O autorze
Ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i portalu transport-publiczny.pl. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od 2008 roku związany z branżą transportu i infrastruktury, początkowo jako redaktor anglojęzycznego kwartalnika „Railway Market – CEE Review” oraz towarzyszącego mu serwisu „CEE Rail Report”. Obecnie Project Manager w pionie konferencji Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dyrektor Wykonawczy Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury, członek Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego oraz International Project Management Association Polska.

Samorząd – serce transportowego dnia powszedniego

Nieco w tle wielkich dyskusji na temat transportu: budowy autostrad i zakupów Pendolino, toczy się normalne życie. Jeżdżą regionalne pociągi, powstają dworce autobusowe, planowane są węzły przesiadkowe. Te wszystkie kwestie, tak naprawdę szczególnie bliskie naszej transportowej codzienności, leżą w gestii samorządów.



Jak wielkie znaczenie mają regiony w zakresie np. przewozów kolejowych można dostrzec analizując dane Urzędu Transportu Kolejowego za rok 2015. Wynika z nich, że najbardziej kojarzona z koleją spółka PKP Intercity zajmuje dopiero piąte (sic) miejsce pod względem ilości przewiezionych pasażerów z wynikiem zaledwie 9,49%. Prym zaś wiodą spółki Przewozy Regionalne (29,48% pasażerów), Koleje Mazowieckie (23,26%), PKP SKM w Trójmieście (13,28%) oraz SKM Warszawa (9,51%), czyli firmy świadczące usługi przewozowe o charakterze aglomeracyjnym i regionalnym!

Podobna sytuacja ma z resztą miejsce w wielu innych obszarach związanych z transportem i infrastrukturą. Choć ruch na autostradach rośnie, to jednak większość z nas korzysta z nich sporadycznie, jednocześnie codziennie pokonując dziesiątki kilometrów drogami lokalnymi. Odpowiedź na pytanie, jakość których z nich ma bezpośrednio większe przełożenie na naszą rzeczywistość wydaje się więc oczywista.

Dlatego też w szczególnym stopniu nasza uwaga powinna być zwrócona w kierunku projektów transportowych realizowanych w samorządach i efektywności prowadzonych tam inwestycji. Ważne jest też aby sami przedstawiciele władz lokalnych i JST uświadamiali sobie swoje znaczenie dla spójności systemu infrastrukturalnego w naszym kraju, śledzili przykłady dobrych praktyk czy uczestniczyli w branżowych konferencjach podczas których mogą poszerzać swoją wiedzę.

Najbliższe lata będą kluczowe dla infrastruktury transportowej w Polsce. Choć projekt lokalny ma niewielkie szanse na zaistnienie na pierwszych stronach gazet, to właśnie efekt z inwestycji regionalnych rzutować będzie na ocenę przeciętnego obywatela na temat wszystkich poniesionych przez państwo kosztów. Warto abyśmy o tym pamiętali.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
BIZNES 0 0Wymyślił, że będzie przynosił korpoludkom książki. "Znikają w 5 minut. Ludzie się na nie rzucają"
0 0Po wyborach szykują nam rewolucję. Te zmiany dotkną każdego, kto płaci podatki
0 0Nie obserwujecie nas jeszcze na Instagramie? Będziecie zaskoczeni, co tam się wyprawia
0 0Tak zachowasz produktywność, gdy pracujesz zdalnie (a tak naprawdę wcale tego nie chcesz)
0 0Nobel z ekonomii trafił w dobre ręce. Ci ludzie pomogli 5 milionom dzieci
0 0Zdobywca Nagrody Nobla: Nie oszukujmy się, nie skolonizujemy egzoplanet
KARIERA 0 0Rzuciła pracę programistki, żeby opiekować się cudzymi kotami. I świetnie na tym wyszła
BIZNES 0 0Jak to wędlina, skoro mięsa nie ma? Mięsożercy narzekają, ale w ten biznes wchodzą potentaci
0 0Potężny zastrzyk finansowy dla polskiej pisarki. Wiemy, ile Tokarczuk zarobi na Noblu