O autorze
Ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i portalu transport-publiczny.pl. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od 2008 roku związany z branżą transportu i infrastruktury, początkowo jako redaktor anglojęzycznego kwartalnika „Railway Market – CEE Review” oraz towarzyszącego mu serwisu „CEE Rail Report”. Obecnie Project Manager w pionie konferencji Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dyrektor Wykonawczy Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury, członek Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego oraz International Project Management Association Polska.

Samorząd – serce transportowego dnia powszedniego

Nieco w tle wielkich dyskusji na temat transportu: budowy autostrad i zakupów Pendolino, toczy się normalne życie. Jeżdżą regionalne pociągi, powstają dworce autobusowe, planowane są węzły przesiadkowe. Te wszystkie kwestie, tak naprawdę szczególnie bliskie naszej transportowej codzienności, leżą w gestii samorządów.



Jak wielkie znaczenie mają regiony w zakresie np. przewozów kolejowych można dostrzec analizując dane Urzędu Transportu Kolejowego za rok 2015. Wynika z nich, że najbardziej kojarzona z koleją spółka PKP Intercity zajmuje dopiero piąte (sic) miejsce pod względem ilości przewiezionych pasażerów z wynikiem zaledwie 9,49%. Prym zaś wiodą spółki Przewozy Regionalne (29,48% pasażerów), Koleje Mazowieckie (23,26%), PKP SKM w Trójmieście (13,28%) oraz SKM Warszawa (9,51%), czyli firmy świadczące usługi przewozowe o charakterze aglomeracyjnym i regionalnym!

Podobna sytuacja ma z resztą miejsce w wielu innych obszarach związanych z transportem i infrastrukturą. Choć ruch na autostradach rośnie, to jednak większość z nas korzysta z nich sporadycznie, jednocześnie codziennie pokonując dziesiątki kilometrów drogami lokalnymi. Odpowiedź na pytanie, jakość których z nich ma bezpośrednio większe przełożenie na naszą rzeczywistość wydaje się więc oczywista.

Dlatego też w szczególnym stopniu nasza uwaga powinna być zwrócona w kierunku projektów transportowych realizowanych w samorządach i efektywności prowadzonych tam inwestycji. Ważne jest też aby sami przedstawiciele władz lokalnych i JST uświadamiali sobie swoje znaczenie dla spójności systemu infrastrukturalnego w naszym kraju, śledzili przykłady dobrych praktyk czy uczestniczyli w branżowych konferencjach podczas których mogą poszerzać swoją wiedzę.

Najbliższe lata będą kluczowe dla infrastruktury transportowej w Polsce. Choć projekt lokalny ma niewielkie szanse na zaistnienie na pierwszych stronach gazet, to właśnie efekt z inwestycji regionalnych rzutować będzie na ocenę przeciętnego obywatela na temat wszystkich poniesionych przez państwo kosztów. Warto abyśmy o tym pamiętali.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili