ludzie już planują przeprowadzkę na "Drugą Ziemię". Ekspert wyjaśnia, czy to możliwe
WYWIAD 0 0"Postarzałam się o 5 lat w ciągu roku". Polka skończyła Harvard, wróciła ze świetnym pomysłem na biznes
0 0Rozwiązanie problemu sortowania odpadów mieliśmy 20 lat temu. Teraz może pomóc miastom uniknąć kar
0 0W Polsce powstała "Szkoła Przyszłości". Można używać smartfonów na lekcjach i uprawiać ogródek
0 0Program "Milion Plus" dla szpitali to wyborczy bubel. Jest niczym plaster na krwawiącą tętnicę